Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

leieforhold i kollektiv

dunderdo

Anbefalte innlegg

Jeg "bor" i et kollektiv med 5 rom i trondheim. Det oppleves ikke å ha vert noen gunstig opplevelse.

-Hus eier tegnet en avtale som forløper seg over 12mnd fra 8aug 07.

-Jeg sa fra etter 2mnd at jeg ikke er innterisert i å bo der lenger. ( ikke skriftelig )

-Grunnen til oppsigelsen er at di andre som bor der ikke rydder i det heletatt

-Vi var 5 som bodde der. No er det bare 2 igjen.. 2 griser....

-Hus eier sier at jeg kan ordne fremleie... Noe som er umulig pga alt rotet som er der..

-Hva skal jeg gjøre

post-151405-1201262463_thumb.jpg

post-151405-1201262512_thumb.jpg

post-151405-1201262540_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Både deg og husutleier kan si opp avtalen med 3 måneders frist.

Må det vere skriftelig?

Både deg og husutleier kan si opp avtalen med 3 måneders frist.

Har prøvd men det nytter ikke.. ingen som vil leie å bo sammen med slike folk......

Lenke til kommentar
Jeg ville krevd enten å få flytte selv med umiddelbar virkning eller utkastelse av grisene. Det bør være en lov som beskytter deg her, det kan jo være direkte helseskadelig å bo i en søppelhaug.

Det står i leie kontrakten at forefallende arbeid ikke skal belastes av leietaker... Dette er jo strengt tatt forefallende arbeid da jeg vasser i søppel med engang jeg går inn døra... Kunne like greit hvert konstant oversvømmelse

Dei hadde plutselig begynt å bruke badet mitt. Jeg spurte hvorfor? Svaret jeg fikk var att lyspæra på deres bad hadde gått???? WTF Etter 1mnd bytta jeg lyspæra å da var alt greit..?!

Sist gang jeg rydda gikk jeg ut med 18 bæreposer med matsøppel!!?!

Der er også vaskemaskin, tørketrommel,oppvaskmaskin. Men likevel flyter det over av skitne kopper,fat,klær,etc

Jeg har funnet meg en annen plass å bo. skal jeg liksom ikke bruke penger på annet en husleie jeg da?

Lenke til kommentar
Jeg ville krevd enten å få flytte selv med umiddelbar virkning eller utkastelse av grisene. Det bør være en lov som beskytter deg her, det kan jo være direkte helseskadelig å bo i en søppelhaug.

Det står i leie kontrakten at forefallende arbeid ikke skal belastes av leietaker... Dette er jo strengt tatt forefallende arbeid da jeg vasser i søppel med engang jeg går inn døra... Kunne like greit hvert konstant oversvømmelse

Dei hadde plutselig begynt å bruke badet mitt. Jeg spurte hvorfor? Svaret jeg fikk var att lyspæra på deres bad hadde gått???? WTF Etter 1mnd bytta jeg lyspæra å da var alt greit..?!

Der er også vaskemaskin, tørketrommel,oppvaskmaskin. Men likevel flyter det over av skitne kopper,fat,klær,etc

Jeg har funnet meg en annen plass å bo. skal jeg liksom ikke bruke penger på annet en husleie jeg da?

Det er jo forefallende arbeid, men jeg ville sagt det slik at huseier er ansvarlig for de leietakere han putter inn i ett slikt kollektiv. Du har vel ikke noe du skulle sagt om hvem som skal bo der? Hvis det er slik at du ikke når frem til de du deler fellesarealer med, så må du ta dette opp med huseier. Hvis huseier ikke greier å få de andre til å oppføre seg som normale mennesker så vil jeg tro at du med loven i hånd kan kreve ett og annet. Du er ikke noen hushjelp, ikke sant? Kan ikke se for meg at du kan tvinges til å bo der hvis du kan dokumentere at de andre strør rundt seg med søppel.

Så mitt spørsmål er om du har tatt dette opp med huseier, slik at han/hun er klar over problemet.

Lenke til kommentar

Det er jo forefallende arbeid, men jeg ville sagt det slik at huseier er ansvarlig for de leietakere han putter inn i ett slikt kollektiv. Du har vel ikke noe du skulle sagt om hvem som skal bo der? Hvis det er slik at du ikke når frem til de du deler fellesarealer med, så må du ta dette opp med huseier. Hvis huseier ikke greier å få de andre til å oppføre seg som normale mennesker så vil jeg tro at du med loven i hånd kan kreve ett og annet. Du er ikke noen hushjelp, ikke sant? Kan ikke se for meg at du kan tvinges til å bo der hvis du kan dokumentere at de andre strør rundt seg med søppel.

Så mitt spørsmål er om du har tatt dette opp med huseier, slik at han/hun er klar over problemet.

Ja jeg har sagt ifra til huseier mange ganger. Å ingenting skjer. Har sagt at jeg ringer et vaskebyrå. MEN ingenting skjer...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja jeg har sagt ifra til huseier mange ganger. Å ingenting skjer. Har sagt at jeg ringer et vaskebyrå. MEN ingenting skjer...

Lenke til kommentar

Formuler et brev til huseier der du fremlegger situasjonen på en god måte.

Gi henne frist på 14 dager til å gripe inn. Om ingenting skjer innen 14 dager, påberoper du deg behovet for å kalle inn rengjøringsbyrå på huseiers regning.

Informer henne også om at om hun ikke beholder kontrollen på de andre leietagerene ser du deg nødt til å flytte på dagen, uten at hun kompenseres for dette. Hun er utleier, hun må ha kontroll på leietagerene!

Lenke til kommentar

Nå har jeg pakket alle tingene mine. Med andre ord flyttet. Jeg har også levert nøkkelen til huseier. Jeg snakket med huseier når jeg leverte nøkkelen å fikk høre att husleien blir sendt til inkasso hvis jeg ikke betalte. Det ble påstått at det hadde di gjort før med stor suksess. Det ser forøvrig fortsatt ut som en svinesti der.

Dette ble sagt av huseier

- Du har skrevet under på en kontrakt.. Følg den!

- Vi har sagt til di andre leieboerene at di skal rydde.

- Vi har 22000kr per mnd i huslån å betale så derfor kan ikke du flytte ut.

- Vi finner ingen andre som vil bo der på denne tiden av året. vi har prøvd.

- Du må berre få noen andre til å bo der. Det bryr meg ikke bare vi får pengene våre.

Jeg trodde ikke det gikk å få hus lån der leieinntekter står for 75% av ned bet av lånet.

er det ikke slik att man MÅ!!! ha nok inntekter til å kunne forsvare lånet

Lenke til kommentar
Jeg trodde ikke det gikk å få hus lån der leieinntekter står for 75% av ned bet av lånet.

er det ikke slik att man MÅ!!! ha nok inntekter til å kunne forsvare lånet

Det går nok an å få huslån hvor leieinntekter skal stå for 100% av lånet, bankene spekulerer i at husprisene skal gå opp.

Når det gjelder situasjonen din så har du nok vært uheldig både med kjipe medboere og kjip utleier, men jeg tror du har små sjanser for å unngå oppsigelsestiden på 3 måneder (jeg har ikke sett kontrakten din, så jeg kan ta feil om at oppsigelsestiden din er på 3 måneder, men hvis den i utgangspunktet var på 12 måneder og utleier ikke tilfredsstiller de krav som stilles til en tidsbestemt leiekontrakt på under 3 år, så er den tidsubestemt med oppsigelsestid på 3 måneder).

Du vil kanskje hevde at det foreligger en så alvorlig mangel at du kan heve leieavtalen i følge husleieloven §2: http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-002.html

Skal jeg synse om dette tviler jeg på at det rotet du beskriver kan oppfattes som "vesentlig mislighold", noe som må til for å kunne heve leieavtalen. Du kan eventuelt lese hele §2 i husleieloven for å finne ut om du kan påberope deg en mangel.

Var jeg deg ville jeg kontaktet http://www.jushjelpa.no/gruppene.html#1 det er jusstudenter som kan gi deg endel gratis rettshjelp.

Lenke til kommentar

Hvilken dramatikk.

Se husleieloven § 5-2.:

"Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen."

Lovforarbeidene sier følgende herom: "Dette begrenser utleierens egen handlefrihet. Han kan ikke sette i gang tiltak som forstyrrer den vanlige ro og orden i eiendommen. Dessuten må utleieren handle. Han må gripe inn mot andre personer som forstyrrer vanlig ro og orden."

Det er derfor ikke tilstrekkelig at utleier sier at rotehodene må skjerpe seg. Han må sørge for at så skjer.

Dersom denne plikten i tilstrekkelig grad er blitt misligholdt, hvilket vel vil si at det har vært for rotete for lenge, vil du ha rett til å heve avtalen. Da har ikke huseier noe krav på leie, uavhengig av kontrakten.

Se og § 5-3.

"Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2."

I kap. 2 finnes § 2-2.

"Er ikke annet avtalt, har husrommet dessuten en mangel dersom det ikke

a) passer til de formål tilsvarende husrom vanligvis blir brukt til ..."

Det blir kanskje litt anstrengt å si at det er en mangel ved husrommet at de som bor der roter så forferdelig mye; bestemmelsen tar nok først og fremst sikte på feil ved selve husværet (vegger, tak osv.). Men man kan muligens si at husværet pga. alt rotet ikke "passer til" vanlig boformål. I så fall vil du også slik sett kunne hevde at det foreligger vesentlig mislighold, og at du ikke har noen betalingsplikt for fremtidig leie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...