Gå til innhold

java Mozilla Hjelp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åpne et shell og skriv (få med deg punktum og skråstrek foran filnavnet):

./jr2re-1_3_1_01-linux-i386-rpm.bin <enter>

Les og godta lisensen!

I samme shellet, skriv:

su <enter>

skriv inn passord for root

rpm -Uvh jr2re-1_3_1_01-linux-i386-rpm <enter>

Finn ut hvor mappa med java har lagt seg. Ofte ligger den under "/usr" eller "/opt" et sted. F.eks. /usr/share/java eller /opt/java. I denne mappa finner du info om hvordan du lager en softlink fra Mozilla-plugins mappa, til plugin mappa i java.

Denne softlinken MÅ du lage, ellers virker ikke Java'n i Mozilla.

Lykke til

:smile:

Lenke til kommentar

Se det, da installerte det

Men jeg finner ikke noe om info om hvordan du lager en softlink fra Mozilla-plugins mappa, til plugin mappa i java. Leser readme fila osv. men ikke noe der om dette.

Sjekka redhat info sider, men ingen treff ...på emnet

jeg får vel google litt, men fint om noen kan gi meg et tips

takk igjen

Lenke til kommentar

Da gjenstår det vel bare å legge java i path, slik at du kan kjøre javaprogrammer (hvis du ikke allerede har gjort det da).

Som vanlig bruker:

export PATH=/usr/java/jre1.3.1_01/bin:$PATH

Logg deg ut og inni gjen. Skriver du 'java' i en terminal, ser du fort om du har lykkes med å legge det inn i path.

:)

Lenke til kommentar

Da gjenstår det vel bare å legge java i path, slik at du kan kjøre javaprogrammer (hvis du ikke allerede har gjort det da).

Nei, kan ikke si det. Hvis jeg sjekker plugins i mozilla, står det at java er innstallert. Kjører jeg java på web, funker det.

Path, hva er det ?

Fortell er du snill.

Mye skal læres skjønner jeg.

Tack

Lenke til kommentar

PATH variablen inneholder de stedene hvor RH leter etter kommandoer du skriver inn. Du kan se hva den inneholder ved å kjøre:

$PATH

export PATH=/usr/java/jre1.3.1_01/bin:$PATH vil legge til innstallasjonsmappen din i denne variablen. Et annet tips er å legge til "PATH=/usr/java/jre1.3.1_01/bin:$PATH" i fila .bash_profile som du finner under /home/brukernavn/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...