rune92 Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 noen som vet hvordan man kobler en passiv sub til en stereo forsterker har en NAD C 320BEE Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 En passiv sub i tillegg til høyttalere, eller bare subben? Hvis det bare er subben, så ville jeg kjørt på med vanlig RCA kobling til forsterkeren, og koblet subben på en av utgangene, for så å sette balanseknappen helt til den siden. Det bør gi lyd; men jeg kan ikke ta ansvar for at forsterkeren ikke går addundas hvis du spiller høyt eller laster den med for lav motstand. Er det basselementet 4Ohm? Lenke til kommentar
rune92 Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) i tillegg til høytalerene hvet ikke hvor mange ohm den er på, er bare noe jeg har fått Endret 25. januar 2008 av rune92 Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Den forsterkeren sies å være stabil i 2 ohm, faktisk, så hvis du bare er litt forsiktig, så skulle det nok gå greit. Vær spesielt obs på temperaturen på forsterkeren. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Ja, det går nok det også. Men hvordan blir det å koble den nå da? Jeg er ingen ekspert på akkurat dette her, men noe sier meg at det ikke er lurt å bare belaste denene siden med subben, og at noe kan gå galt hvis du kobler begge høyttalerutgangen til samme subwoofer Lenke til kommentar
rune92 Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 kan jeg koble den på pre-out på en måte?? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Nei, men du kan kjøpe en sub-forsterker som du kan koble på der. På den måten kan du slippe å belaste stereoforsterkeren med subben (noe jeg tror den ikke har veldig godt av), og du får en forsterker som kun setter subben til å spille bass. Det har vi glemt å si tidligere. Hvis du kobler subben rett på forsterkeren, så mottar den signal for hele frekvensområdet til sangen. Altså kommer den til å prøve å spille mellomtone og diskant, noe som vil grumse til lyden veldig. HER er det noen gode sub-forsterkere. Lenke til kommentar
rune92 Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 (endret) men vil jeg da få lyd i høytalerutgangene?? Endret 26. januar 2008 av rune92 Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Ja, hvis du kjøper deg et par Y-splitt kabler. De koster ikke så veldig mye; surround.no har til 150kr stykk ser jeg. Men du finner sikkert rimeligere andre steder. Se om de har noen på Clas eller Biltema. Mulig de har på Expert/Elkjøp også. Lenke til kommentar
rune92 Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 takk for alle svar:) Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 (endret) Angående Y-kablene, så er det ikke så farlig om de er han eller hun, og i hvilken ende de er hva, for en overgang som lar deg koble hankontakt på hankontakt og hunkontakt på hunkontakt får du for småpenger på Biltema Men optimalt sett så bør kabelen gå fra han, til en han og en hun. EDIT: de har Y-kabel hos Clas Holson til 45kr stykk. De heter "Forgreningsledning" og du får de som han<hun/hun, og som hun<han/han. Endret 26. januar 2008 av Bluum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå