Jhals Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) Hva er rett i forhånd til Åndsverkloven når det gjeld vising av foto som allerede er publisert på internett? Saken er som følger: På internett ligger det et bilde som jeg vil vise i eit diskusjonsforum. Bildet er merket med teksten "Bildet kan ikke brukes uten tillatelse ...." Da er det flere måter å gjøre det på. Jeg kan f.eks gjøre slik: http://i151.photobucket.com/albums/s150/jh.../UA25879_03.jpg eller jeg kan sette adressen inn i en IMG-tag slik at bildet blir vist på skjermen slik: ( redigert tag [ IMG ]http://i151.photobucket.com/albums/s150/jhals_photo/Fjord1%20Nordfjord-Ottadalen/UA25879_03.jpg[ /IMG ]) Bildet kan da sees uten "klikking". Har jeg i noen av disse tilfellene brutt loven? Endret 25. januar 2008 av Jhals Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) Hot-linking er faktisk tyveri og dessuten ikke godt likt av de som drifter diskusjonsforumet her. Med tyveri mener jeg at du stjeler båndbredde fra de du liker til. Eksempelvis, jeg hadde tidligere et domene jeg betale så og så mye for en gitt båndbredde (si 200 MB i måneden). Så dersom 200 stk lastet ned en 1 MB fil fra området mitt, var kvoten brukt opp og nettstedet 'låst' inntil jeg fikk ny kvote. Om du linker til et bilde slik som vist over, lastes det ned for hver gang noen er å kikker i tråden, og dermed spiser det av kontoen til den du har linket til. Om du kan bli anklaget for tyveri av selve bildet er jeg ikke helt sikker på. Den du linker til kan også erstatte bildet med et nasty bilde, som i verste fall kan skape store problem for forumet ditt. Endret 25. januar 2008 av ragamuffin Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Å kun linke til bildet er ikke tyveri (ref. Piratebay etc) Bildet ligger allment tilgjengelig på nett og du stiller kun "adressen" til rådighet. Eier kan når som helst fjerne bildet om de ikke ønsker at noen skal se det. Om du viser bildet på en annen nettside så har du brutt loven. Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Litt offtopic, men der var jo en buss fra arbeidsplassen min (Vest Buss) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå