Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fisker Karma - en elbil til begjær?

Swe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå begynner vi endelig å snakke! Ifølge denne artikkelen på automotorsport.se får vi se Fisker Karma i Europa i løpet av 2009/2010. Endelig en elbil som ikke ser ut som en sardinboks, og som har en imponerende rekkevidde (1000 km!) i kombinasjon med en liten motor som lader batteriet etter behov. Om prisen ikke blir alt for mye høyere enn de 80.000 dollarene den skal koste i USA så må jo dette bli en suksess. Jeg overgir i hvert fall alle mine andre bilplaner og løper og kjøper...

Da er da vitterlig Tesla Roadster mer interessant... 100% elektrisk, og de første kjøperne får den faktisk til våren. Raskere er den også :) Pris $98 000 - men siden denne bruker kun elektrisitet vil den være billigere enn Fisker siden elektriske biler er fritatt fra engangsavgift (så vidt jeg vet).

Du kan jo se bildet av Fisker Karma at den bilen bare er et konsept vi aldri får se noe til - spesielt når det nevnes så langt frem i tid som 2010 (med andre ord, ingenting er bestemt enda).

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Da er da vitterlig Tesla Roadster mer interessant... 100% elektrisk, og de første kjøperne får den faktisk til våren. Raskere er den også :) Pris $98 000 - men siden denne bruker kun elektrisitet vil den være billigere enn Fisker siden elektriske biler er fritatt fra engangsavgift (så vidt jeg vet).

Du kan jo se bildet av Fisker Karma at den bilen bare er et konsept vi aldri får se noe til - spesielt når det nevnes så langt frem i tid som 2010 (med andre ord, ingenting er bestemt enda).

Men Tesla har tross alt bare to seter og er dobbelt så dyr, og dermed uaktuell for min del i hvert fall (jeg trenger heldigvis ikke å bekymre meg for særnorske avgifter) ;) Dessuten tror jeg ikke leveringsdatoen før jeg ser den... Har ikke Tesla lovet oss disse bilene i flere år nå, med stadige utsettelser og tull?

EDIT: Ikke misforstå meg, jo flere alternativer desto bedre! Jeg omfavner alle elbiler som er underholdende å kjøre og ikke er formet som små og drepende kjedelige blikkbokser :D

Endret av Swe
Lenke til kommentar
Syntes ikke det var så veldig imponerende hvis det er en hybridbil. Virker som de har satt "ved behov" på spissen ettersom en svært sparsommelig Think klarer 20 mil. Tror ikke disse har de nano-etellerannet-batteriene Stanford nettop utviklet som kan gi 10 ganger lengre effekt.

Det som er imponerende, synes jeg, er at man endelig har prestert å bygge en elbil/hybrid som ikke ser ut som en liten sardinboks. Dessuten er det ganske praktisk at man slipper å ta en pause på flere timer hver gang man skal lade batteriet, men heller kan la et hendig lite aggregat gjøre jobben mens man kjører. Og 1000 km på 25 liter bensin/diesel er godt nok argument for meg i hvert fall. Det blir billige og hyggelige turer til Norge for å hilse på venner og familie! :D

Synes du denne ser ut som en sardinboks?

2008-lexus-ls-600h-l.jpgwwwnova-clubru_lexus_600h_l_01.jpg

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Synes du denne ser ut som en sardinboks?

*sukk* Jeg skrev hybrid fordi det ble påpekt i tråden at den faktisk har en liten motor som fungerer som aggregat og lader batteriene som driver bilen. Det finnes naturligvis et anstendig utvalg konvensjonelle hybridbiler som ser bra ut, men det er jo "old news".

Lenke til kommentar
Nei, tror det bare var for å bevise at det gikk an. Jeg mener man uansett bør bruke kollektiv transport hvis reisemålet er mer enn 20 mil unna.

Prøv å ta deg rundt i N-Norge med kollektivtrafikk du... Det svir både i lommebok og i tidsbruk :p

Det er fortsatt betydelig rimeligere enn bil. Koster jo minst 5000kr i året bare for avgift og forsikring. Og du får tatt mange turer kollektivt med det. ;)

Savner bedre bussruter og tider jeg. =)

Grunnen til jeg ikke tar buss til skolen er ikke fordi at buss er dyrt, men fordi det er veldig tregt, tar nesten 3 ganger så lang tid som og kjøre selv, jeg kan også sove litt lengre samt at jeg slipper helt og tenke på buss tider.

Lenke til kommentar
Nei, tror det bare var for å bevise at det gikk an. Jeg mener man uansett bør bruke kollektiv transport hvis reisemålet er mer enn 20 mil unna.

Prøv å ta deg rundt i N-Norge med kollektivtrafikk du... Det svir både i lommebok og i tidsbruk :p

Det er fortsatt betydelig rimeligere enn bil. Koster jo minst 5000kr i året bare for avgift og forsikring. Og du får tatt mange turer kollektivt med det. ;)

Savner bedre bussruter og tider jeg. =)

Grunnen til jeg ikke tar buss til skolen er ikke fordi at buss er dyrt, men fordi det er veldig tregt, tar nesten 3 ganger så lang tid som og kjøre selv, jeg kan også sove litt lengre samt at jeg slipper helt og tenke på buss tider.

Tjah.. 5 turer hjem til mine foreldre koster 5000 om reiser kollektivt, mens de 5 turene koster meg ca 1200kr når jeg kjører alene. Og kjører sjelden alene. Så bil kan faktisk "lønne" seg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...