Vidi Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Har installert Ubuntu, med unntak av oppløsningen fungerer alt fint. Den vil ikke høyere enn 1280x1024 @ 75 Hz, mens jeg uten å huske det helt konkret har over 1400x. Setter pris på rask tilbakemelding:) Lenke til kommentar
Vidi Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Mer informasjon: Jeg har en HP w19b skjerm: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/documen...520&lang=no 1440 x 900 Lenke til kommentar
kommers Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Hvilket skjermkort har du? Hvilken skjermkortdriver bruker du? Svaret ligger i fila /etc/X11/xorg.conf , som er konfigurasjonsfilen for X.org-serveren som kort fortalt gir deg GUI'en din. Du kan prøve fra kommandolinja i et terminalvindu: "grep Driver /etc/X11/xorg.conf" så finner du alle driveroppføringer som X.org er satt opp med). Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 har du ati-kort? En del (inkludert meg selv) blir rammet av en bug som gjør det umulig å sette oppløsningen høyere enn dette med offisiell driver. Dersom du går for en åpen driver (f.eks radeonhd) løser det problemet, men du mister selvsagt 3d-ytelse. Lenke til kommentar
Vidi Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 har du ati-kort? En del (inkludert meg selv) blir rammet av en bug som gjør det umulig å sette oppløsningen høyere enn dette med offisiell driver. Dersom du går for en åpen driver (f.eks radeonhd) løser det problemet, men du mister selvsagt 3d-ytelse. Det bør vel egentig ikke være noe problem, eller? Kan du si meg hvordan jeg går frem for å installere denne driveren? Hvilket skjermkort har du? Hvilken skjermkortdriver bruker du? Svaret ligger i fila /etc/X11/xorg.conf , som er konfigurasjonsfilen for X.org-serveren som kort fortalt gir deg GUI'en din. Du kan prøve fra kommandolinja i et terminalvindu: "grep Driver /etc/X11/xorg.conf" så finner du alle driveroppføringer som X.org er satt opp med). Prøvde denne kommandoen, men får: no such file or directory Skrivefeil fra min side, kanskje? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Ubuntu skal kunne håndtere dette selv. Bruk restricted drivers manager og fjern haka for grafikkdriveren din. Dersom du fortsatt har problemer kan du poste /etc/X11/xorg.conf her i [ skjul ] tags. Husk forskjell på små og store bokstaver når du skal finne frem xorg.conf. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 De UNIX-aktige operativsystemene (deriblant GNU/Linux) er som oftest case sensitive. Jeg tipper du skrev liten "x11". Bruk tab-tasten for å fullføre filnavn/katalognavn for deg. Ellers: gjør som anders iver skriver; det skal være lett å installere proprietær skjermkortdriver ved å gå i menyen: System -> Administration -> Restricted Drivers Manager (eller lignende på andre språk), og krysse av for å installere ufri (som i at den er ikke fri programvare) driver. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Siste utgave av ati drivern fikser dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå