Douglas Quaid Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Fett, kor er det? Så kan eg merke det av på kartet over plassar eg ikkje skal flytte til. Ytre Nordfjord Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 HerreGUD! Kva meinar du? Det er slik det er å bu i ei fattig kommune! Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Kalvgodt,har du noen besviser(artikler,bilder etc)? Sliter med å tro deg. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Kalvgodt,har du noen besviser(artikler,bilder etc)?Sliter med å tro deg. Bevis nei? Men eg lurer på: Er dette over hovudet ikkje noko vanleg tilfelle? Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Kalvgodt,har du noen besviser(artikler,bilder etc)?Sliter med å tro deg. Bevis nei? Men eg lurer på: Er dette over hovudet ikkje noko vanleg tilfelle? Akkurat,vil tro at det er ganske uvanlig at det går ut i badevannet. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Kalvgodt,har du noen besviser(artikler,bilder etc)?Sliter med å tro deg. Bevis nei? Men eg lurer på: Er dette over hovudet ikkje noko vanleg tilfelle? Akkurat,vil tro at det er ganske uvanlig at det går ut i badevannet. No er ikkje dette ei offisiell sandstrand heller! Er det nordavind kjem det sand...og er det synnavind dreg sanden bort. So det kan til tider vere ei stor flott strand...og dagen etter er alt sanden vekke. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Kalvgodt,har du noen besviser(artikler,bilder etc)?Sliter med å tro deg. Bevis nei? Men eg lurer på: Er dette over hovudet ikkje noko vanleg tilfelle? Akkurat,vil tro at det er ganske uvanlig at det går ut i badevannet. No er ikkje dette ei offisiell sandstrand heller! Er det nordavind kjem det sand...og er det synnavind dreg sanden bort. So det kan til tider vere ei stor flott strand...og dagen etter er alt sanden vekke. Greit,det går ut i sjøen, da. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Men igjen: Er dette noko vanleg? Skjer dette andre stader òg, at kloakken går rett i havet? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Papiret er ikke miljøskadelig, i alle fall ikke om du velger den grå typen som ikke er kloret. Man renser avløpsvann fordi man kaster andre ting i samme avløpet. Avføring er f.eks. ikke anbefalt å spre rundt i naturen. I Bergen har vi et renseanlegg som brenner dritten og etterlater seg jord. Denne jorden er så ren at du kunne plantet poteter i den. Statlige reguleringer forbyr dette i dag. Plasten som er rundt toalettpapiret er en mye større miljøtrussel enn dasspapiret ditt. Om du vil redde verden, kjøp handlenett framfor å føle deg skyldig når du tørker deg i brunauge. Aviser forurenser mer enn toalettpapir. Dasspapiret brukes i alle fall til noe, i motsetning til f.eks. alle telefonkatalogene som kastes hver år. Men igjen: Er dette noko vanleg? Skjer dette andre stader òg, at kloakken går rett i havet? Ja, det er / var vanlig. Jeg regner med dere har en septikktank eller tilsvarende som må tømmes en gang i blant. Og bare vesken går til sjøen. Så lenge utslipsområdet har god nok utskifting er det ingen problem med mindre utslipp. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Greit nok at det ikkje er den store klimatrusselen...men eg tenkjer litt på desse fiskebåtane som ligg og fiskar rett ut for her Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 For å si det med velkjente ord. Kloakken fra huset deres er bare som piss i havet. Så utblandet at det ikke spiller noen rolle. Papiret går i oppløsning og avføring ender i septikktanken. Kun vannet og pisset ender i havet. At fiskene spiser et og annen som kan ha vært i kontakt med deg en eller annen gang (f.eks. noen karbon atomer etc.) er et mindre problem for fisken enn en oppdrettslaks som fylles opp med gammelt fiskeslo som er malt opp. Eller som kyr tidligere fikk i kraftforet, rester etter slakten (type hode, bein, etc) som ble malt opp. Jeg vet ikke hvordan denne praksisen er nå, men jeg mener at det er noe man har gått bort fra etter kyrne ble "gal" (Jacop kreuzfeld? kugalskap på folkemunne, husker ikke hva det heter egentlig). Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 For å si det med velkjente ord. Kloakken fra huset deres er bare som piss i havet. Så utblandet at det ikke spiller noen rolle. Papiret går i oppløsning og avføring ender i septikktanken. Kun vannet og pisset ender i havet. At fiskene spiser et og annen som kan ha vært i kontakt med deg en eller annen gang (f.eks. noen karbon atomer etc.) er et mindre problem for fisken enn en oppdrettslaks som fylles opp med gammelt fiskeslo som er malt opp. Eller som kyr tidligere fikk i kraftforet, rester etter slakten (type hode, bein, etc) som ble malt opp. Jeg vet ikke hvordan denne praksisen er nå, men jeg mener at det er noe man har gått bort fra etter kyrne ble "gal" (Jacop kreuzfeld? kugalskap på folkemunne, husker ikke hva det heter egentlig). Ikkje sei sånn om kraftôr! har du lest tråden min som handlar om det du? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=900592&hl= Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Ikkje sei sånn om kraftôr! har du lest tråden min som handlar om det du?https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=900592&hl= I enkelte land, og særlig England, forekommer en sjelden sykdom som kalles BSE. Sporadiske tilfeller har forekommet i lange tider. Men situasjonen ble helt forandret pga. landbrukets krav om større effektivitet og fortjeneste – noe som førte til at storfe ble gitt kraftfor som inneholdt benmel fremstilt fra andre, avlivede dyr (ku og sau). Det viste seg da fra åttiårene og til i dag – at praksisen med å gi slikt benmel overførte sykdommen fordi man intetanende hadde gitt vev fra syke dyr, avlivet og ubrukelig til menneskemat – til andre friske kyr og okser. Kilde Har ikke lest tråden din om kraftfor nei. Burde jeg det? Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Ikkje sei sånn om kraftôr! har du lest tråden min som handlar om det du?https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=900592&hl= I enkelte land, og særlig England, forekommer en sjelden sykdom som kalles BSE. Sporadiske tilfeller har forekommet i lange tider. Men situasjonen ble helt forandret pga. landbrukets krav om større effektivitet og fortjeneste – noe som førte til at storfe ble gitt kraftfor som inneholdt benmel fremstilt fra andre, avlivede dyr (ku og sau). Det viste seg da fra åttiårene og til i dag – at praksisen med å gi slikt benmel overførte sykdommen fordi man intetanende hadde gitt vev fra syke dyr, avlivet og ubrukelig til menneskemat – til andre friske kyr og okser. Kilde Har ikke lest tråden din om kraftfor nei. Burde jeg det? Les han om du vil...men det var berre eit artig samantreff Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Apropos artige sammentreff, når man renser kloakk får man ut "jord" som ser ut som kraftfor. Husker ikke om det ble brent eller bare tromlet tørt. Mulig andre kan dette her inne. Leste litt av tråden. Selv kan jeg være enig i at kraftfor (da til kyr) smaker helt ok, men selv foretrekker jeg både poteter, nudler og ris. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Kanskje ein brukar kloakken til brensel ja! Eg synest det høyres litt kjent ut...må ha høyrt det ein eller annan gong Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Kanskje ein brukar kloakken til brensel ja! Eg synest det høyres litt kjent ut...må ha høyrt det ein eller annan gong Nja, jeg snakket om renseanlegget i Bergen. Eller et av dem. Der brukes ikke kloakken som brensel, men stoffene sedimenteres og hentes ut, siden tromler man det tørt, men jeg er usikker på om brenning / oppvarming er en del av prosessen som jeg først påstod. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Men eg meiner eg har høyrt eller lest ein stad at kloakken vert gjort om til biobrensel.... Lenke til kommentar
trøls Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Dopapiret oppløser seg i vann. Ikkenoe farlig dette du... Papiret er jo miljøvenlig. Det er jo laget av tre. Og ikke Utarmert-Uran... Les det jeg linket til rett ovenfor. Stikkord: eutrofiering. Stikkord: Vann-Strømmer. Tidevann. Så derfor kan man slippe ut så mye nitrater i havet som man bare vil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå