HulkHaugen Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) I utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for kjøpe inn en Compal IFL90+ med følgende specs 15,4" @ 1680x1050 Intel C2D 2,4GHz 4GB Ram 320 GB 5k4rpm HDD GeForce 8600M GS 512MB TV-Tuner Vista HP x64 koster 12.964,- hos multicom.no men så start jeg å kikke litt rundt, og fant denne; ASUS A7Sv med følgende specs 17,1" @ 1440 x 900 Intel C2D 2GHz 2GB Ram 250GB 4k2rpm GeForce 8600M GS 256MB TV-Tuner Vista HP x86 koster kun 8.574,- på amentio.no Skjermkort er egentlig ikke så veldig viktig, kunne klart meg med enda dårligere (om jeg finner alternativer). Jeg liker store HDDer, og "MÅ" ha tv-tuner da jeg bruker den som reise tv på jobb(offshore). hdd'en på asusen tenkte jeg at jeg kan bytte når 500gb 5k4rpm blir ok priset. men rammene, hvorfor er det max 2 gb, når tilsvarende brikkesett i andre maskiner kan ha 4 gb? fordelen med asusen er prisen, som er 4.390,- billigere. men harddisken skremmer meg litt, og designet er heller ikke veldig pent. men igjen så er det asus, og jeg føler meg mere trygg på dem. dessuten er det 17,1" monitor. Har dere noen meninger, eller alternativ til meg? bestemmer meg ved månedsskifte (da jeg får lønning).. Endret 25. januar 2008 av HulkHaugen Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Eller kanskje en ASUS A7Kc AMD Turion 64 X2 mobile technology TL-64 (2.2 GHz) Windows Vista Home Premium 2 GB DDR2 ??? MHz SATA 300 GB (5400RPM) ATI Mobility Radeon HD 2600 ??? MB TV-Tuner DVB-T koster 8.826,- hos amentio.no Lenke til kommentar
andylove Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Alle maskinene du har valgt er fine. Den første er såklart best, så følger alternativene nedover til AMD maskina som da blir den treigeste. ASUS maskinen er et godt kjøp, men da får du 17" og ikke fryktelig bærbar. Sånne ting må du velge selv. Mitt tips er at du først setter av pengene du skal bruke, det er viktig at du ikke bruker mer enn hva du hadde tenkt, ellers blir kjøpet basert på at du ".. skal bare ha et litt bedre skjermkort.." Om du skjønner hva jeg mener. Når du har en sum å kjøpe for, så bestemmer du deg. Kravene for vanlige applikasjoner, surfing, skolearbeid etc er ikke værre enn en maskin for et par tre år siden. Skal du derimot spille litt og gjøre andre krevende media oppgaver, så må du vurdere minne mengden, 64bit eller 32bit OS osv.. Som sagt, begrens valgene dine økonomisk først, velg etterpå. Jeg hadde kanskje valgt asus maskinen siden jeg har gode erfaringer med de fra før av (svigers). Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Jeg har egentlig 15k kr til overs, men det gjør jo ikke noe å kjøpe en til 8500,- og bruker resten på mere øl og andre fornuftige ting Tror det heller mot ASUSen m/Intel. Men det irriterer meg at det står maks 2GB ram.. hva skjer om jeg setter inn 4? Den har samme brikkesettet som Compalen, og mange andre som kommer med 4GB. Er vel også samme brikkesett som kommer med G2S, og den har 3GB tror jeg.. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Jeg har egentlig 15k kr til overs, men det gjør jo ikke noe å kjøpe en til 8500,- og bruker resten på mere øl og andre fornuftige ting Tror det heller mot ASUSen m/Intel. Men det irriterer meg at det står maks 2GB ram.. hva skjer om jeg setter inn 4? Den har samme brikkesettet som Compalen, og mange andre som kommer med 4GB. Er vel også samme brikkesett som kommer med G2S, og den har 3GB tror jeg.. Det går inne på begrensninger i brikkesettet men heller antall porter som er tilgjenglig eller hvor mye ram man kan ha i hver port. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå