Gå til innhold

Får ikke riktig oppløsning i Ubuntu

Vidi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket skjermkort har du? Hvilken skjermkortdriver bruker du? Svaret ligger i fila /etc/X11/xorg.conf , som er konfigurasjonsfilen for X.org-serveren som kort fortalt gir deg GUI'en din. Du kan prøve fra kommandolinja i et terminalvindu: "grep Driver /etc/X11/xorg.conf" så finner du alle driveroppføringer som X.org er satt opp med).

Lenke til kommentar
har du ati-kort? En del (inkludert meg selv) blir rammet av en bug som gjør det umulig å sette oppløsningen høyere enn dette med offisiell driver. Dersom du går for en åpen driver (f.eks radeonhd) løser det problemet, men du mister selvsagt 3d-ytelse.

Det bør vel egentig ikke være noe problem, eller? Kan du si meg hvordan jeg går frem for å installere denne driveren?

Hvilket skjermkort har du? Hvilken skjermkortdriver bruker du? Svaret ligger i fila /etc/X11/xorg.conf , som er konfigurasjonsfilen for X.org-serveren som kort fortalt gir deg GUI'en din. Du kan prøve fra kommandolinja i et terminalvindu: "grep Driver /etc/X11/xorg.conf" så finner du alle driveroppføringer som X.org er satt opp med).

Prøvde denne kommandoen, men får: no such file or directory

Skrivefeil fra min side, kanskje?

Lenke til kommentar

De UNIX-aktige operativsystemene (deriblant GNU/Linux) er som oftest case sensitive. Jeg tipper du skrev liten "x11". Bruk tab-tasten for å fullføre filnavn/katalognavn for deg.

Ellers: gjør som anders iver skriver; det skal være lett å installere proprietær skjermkortdriver ved å gå i menyen: System -> Administration -> Restricted Drivers Manager (eller lignende på andre språk), og krysse av for å installere ufri (som i at den er ikke fri programvare) driver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...