Gå til innhold

Fil-/printserver med plass til mange eksterne disker?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har vært på let en stund og har ikke helt funnet noen god løsning ennå.

Er på jakt etter en rimelig fil-/printserver-løsning.

Vi er en gruppe mennesker som deler store filer over nettverk, og dagens løsning begynner å bli for liten.

Vi er avhengig av å kunne ta med diskene, så eksterne disker er nødvendig for oss.

Må kunne ha 3-4 disker inni kabinettet og 5-6 eksterne disker påkoblet samtidig.

Noen som har forslag på løsning?

Endret av vestax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville foreslå et stort kabinett, aka: http://netshoposlo.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=33416

Dermed bare flytte over gammel server-hardware som du har fra før også pushe inn FW800 eller USB2.0 PCI-e kort.

Hvis du ikke har noe fra før finner du et hovedkort med mange usb-tilkoblinger også bygger derfra.

Pga overflaten til kabinettet kan alle USB-diskene stå fint oppå serveren uten problemer.

Lenke til kommentar

Er det USB, FW eller eSATA som brukes på de eksterne diskene.

Men det er ikke nødvendig å kjøpe et kabinett til over 2 000 kr for 3 - 4 disker internt (med moduler blir det fort 3 000). Det viktige her er å finne et HK med godt med tilkoblingsmuligheter for eksterne disker. Tilkoblingene bør faktisk i stor grad også være foran eller på siden av kabinenettet for enkel håndtering.

Personlig ville jeg satset på et helt "stright" kabinett med mange 5 1/4 plasser hvor man setter inn en eller flere moduler for 4 harddisker (swap). Image & Shapetek EYE-2000B er ettet min mening helt OK. Vi prioritere dette kontra interne plasser for 3,5 tommers interne plasser. Her en Oversikt over kabinett med minst 8 5 1/4 plasser.

Det du da også gjerne skulle hatt var et frontpanel for 5 1/2 plass med USB, FW og eSATA. Helst 4 USB, 2 FW og 2 eSata. Men her finnes det skralt lite på markedet i Norge så langt jeg kan se. Multifunksjonspanel finnes, men ellers er det ille.

Interne harddisker plasser da i Chieftec drevramme. Tar 3 stk 5 1/4 plasser og har plass for 4 HD-er og mulighet for hot-swap.

Ellers et HK med mange USB tilkoblinger (10 - 12) , flere FW (2 - 3) og godt med SATA. Minimum må være 6 stk, helst 8. Gigabyte GA-P35-DS4 er et mulig HK med virkelig bra med tilkoblingsmuligheter. Til en filserver holder det med en E2160 eller E4600 som CPU.

Klart du kan bruke gammel innmat, men har dette dårlig med tilkoblingsmuligheter vil nødvendige kontrollerkort koste en god del. Og min erfaring er at de billige er primært dårlige, så man må legge i noen kroner.

Minne, PSU og skjermkort. Det rimeligste som holder mål. Dessverre trengs skjermkort fordi det ikke finnes HK på G33 eller G35 brikesettet som er godt nok spesifisert.

Lenke til kommentar
Men det er ikke nødvendig å kjøpe et kabinett til over 2 000 kr for 3 - 4 disker internt (med moduler blir det fort 3 000). Det viktige her er å finne et HK med godt med tilkoblingsmuligheter for eksterne disker. Tilkoblingene bør faktisk i stor grad også være foran eller på siden av kabinenettet for enkel håndtering.

Personlig erfaring tilsier at hvis et firma som har 5-6 eksterne disker skal også disse bli tatt backup av (De lærer hvertfall når første disken ryker). Videre vil det være naturlig å sette opp RAID 5/6 på interndisk til det formålet. Da baller det på seg med interndisker også. God plass er alfaomega!

I tillegg har jeg hatt gode erfaringer med plugin-kort med f.eks USB når det gjelder throughput og flerbrukere. Foreksempel http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340476 har fungert utmerket for meg og mine.

Men jeg har hatt "Chieftec drevramme for 4 S-ata" og denne enheten ble slarkete over noe tids bruk for meg. Det skapte mye irritasjon der man måtte dytte inn disken pga kontakten hadde viberert seg ut spor og mistet kontakt med s-ata-pluggen.

Hvis den gamle løsningen har fungert greit i hastighet trenger man ikke å bytte ut så mye. Veldig greit å slippe så mye hazzle når man skal utvide/byggeom.

Det hadde vært fint å få litt mer info om bruken though. Dette høres ut som et mediaselskap som har konsulenter med flyttbare disker som reiser rundt. Da må du tenke backup / synkronisering i tillegg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...