Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stuegrisen - problemer ved oppstart

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøpt alle delene til "Stuegrisen", og gledet meg til å få satt sammen maskinen i går. Det eneste jeg har bytta ut er HD-DVD-spilleren med en vanlig DVD-RW-spiller. Dessverre har det oppstått (foreløpig) to problemer:

1. DVD-RW-stasjonen starter ikke. Prøvde å ta ut IDE-kabelen, og da startet den derimot... Men så snart jeg prøvde på nytt med IDE-kabelen, ville den ikke starte. Prøvde også flere forskjellige varianter med slave og master, men uten hell. Brukte IDE-kabelen som fulgte med hovedkortet.

2. Det kommer ikke noe bilde under oppstart til PC-skjermen. Kobler til via VGA på hovedkortets onboard skjermkort.

Både prosessorvifta og vifta i kabinettet går rundt. Det er også lys på fronpanelet om at strømmen er på og også for harddisken.

Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hører forresten ikke noe pipelyd ved oppstart. Skal denne pipelyden komme fra hovedkortet eller kabinettet? Jeg ser det er mulighet for å koble til noe lyd på hovedkortet, i nærheten av pinnene for power led/switch/reset osv, men jeg kan ikke se at det kommer slike ledninger fra kabinettet mitt. Alle ledningene fra kabinettet er plassert på hovedkortet. Dersom det ikke kommer pipelyd og denne skulle kommet fra hovedkortet, tyder det kanskje på at jeg har montert prosessoren feil? Noen som kan bekrefte det?

Lenke til kommentar

Har fortsatt problemer her... Fikk den såvidt opp og gå, og installerte Vista. Alt så greit ut. Men da jeg skulle restarte, startet ikke DVD-en igjen, og det kom ikke noe bilde i det hele tatt (ikke BIOS). Må DVD-en få strøm for at BIOS-en skal starte? Har kobla litt frem og tilbake, og noen ganger starter DVD-en, men da stort sett uten at harddisken er koblet til... De gangene PC-en har startet greit, har PC-en startet veldig stille, men de gangene den ikke startet står vifta på fullt. Hva kan dette være??

Lenke til kommentar
Hovedkortet er dette.

Forstår ikke hva du mener med å bytte RW-spilleren i en SATA DVD brenner. Mener du å bruke en annen kabel?

Det er mulig at IDE inngangen på hovedkortet ikke er helt som den skal. Jeg hadde et problem på min PC med IDE inngangen. Jeg bytta til SATA brenner som går på SATA inngangen og brenneren fungerte som den skulle

Lenke til kommentar

Godt mulig jeg skulle prøvd en SATA-brenner. Men jeg fikk det til å fungere til slutt... må bare holde inn power-knappen på PC-en i noen sekunder ved oppstart. Noe fungerer vel da ikke helt som det skal, men jeg får i alle fall PC-en i gang og alt fungerer greit nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...