Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fisker Karma - en elbil til begjær?


Swe

Anbefalte innlegg

Nå begynner vi endelig å snakke! Ifølge denne artikkelen på automotorsport.se får vi se Fisker Karma i Europa i løpet av 2009/2010. Endelig en elbil som ikke ser ut som en sardinboks, og som har en imponerende rekkevidde (1000 km!) i kombinasjon med en liten motor som lader batteriet etter behov. Om prisen ikke blir alt for mye høyere enn de 80.000 dollarene den skal koste i USA så må jo dette bli en suksess. Jeg overgir i hvert fall alle mine andre bilplaner og løper og kjøper...

 

Fisker_snefram_big.jpg

Huvuddata för Fisker Karma:

 

Längd: 497 cm

Bredd: 198 cm

Höjd: 131 cm.

Spårvidd fram/bak: 169/172 cm

Drivmotor: elektrisk, driver bakhjulen

Drivmotoreffekt: ingen uppgift

Laddningsmotor: "liten 4-cylindrig bensin/dieselmotor"

Acceleration 0 - 100 km/h: cirka 6 sekunder

Toppfart: cirka 200 km/h

Batteri: litium-jon-typ, placerat mitt under bilen

Aktionsradie: batteridrift 80 km, totalt 1.000 km

Bränsleförbrukning totalt: 2,35 liter/100 km

Hjul: 22 tum

Utrustning: navigationssystem

Tillval: solcellstak som kan driva klimatanläggning

Uppbyggnad: chassi och kaross av aluminium

Bagageutrymme: plats för två golfbagar och mer

Tillverkning: Fisker Coachbuilders, Kalifornien

Produktionsstart: hösten 2009

Pris: från 80.000 dollar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

$80.000 i USA blir vel fort drøye millionen her til lands ...

 

To ting jeg ikke liker ved bilen: Den stygge grillen, og de merkelige luftinntakene foran/tåkelysene bak. Passer overhodet ikke inn i resten av designet.

 

Utenom det: Fantastisk. Den er helrå. Stilig interiør (om enn noe mininmalistisk) og flotte linjer. 8 mil på batteri skulle kunne sørge for et hyggelig bensinforbruk for min del, siden jeg pendler 5 mil om dagen. Dette i sterk motsetning til Saaben jeg har nå, hvor jeg ligger på nøyaktig en liter på mila. :)

Lenke til kommentar
To ting jeg ikke liker ved bilen: Den stygge grillen, og de merkelige luftinntakene foran/tåkelysene bak. Passer overhodet ikke inn i resten av designet.

 

Hehe, vel, i forhold til den gjennomsnittlige Think, Smart eller hva pokker de lekebilene heter, så tar jeg denne her any day! :D

 

EDIT: Her fant jeg forresten flere bilder. Ser ut som en meget komfortabel 4-seters cruiser det der! http://www.autoblog.com/photos/fisker-karma-1/583462/

Endret av Swe
Lenke til kommentar
$80.000 i USA blir vel fort drøye millionen her til lands ...

er vel bare den lille bensinmotoren man betaler avgifter for? +moms og frakt?

 

Er ikke vekt fortsatt en komponent i disse kreative norske avgiftene?

Lenke til kommentar

Syntes ikke det var så veldig imponerende hvis det er en hybridbil. Virker som de har satt "ved behov" på spissen ettersom en svært sparsommelig Think klarer 20 mil. Tror ikke disse har de nano-etellerannet-batteriene Stanford nettop utviklet som kan gi 10 ganger lengre effekt.

Lenke til kommentar
Syntes ikke det var så veldig imponerende hvis det er en hybridbil. Virker som de har satt "ved behov" på spissen ettersom en svært sparsommelig Think klarer 20 mil. Tror ikke disse har de nano-etellerannet-batteriene Stanford nettop utviklet som kan gi 10 ganger lengre effekt.

 

Det som er imponerende, synes jeg, er at man endelig har prestert å bygge en elbil/hybrid som ikke ser ut som en liten sardinboks. Dessuten er det ganske praktisk at man slipper å ta en pause på flere timer hver gang man skal lade batteriet, men heller kan la et hendig lite aggregat gjøre jobben mens man kjører. Og 1000 km på 25 liter bensin/diesel er godt nok argument for meg i hvert fall. Det blir billige og hyggelige turer til Norge for å hilse på venner og familie! :D

Lenke til kommentar
Nåja, husker å ha lest om noen forskere på et eller annet universitet som hadde sett seg lei av at man ikke kunne lage kraftig elbiler. Så lagde de en skikkelig racerbil, men glemte å bokmerke det.

 

Men kom den i produksjon? Jeg vil ikke lese om prototyper, jeg vil kunne gå og faktisk kjøpe en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...