Gå til innhold

Filter til nikon 18-70mm

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Jeg kan åpne denne tråden med å si at jeg ikke har peiling på filter i det hele tatt hva angår merker og hva jeg burde kjøpe. Derfor håper jeg noen her kan hjelpe meg..

Objektivet mitt er et nikkor 18-70mm, så mener det skal være 67mm diameter.

Det jeg vil ha er følgende:

-Filter for å gjøre himmelen "mer blå", eller generelt friskere farger på grå dager

-Filter for lengre lukketider

Har kommet frem til at det da er noe slikt som dette jeg trenger (korriger meg hvis jeg tar feil her):

-polariseringsfilter

-ND filter (litt usikker på styrke)

..og kanskje et GND filter for de perfekte solnedganger.

Jeg har tenkt å kjøpe alt dette fra statene. Etter at en kamerat av meg hadde gode erfaringer med B&H Photo tenkte jeg å bestille herfra (men tar gjerne imot tips om andre bra butikker og)

Er det noen som har noen spesifikke tips eller anbefalinger for hvilke filter jeg burde kjøpe ? Når jeg ser i nettbutikken der, så er det masse filter som ser nesten like ut, uten at jeg klarer å se hva som er forskjellen mellom alle sammen..

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Siden jeg fikk litt laber respons på denne tråden, skal jeg heller komme med noen eksempler jeg har sett litt nærmere på. Kanskje noen kan si meg hva av disse som er best å kjøpe ?

Polarisering:

Tiffen 67mm Circular Polarizing Glass Filter 51$ eller

Hoya 67mm Circular Polarizer (HMC) Multi-Coated Glass Filter 85.50$ eller

B+W 67 mm Circular Polarizer Glass Filter 90$

Er Multi-coated noe must å ha ?

ND-Filter:

Hoya 67 mm Neutral Density (ND) 0.6 Hoya Multi-Coated (HMC) Glass Filter 34.50$ eller

Hoya 67mm Neutral Density (ND) 0.6 Pro 1 Digital Multi-Coated Glass Filter $85.50 eller

B+W 67mm #102 Neutral Density (ND) 0.6 Multi-Coated (MC) Glass Filter $50

Eneste forsjellen jeg ser på de ulike filterne her er prisen. Er det noen som kan gi meg noen gode grunner for å kjøpe de dyreste, eller funker det like greitt med de billige filterne ? (f.eks som at noen gir bedre bildekvalitet enn andre?)

Jeg har sjønnt det slik at Hoya, B+W og Tiffen alle skal være gode produsenter og ha bra kvalitet ?

Lenke til kommentar

I tillegg til at prisen er forskjellig, så ser du at det står noe om coating/multicoating på de dyrere filterne.

Hver eneste overgang mellom luft/glass i objektivsystemet bidrar til lysbrytning (og dermed bla cromatisk abberasjon) og reduksjon av kontrast/oppløsningsevne.

Avansert coating er svinedyrt, men motvirker mye av den uønskede effekten, og derfor finnes det en viss betalingsvilje for slikt.

Jeg har inntrykk av at relativt få koster på seg slike filtre, det kan være litt av grunnen til at du ikke får svar her.

Generelt, du kan gå ut fra at et dyrere filter er bedre enn et billigere, men jeg kan ikke hjelpe deg noe mer konkret enn det.

Men hvis du googler med søkeordene: test review circular polarizer filter

finner du artikler og tester du kan bruke.

Det slo meg at "hvorfor ikke handle dem ett og ett i norge", så jeg sjekket prisene hos FotoVideo. Lykke til med utenlandshandelen!

Et godt polafiler er veldig anvendbart, og det kan et sett med ND-filtere (gråfiltre) være også. Det er vel bare de som gir mening på dSLR tror jeg. Gråfilterene du har listet over er alle 0.6, jeg ville kanskje prioritert et kraftigere (ND 2 eller 4) dersom jeg bare skulle kjøpt ett, men det kommer litt an på hva du vil med det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
I tillegg til at prisen er forskjellig, så ser du at det står noe om coating/multicoating på de dyrere filterne.

Hver eneste overgang mellom luft/glass i objektivsystemet bidrar til lysbrytning (og dermed bla cromatisk abberasjon) og reduksjon av kontrast/oppløsningsevne.

Avansert coating er svinedyrt, men motvirker mye av den uønskede effekten, og derfor finnes det en viss betalingsvilje for slikt.

Jeg har inntrykk av at relativt få koster på seg slike filtre, det kan være litt av grunnen til at du ikke får svar her.

Generelt, du kan gå ut fra at et dyrere filter er bedre enn et billigere, men jeg kan ikke hjelpe deg noe mer konkret enn det.

Men hvis du googler med søkeordene: test review circular polarizer filter

finner du artikler og tester du kan bruke.

Det slo meg at "hvorfor ikke handle dem ett og ett i norge", så jeg sjekket prisene hos FotoVideo. Lykke til med utenlandshandelen!

Et godt polafiler er veldig anvendbart, og det kan et sett med ND-filtere (gråfiltre) være også. Det er vel bare de som gir mening på dSLR tror jeg. Gråfilterene du har listet over er alle 0.6, jeg ville kanskje prioritert et kraftigere (ND 2 eller 4) dersom jeg bare skulle kjøpt ett, men det kommer litt an på hva du vil med det.

Takk for svar. Jeg har nok googlet litt rundt, men mulig jeg ikke har brukt riktige søkeord :)

Men da går jeg nok bare for de dyreste alternativene, da de ikke kostet så alverdens sammenlignet med Norge uansett. Angående virkningsgraden på ND filterne, så skjønnte jeg det slik at 0.6 tilsvarer 4 stop (forsjellige måter å oppgi det på fra produsentene). Mulig jeg tar feil, men tilsvarende ND4 var det jeg ville ha

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...