Gå til innhold

Ny maskinvare, ny Windows?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har en gammel maskin med Vista Ultimate OEM. Nå har jeg bestilt meg ny PC (u/os), kan jeg da innstallere Vista med den samme nøkkelen som jeg brukte på den gamle PC-en (den gamle vil bli skrotet!), eller må jeg kjøpe meg en ny lisens???

Har prøvd å snoket litt etter svar, men blir ikke noe særlig klokere...

På forhånd takk

_powerade_

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MS sier at det er en ny maskin om du bytter hovedkort.

Og det betyr ny OS.

Vet ikke om noen har noen tips rundt denne sperren?

Skal selv bytte hovedkort nå.

Ja, jeg mener jeg har lest det et sted, men så mener jeg også at jeg kom over en artikkel der det stod at de tillater opp til 3 oppgraderinger av HK, men det er ikke sikkert det gjelder OEM-versjonen. Men uansett så finner jeg ikke den artikkelen lenger, og det kan like gjerne være at jeg har drømt det hele =)

Men OEM versjonen er da uansett ikke så vanvittig dyr, så jeg kan vel koste på meg det. Men det blir Home Premium denne gangen, synes ikke Ultimate har levert det som ble lovet...

_powerade_

Endret av _powerade_
Lenke til kommentar

Send mail/ring og si at hovedkortet måtte sendes inn pga defekt.

Da kan du bruke registreringen på nytt.

3 hovedkort regelen hade betydd at man fikk 3 lisenser og kunne legge inn på 3 pcer.

Endret av War
Lenke til kommentar

Har funnet ut at om det er en stund siden du installerte Windows Vista, og du installerer det på nytt (på en ny pc f.eks) så kan du få aktivert windowsen din om du ringer den automatiske tjenesten (prøv å aktiver først, du får eventuelt opp beskjed om det ikke går, og da får du nummeret også).

Har byttet alt av hardware flere ganger på stue pcen siste året, og har fått aktivert hver gang via tlf.

Men husk at om du faller for fristelsen å kjøre samme Vista key på flere pcer, risikerer du at alle blir merket som piratkopi og da hjelper det ikke å ringe inn....

Lenke til kommentar

:tease:

Reglene for hvilke hardware endringer som krever ny lisens om man har en Windows OEM lisens er avklart, og her er de:

En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter.

Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves..

Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves.

Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows

Jeg håper denne avklaringen hjelper dere (oss - meg inkludert =) til å velge riktig lisensieringsform for Windows Vista, spesielt i tilfeller hvor dere ser for dere et hyppig bytte av hovedkort.

fra denne side:

http://blogs.msdn.com/runez/archive/2007/0...er-avklart.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...