Gå til innhold

Angreretten på flatskjermer.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har kjøpt en Samsung 46" hos Mpx.no. Brukte den i tre dager, 26 timer sier mpx, så sendte jeg den tilbake fordi jeg var misfornøyd. Men nå får jeg den i retur, fordi de har en grense på max 10 timers testing! Dette har jeg snakket med forbrukerombudet om, de sier at jeg har en god sak, så de vil veldig gjerne høre mer fra meg. Dette har jeg sagt til Mpx, men de står på sin sak. Har noen andre opplevd dette? Det må jo vel gå an å teste tv'en før man bestemmer seg for en tv til 17000? De fortalte meg aldri om de der 10 timene, før jeg fikk avslag. Dette er veldig trist synest jeg, de ødelegger for seg selv. :no:

http://avforum.no/forum/produkt-prisjakt-v...html#post824197

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hentet fra http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...oep_av_varerbbr

 

Hvor lang er angrefristen?

Hovedregel:

 

Du har 14 dagers angrefrist fra den dagen du har mottatt varen og de foreskrevne opplysningene om angrerett. Hvis du ikke vil beholde varen, må du gi selgeren beskjed innen fristens utløp. Angrefristen begynner mao. ikke å løpe før du har mottatt de nødvendige opplysninger selv om du har mottatt varen og løper i prinsippet videre uten tidsbegrensning.

 

Slik er regelen for salg utenfor fast utsalgssted, dvs. ved messe-, gate- eller dørsalg. Dersom du mottar angreskjema og de nødvendige opplysninger i etterhånd, vil angrefristen på 14 dager begynne å løpe fra den dagen du mottar dette.

Unntak:

 

For fjernsalg og salg av bokverk (se nedenfor) går angrefristen likevel ut etter 3 måneder etter mottak av varen dersom du ikke har mottatt tilstrekkelig informasjon, eller senest etter 1 år dersom det overhodet ikke er gitt informasjon om angrerett. Mottar du de foreskrevne opplysninger og angreskjema i etterhånd, begynner angrefristen på 14 dager å løpe fra den dagen du mottar dette.

 

For tilvirkningskjøp (se nedenfor), gjelder en maksimum angrefrist på 3 måneder etter mottak av varen dersom du ikke har mottatt tilstrekkelig informasjon.

 

Det er grunn til å merke seg at selgere ikke kan gjøre gjeldende vilkår som forkorter angrefristen etter loven eller som fratar deg retten til å angre kjøpet innen 14 dager.

(Jeg har uthevet siste del)

 

Så lenge du ikke har fått opplyst (på et ekstra skriv) om angrerett fra MPX.no om at tv-en ikke kan benyttes mer en 10 timer er det faktisk ikke ditt problem.

 

Det står forøvrig ingenting om dette på hjemmesiden deres heller: http://www.mpx.no/aspx/kundesenter/kundese...aspx?aid=254047

 

Skjerpings mpx!

Lenke til kommentar
Hentet fra http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...oep_av_varerbbr

 

Det er grunn til å merke seg at selgere ikke kan gjøre gjeldende vilkår som forkorter angrefristen etter loven eller som fratar deg retten til å angre kjøpet innen 14 dager.

(Jeg har uthevet siste del)

 

Så lenge du ikke har fått opplyst (på et ekstra skriv) om angrerett fra MPX.no om at tv-en ikke kan benyttes mer en 10 timer er det faktisk ikke ditt problem.

 

 

Og selv om de skulle oppgi at de har en slik ti-timers-regel, har de utfra det du uthever ikke anledning til å innføre en slik ti-timers-regel. Så den saken burde være klar som vann.

Lenke til kommentar

Det er bare pisspreik fra ende til annen det MPX sier der, hvis de hadde påstått den ikke kom tilbake i tilnærmet samme stand kunne de hatt en sak, for det er vanskelig å bevise for brukeren (om de vil være vanskelige).

 

Angrefristloven sier ingenting om du kan bruke varen så og så mye, de kan ikke finne på slikt selv.

 

Returnerte nylig en LCD-TV til komplett og jeg hadde den i over en uke, brukte den hver dag, hadde dratt av plasten på ramma rundt TV'en og klistret det tilbake så godt jeg kunne, så ikke nytt ut for å si det pent, fikk tilbake penger uten problem. De betalte til og med tilbake frakten (noe jeg aldri hadde trodd)

 

Jeg forstår til en viss grad de blir gretne for de taper vel endel penger på dette, de kan ikke selge den som ny (antar jeg)

Lenke til kommentar

Angrefristloven sier faktisk noe om at du ikke kan BRUKE varen som din egen.

 

Men at du skal kunne teste og sjekke funksjoner og innstillinger.

 

Om tven er brukt 26 timer over en periode på 3 dager kaller jeg ikke dette testing - jeg kaller det BRUK.

 

MPX er generelt svært strenge på angrerett, det vet jeg, men her er jeg faktisk 100% enig med de!

 

Om man vil teste tv, se i butikk, eller handle der man har bedre rettigheter enn det angrerettloven gir deg - og betal gjerne litt mer og ;).

 

EDIT: Tråden er forøvrig feilpostet og flyttes til forbrukerrett.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

jeg er ikke enig med deg der, hadde de opplyst på forhånd at så og så mange timer var max hadde jeg jo forholdt meg til det. Jeg sat faktisk en del timer å prøvde å stille inn skjermen best mulig, det er ikke så veldig lett å stille den inn synest jeg. Det var 4 dager jeg brukte tv'en, skrev feil lenger oppe. Bruk eller ikke bruk, det får forbrukerrådet avgjøre....

Lenke til kommentar
Sorry for OT, men hvordan kan de vite hvor mange timer du har brukt den?

 

De fleste avanserte dyre duppetidder som tver har en, ofte hemmelig, servicemeny el som har styring på det meste.

 

Forøvrig så er jeg "redd" for at ikke-nøytrale, på kanten til kalkun, Forbrukerrådet er på forbrukers side her. Med "redd" mener jeg at Angrerettloven gir forbrukere for gode rettigheter, rettigheter som går langt utover det du får i butikk og som bare koster mye penger.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Hvor i loven står det at du ikke kan ta varen i bruk som din egen?

 

Dette er blitt diskutert opp og ned i mente, og det var vel en liten kommentar i forarbeidet til loven når den ble utarbeidet. Dette er et ikke vesentlig punkt, og MPX er kjent for å prøve å nekte angreretten.

 

Jeg personlig er uenige i alle som synes det er greit at angreretten din bortfaller. Det er ikke like lett å returnere en tv som et skjermkort. Når du er misfornøyd med en tv, ønsker du jo i det lengste å finne ut om den likevel kan brukes hvis du får til innstillingene. Dette er ikke noe som man gjør i løpet av et par timer.

 

Hvis ikke en forbruker kan finne ut at tven er blitt brukt i 26 timer eller 10 timer, er det ingen grunn til at man ikke kan selge produktet som en demovare/b-vare til en ikke alt for redusert pris.

 

Hvis man ser på hvilken investering en tv til 17 tusen er, så vil man når man benytter angreretten komme i følgende situasjon: Man er uten tv en stund, da det tar litt tid å sende den tilbake og man har ikke råd til å kjøpe en ny tv mens man venter på at webshoppen skal behandle angreretten.

 

Liker ikke webshopper angreretten, bør de slutte å selge produkter de ikke har lyst til at kunder skal returnere på angrerett.

Lenke til kommentar
Angrefristloven sier faktisk noe om at du ikke kan BRUKE varen som din egen.

 

Men at du skal kunne teste og sjekke funksjoner og innstillinger.

 

Om tven er brukt 26 timer over en periode på 3 dager kaller jeg ikke dette testing - jeg kaller det BRUK.

 

Det blir synsing. 26 timer på fire dager, det er seks og en halv time om dagen. Så mye ser man da ikke på TV ved normal BRUK. Det tyder tvertimot på en grundig og samvittighetsfull TESTING av en ny gadget. :D

Lenke til kommentar
Angrefristloven sier faktisk noe om at du ikke kan BRUKE varen som din egen.

 

Lov om angrerett sier ingenting om dette. Kun at varen skal leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde (§ 12).

 

Jeg er enig at 26 timer er vel mye for å teste en TV men det har ingenting å si for varens tilstand om den har stått på 2 timer eller 26 timer. Trådstarter har således retten på sin side.

Lenke til kommentar

Har du noe med elkjop.no sin nettbutikk å gjøre Alastor? (Vet fra før at du jobber hos Elkjøp)

 

Jeg lurer siden tolkningene dine er veldig ofte i butikkensfavør, når det (i mine øyne) er helt klart forbrukeren som har rettigheten på sin side.

Lenke til kommentar
Hvor i loven står det at du ikke kan ta varen i bruk som din egen?

 

Dette er blitt diskutert opp og ned i mente, og det var vel en liten kommentar i forarbeidet til loven når den ble utarbeidet. Dette er et ikke vesentlig punkt..

 

Vel, det kan neppe side at det er et "ikke vesentlig punkt".

Også Forbrukertvistutvalget har lagt seg på en slik tolkning. Se f.eks denne som avviste bruk av angreretten etter kun 2 dagers bruk

http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20070378

 

I en annen sak hvor en telefon var brukt, testet som lite som i 2min, 50sek og sendt 12 sms var det uenighet i utvalget om angreretten kunne brukes eller ikke!

http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20070242

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...