GLN Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Mange sier at på de harde intervallene skal man kjøre 85-95% av makspuls og ca 70 i hvilen, og noen sier at uansett trening skal man ikke stige over melkesyregrensa som er vel 160-175 en plass hos de fleste, hva skal man gå etter? Lenke til kommentar
Bompel Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 At man uansett aldri skal overstige anaerob terskel høres teit ut. I enkelte konkurransesammenhenger i ulike idretter overstiger man ofte anaerob terskel, og det høres for meg rart ut hvis man aldri skal trene på det, og utvikle sin melkesyretoleranse. Lenke til kommentar
_marielle_ Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Når du begynner å komme i god form så skal det mye til å få melkesyre. Det lureste er å jobbe etter pulsen, og lære deg hvor hardt du orker å jobbe i en intervall. Du skal gi ditt max, men klare å holde ut intervallen. Hvor mye du tar i kommer da an på hvor lange intervaller du kjører. Men dette er noe man bare må lære seg selv, og eventuelt følge med på pulsen for å gjøre det litt mer effektivt. Lenke til kommentar
Bompel Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Det skal jo ikke mye til for å få melkesyre. Melkesyre dannes jo bare du går fra stuen til kjøkkenet, men uansett en opphopning som fører til at man blir stiv skal heller ikke mye til å få, selvom man er godt trent. Lenke til kommentar
the_odd Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Ville heller holdt 70-80% av max puls i intervalene. også lett jogg/gåing i hvilen. å hvile i 70% av maxpuls (hastighet for å opprettholde den pulsen) er ikke hvile Lenke til kommentar
DeathBound Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 30 sekunder full guffe, 30 sekunder hvile. Gjenta. Nå snakker vi intervalltrening, det er en helt annen type trening enn jogging hvor det menes at man skal ligge under anaerob terskel i en lang periode. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 30 sekunder full guffe, 30 sekunder hvile. Gjenta. Nå snakker vi intervalltrening, det er en helt annen type trening enn jogging hvor det menes at man skal ligge under anaerob terskel i en lang periode. Det kommer dessuten an på hva målet med intervalltreningen er. Men en "regel" ved intervall er at du skal kunne utføre siste draget like langt som du utførte det første. Om du løper skal du altså løpe like langt på f. eks. 30 sekunder hele tiden. Da sier det seg selv at du ikke klarer det om det blir for anaerobt. Lenke til kommentar
DeathBound Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Ja, hva er han ute etter? Fettforbrenning eller kondisjonstrening? Jeg vil si den metoden jeg allerede har nevnt er mer effektiv til begge deler. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Løper på tredemølle hvor det tar litt tid å skru opp tempoet. Så 30 sek full og 30 sek hvile blir litt vanskelig. Men det er et intervall program på maskinen hvor det er 1 min hardkjør og 1 min roligere. Pleier å kjøre 10 km/t på rolig og 15 på hardkjøret. Siden det er over en så lang periode. Men lurte på om hvordan dere gjør det på tredemølla når dere skal løpe intervall eller kardio. Lenke til kommentar
Assbear Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Løper på tredemølle hvor det tar litt tid å skru opp tempoet. Så 30 sek full og 30 sek hvile blir litt vanskelig. Men det er et intervall program på maskinen hvor det er 1 min hardkjør og 1 min roligere. Pleier å kjøre 10 km/t på rolig og 15 på hardkjøret. Siden det er over en så lang periode. Men lurte på om hvordan dere gjør det på tredemølla når dere skal løpe intervall eller kardio. Eg las om ein som lot farta stå på og berre hoppe opp på sidene av tredemølla i pausan, og så hoppe på igjen når du skulle springe igjen, men då må du holde deg godt fast når du hippar på Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Har prøvd litt med det, ja. Men får se hva det blir til, skal høre med instruktørene om en annen måte. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 er vell hele poenget med intervaller å stige over anaerob terskel. for så å la melkesyra sive ut i hvilen, så kjøre på igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå