trøls Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Man renser avløpsvann fordi man kaster andre ting i samme avløpet. Avføring er f.eks. ikke anbefalt å spre rundt i naturen. I Bergen har vi et renseanlegg som brenner dritten og etterlater seg jord. Denne jorden er så ren at du kunne plantet poteter i den. Statlige reguleringer forbyr dette i dag. Jepp. Som jeg har skrevet tidligere i emnet: man bør ikke lempe fosfater og nitrater i havet, da man kan få EUTROFIERING. Og grunnen til at man ikke får benytte slam fra kloakk til landbruk, er at man ikke har kontroll på hvor rent slammet egentlig er. Det trengs ikke mye bly eller kvikksølv til for å skape helvete. Nå er riktignok ikke bly et like stort problem som tidligere, nå som vi stort sett bruker blyfri bensin, men allikevel ... man har dessverre ikke gode nok kontrollrutiner til å kunne utnytte slammet på en god måte, men det er fortsatt bedre enn eutrofiering. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Jeg skal ikke uttale meg som noen fagmann, men mener å ha lest en gang at eutrofiering er pga fosfor i vaskemiddel etc. ikke noe man finner i dopapir. Dopapir er ingen miljøværsting. Rens av avløpsvann er som regel fjerning av større partikler. Ved flokkulering og / eller sedimentering. Forskjellige former for rister er også vanlig på anlegg i dag. Privatpersoner skal vel strengt tatt ha septiktank? Kan ikke reglene for dette, men direkte utslipp tror jeg ikke er veldig vanlig lenger. Skal man fjerne nitrater og fosfater bruker man vel kjemikalier(?) Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Tru det eller ei...men her er det vanleg. I alle fall i denne bygda! Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Om det er til sjø klarer nok sjøen å ta seg av avløpet til en liten bygd. Tidligere gjorde man det før større byer. Jeg vil tro at noen på bygda har septiktank. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Om det er til sjø klarer nok sjøen å ta seg av avløpet til en liten bygd. Tidligere gjorde man det før større byer. Jeg vil tro at noen på bygda har septiktank. Eg veit at der er ein septikktank nedanfor grendahuset...men det er den einaste eg veit om. Og det går ikkje an at alle i bygda deler den vesle tanken der! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Her i Tromsø var det flere plasser hvor kommunen ikke hadde fikset nødløsningene de måtte bruke når de utbygde Hamna. Er ei stund siden jeg har vært i fjæra, men husker at det var ofte dasspapir og andre ikke fullt så delikate ting som ble spydd ut av et rør som var kanskje 5 meter fra vannkanten. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 (endret) Når noko slikt skjer i Tromsø, vil eg tru at det er mykje meir vanleg enn vi trur. I alle fall ute i distrikta. For ikkje alt for lenge sidan dumpa jo kommunen her eg bur søppelet rett i havet! Endret 26. januar 2008 av Kalvegodt Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Tja, mener å ha lest et sted at utslipp skal skje på 30 meters dyp 200 meter fra land. 5meter høres lite ut, men det kan være en gammel løsning. Igjen, toalettpapir er nok det som er minst skadelig av alt som havner i havet. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 Det er likevel ikkje noko kjekt å bade i det! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Tja, mener å ha lest et sted at utslipp skal skje på 30 meters dyp 200 meter fra land. 5meter høres lite ut, men det kan være en gammel løsning.Igjen, toalettpapir er nok det som er minst skadelig av alt som havner i havet. Legg merke til at jeg sa FRA VANN. Den lå langt inn på fjæra. Var ikke mye da, men nok til at det ikke så helt vakkert ut. Og den som bader i havet her er ikke helt 100 %. Så mye søppel på fjærbotn at det er sykt. Lenke til kommentar
The zero Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Kalvgodt,har du noen besviser(artikler,bilder etc)?Sliter med å tro deg. Bevis nei? Men eg lurer på: Er dette over hovudet ikkje noko vanleg tilfelle? Dr jeg kommer fra har vi også et kloakkrør som stikker ned i sjøen ved en sandstrand. Nå er denne sandstranden ikke mer enn 2 meter bred, men folk bader der, når det en gang i tiåret er varmt nok for den slags aktiviteter. --- Hørte en gang at dersom alle kinesere brukte like mye dopapir som en gjennomsnitts normann, så ville all skog i verden gått med på å produsere den i løpet av ca. et år. Men vi kan begynne som de gjør i andre land, spyle bort driten. Har vært i Syria noen ganger og der finnes det knapt dopapir, der bruker alle en dusjlignende slange til å få bort driten med Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 Kalvgodt,har du noen besviser(artikler,bilder etc)?Sliter med å tro deg. Bevis nei? Men eg lurer på: Er dette over hovudet ikkje noko vanleg tilfelle? Dr jeg kommer fra har vi også et kloakkrør som stikker ned i sjøen ved en sandstrand. Nå er denne sandstranden ikke mer enn 2 meter bred, men folk bader der, når det en gang i tiåret er varmt nok for den slags aktiviteter. --- Hørte en gang at dersom alle kinesere brukte like mye dopapir som en gjennomsnitts normann, så ville all skog i verden gått med på å produsere den i løpet av ca. et år. Men vi kan begynne som de gjør i andre land, spyle bort driten. Har vært i Syria noen ganger og der finnes det knapt dopapir, der bruker alle en dusjlignende slange til å få bort driten med Heilt eining Og når kjøpekrafta til kinesarane no berre aukar og aukar, er der jo sjølvsagt at det ikkje vert nok dopapir til alle (og andre treprodukt for den slags skuld). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå