Gå til innhold

HJELP!, husker ikke passordet jeg la inn!

Anbefalte innlegg

Telefonen ringte mens winXP startet opp. Så at den månedlige forespørselen kom opp og spurte om skifte av passord. Tastet inn det gamle som vanlig og så ble det litt opphold da jeg ble litt engasjert av telefonsamtalen. Uten å tenke over det legger jeg altså inn et passord og aner selvfølgelig ikke hva det var jeg la inn annet enn at det var på 5 bokstaver. Greit nok det, men glemmer hele greia da jeg må lete fram et magasin som jeg skulle nevne for den på andre siden av linjen. Så uten å tenke over det "entrer" jeg for å hente et dokument på maskinen. Dagen etter skal jeg starte maskinen og den som overhodet ikke husker passordet som ble lagt inn var meg. Ingen antydning overhodet! Hva gjør jeg? Installerer XP over den gamle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se om du kan finne eit program som heiter "ERD Commander ver.2002 XP". Eineste problem er at dette programmet ikkje akkurat er billig... Men du kan jo være heldeg å finne det ein plass.

Dette er eit "test" operativsystem (Tipper det er den bete forklaringen) som kjører på ein cd. Du har fleire forskjellige muligheter når du bruker det. Ein av dei er å forandre passordet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Søk på forumet her om problemet. Mange svar og så er det et program som du brenner på cd og booter med og bare sletter passordet (legger inn ny når du vil) og det beste av alt, GRATIS er det og

Lenke til kommentar

Her er en link til ei side som har flere måter å finne passordet.

dette står litt lengre nede på denne siden:

Or you could, if you have a FAT32 file system, just boot to a Win98 bootdisk and rename the SAM file (registry Hive) in the C:WINNTsystem32config folder to something else. Of course this will remove all accounts on the system and you will need to rebuild them. If you are using NTFS then boot to the Win2000 CD and do this from the Recovery console.

Lenke til kommentar
Kelvin.

Den linken du henviser til er ikke den bare for NTFS filsystem? Jeg har FAT32. Lastet ned filen til en diskett for å boote med den men fikk bare "No systemdisk" når jeg restartet.

Har du FAT32?

Så sier du lenger opp at du kjører winxp?

Er det ikke slik at XP kun kjører på NTFS partsjon da?

-Jørgen

Lenke til kommentar

HALLELUJA!!!!!!

Nå gikk det. Måtte riktig nok taste passordet noen ganger av en eller merkelig grunn, men så gikk det.

Nå fungerer det som bare rakker`n og jeg har sørget for "ekstra administratorer". Nye maskin jeg har går på NTFS men den gml. var opprinnelig win98 som jeg oppgraderte til winXP Pro.

Grunnen til at jeg lurte på om linken du refererte til gikk på FAT32 var først fordi det ikke gikk, men så lastet jeg ned på en annen bruker og PAKKET OPP filen der! Gjorde ikke det først derfor gikk det ikke. Etter utpakking var det bare å laste inn på floppy og boote med denne. Måtte gjøre det noen ganger før det gikk. Av en eller annen merkelig grunn virker nå det gamle passordet.

KJEMPETAKK for linken og anbefaler andre uansett å laste det ned på en litt annen side men med samme program:

http://www.pchelplive.com/modules.php?name=Downloads

Klikk på: · D. NTFS Boot disk for password recovery/reset (1) Use this disk to change or reset any user account on your NT/2000/XP operating system, including administrator. This works for FAT and NTFS file systems.

Also included is a command line registry editor.

Ovennevnte link var blandt rabagast`s link til side med mange linker. Litt uoversiktelig med så mange linker, men den rette er den over.

Lenke til kommentar

Og som alle har skjønt............. XP er både NTFS og FAT32!

Greit å vite er også at programmet selv finner det meste av svarene du må svare på slik at det stort sett er bare å "entre". At programmet også er gratis er jo bare SJEF!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...