Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Treng billig ADSL-modem etter lynnedslag

Anbefalte innlegg

Etter lynnedslag i går er ADSL Modemet noko redusert i dag. Det verkar som om det er porten som skal koplast til PC/router som er gåen, for det går fint ann å koble seg opp når ein kopler direkte til PC-en med USB-kabelen, men ikkje via nettverkskabel. Eg kjem med andre ord på internett på denne maskina (vha USB), men får ikkje signale fram til routeren og resten av heimenettverket er utan internett.

Eg er derfor ute etter eit nytt ADSL Modem, så billigt som mogleg. Det billigaste eg har funne så langt er dette frå yaha.no. Står ikkje så mykje om det, men det er eit ADSL2+ modem etter det eg kan sjå og då bør det vel vere meir enn bra nok for eit Telenor ADSL Basis abonnement?

Det nest billigaste eg har funne er dette frå Multicom.no.

For meg er begge desse modema totalt ukjende, er det nokon som har vore borti dei før?

Modemet eg har i dag er eit Jensen ADSL modem, vil splitteren som fulgte med dette fungere med eit nytt modem av eit anna merke?(sikkert dumt spørsmål men har ikkje så god greie på akkurat det her ;) )

Endret av Sinten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal kunne få nytt fra internett-leverandør ja. Bare ring kundeservice. Går ikke noe fortere å bestille fra komplett eller multicom uansett. Da får du samme type som du har fra før og slipper og vase med nye drivere og instillinger.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Har selv fått nytt modem flere ganger, alltid uten kostnad selv om kundebehandler hos telenor har sagt det ville koste xxx kr... Husk du har uansett 2 års garanti på det gamle modemet, og hvis det ryker etter garantitiden vil de uansett gi deg et nytt gratis for å beholde deg som kunde... Har til og med fått gratis trådløs startpakke når jeg gjorde kundebehandler oppmerksom på at andre har gratis startpakke til nye kunder... Hvis du presser litt vil de faktisk gå langt for å beholde deg som kunde. Når jeg tenker meg om fikk jeg faktisk også gratis surround-høyttalersett for å fortsette som kunde en gang de hadde dette som lokkemat for nye kunder! Helt sant!!!!

Lenke til kommentar
Litt OT, men: Er det ikke ganske uvanlig med lyn i Januar? Har aldri i mine 26 år opplevd lyn (eller torden for den saks skyld) mellom November og Mai. :hmm:

Det spørs hvor du bor. I nord er vinterlyn vanlig mens i sør er sommeren den mest aktive tiden. Lyn om vinteren skjer ofte når det er frontsystemer som møtes med haglbyger og mye statisk elektrisitet som følge av det.

Vinterlyn er vesentlig kraftigere i strømstyrke enn sommerlyn pga lavere skyhøyde. Vinterlyn skjer så langt sør som f.eks Danmark.

EDIT: Vi hadde vinterlyn i Kr-sund for noen dager siden da ekstremvær passerte. I Sogn og Fjordane var det ca 400 lynnedslag. :-)

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Vi hadde vinterlyn i Kr-sund for noen dager siden da ekstremvær passerte.

...og gjett om det havarerte en haug med ADSL-modemer her på Bremsnes-landet. I vårt område hadde vi det samme i januar for 3-4 år siden også, husker at det var havarerte PC`er og nettverksutstyr i lange baner...

Lenke til kommentar

Ja, som nevnt over så har vinterlyn mye større strømstyrke enn sommerlyn pga skyhøyden.

Eksempelvis vågnede mange københavnere natten til onsdag den 5. januar 2000 kl. ca. 4.20. Først kom et lysglimt og så et kæmpebrag. DMI’s lynpejlesystem registrerede et kraftigt lynnedslag netop på dette tidspunkt med nedslagspunkt i nærheden af Gladsaxe. Strømstyrken i lynet blev beregnet til ca. 175.000 Ampere. Dette er meget højt i forhold til de fleste lyn i Danmark, hvor strømstyrken normalt ligger mellem 20.000 - 30.000 Ampere.

Lenke til kommentar

Etter at Telenor inførte kundeeid utstyr har kunden måtte betale for modemene selv, om du får nytt så er det bare fordi de vil være greie med deg.

Lynskader dekkes ikke av garanti, og gjenkjennes fort av evt feilretter fra entreprenør eller av teknikere hos telenor.

Om du får eller kjøper nytt sjøl så anbefaler jeg at du tar kontakt med din lokale teleentreprenør, Relacom, Sønnico, Eltel eller hvem det nå er og får tilbud på ett Telenorgodkjent overspenningsvern og HF filter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...