Zepticon Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 CPU-Z finner alle 4096MB med minne Vista insisterer på at jeg bare har 3325,75MB Hvorfor neker Vista å godta resten av minnet mitt? I utgangspunktet skal 32-bit OS støtte minne opp til og med 4GB? Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Tror dessverre det bare er 64bit versjonen som støtter 4GB, rett meg noen. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Dette har vært oppe utallige ganger. 32bits systemer støtter 4GB med minne, men kan bare utnytte ca 3,3GB. (alt etter hvordan maskinvare du har) Orker ikke forklare i detalj, da du lett kan finne dette i andre tråder, men kort forklart er det fordi maskinen også består av andre komponenter som også har innebygget minne, og dette minnet tar også opp en del av de 4GB'ene. Så det stemmer at du bare kan få utnyttet 3,3GB ja. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Hvordan skal jeg da få vista til å utnytte alt minne da? 32bit servere klarer jo å dra 128GB minne? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) Nei, de kan i såfall umulig være 32-bit. Da den fysiske begrensningen med 32-bit er 4GB (totalt). kan ikke se hvordan en server kan unngå denne begrensningen, uansett hvilket OS de brukte. På grunn av totalsystemet som datamaskiner bruker så blir det 2 opphøyd i 32: 32bit -> 2^32byte = 4 096 000 000 byte = 4096MB = 4GB ... (regnestykket på kalkulator gir vel og merke litt avikende resultater av en eller annen grunn, men dette er bare noen få MB fra uansett) Tar du 2^64 så får du.. mulighet for 18 446 744 070 000 000 000 byte = ca 18 44 6744 terrabyte 64bit OS kan med andre ord gi teoretisk nesten utenkelig mye mer plass å adressere, men microsoft har lagt en sperre på 128GB på Vista Ultimate 64-bit. Hva de andre versjonene har vet jeg ikke, men er nok mer enn nok uansett. Endret 25. januar 2008 av andrull Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Hvordan skal jeg da få vista til å utnytte alt minne da? 32bit servere klarer jo å dra 128GB minne? Servere funker på en helt annen måte enn PCer, de har flere CPUer og kjører mer cluster basert eller på blader, men fortsatt vil ikke de CPUene (om de er 32bit) takle mer enn 4GB RAM de heller. Skal servern din klare 128GB RAM med 32bit CPUer/OS, så må du ha 32 separate CPUer som er tildelt 4GB RAM hver. Men i server verdenen er det så klart 64bit OS som gjelder, så da går det fint 128GB RAM på en CPU . Lenke til kommentar
hfarberg Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Jaja, her tror jeg det er flere enn trådstarter som må lese seg opp på PAE - Physical Address Extension. Begynn her Lenke til kommentar
haalo Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) Fra minne-FAQ-en: Dette er et problem for alle med 32-bit operativsystem. Et 32-bit operativsystem kan ikke bruke minneadresser som er større enn 32 bit, altså 2^32 forskjellige adresser. Dermed blir det heller ikke mulig å adressere mer enn 2^32 byte minne, altså 4294967296 byte eller 4 GB.Da tenker du kanskje at "Ja, men hvorfor får jeg ikke opp 4 GB RAM da? De skal jo gå akkurat.". Det er fordi en god del av maskinvaren din (blant annet PCI, PCIe, AGP, brikkesett osv) tar opp mange minneadresser. Hvor mange adresser maskinvaren din tar opp er helt individuelt. F.eks vil et skjermkort med mye minne ta opp mange adresser (f.eks vil 512 MB grafikkminne ta opp 512 millioner adresser som kunne ha blitt brukt til systemminnet). Vanligvis forsvinner det totalt mellom 0,5-1,5 GB, og du vil dermed ikke ha mer enn 2,5-3,5 GB tilgjengelig i operativsystemet hvis du har 4 GB RAM. Den beste løsningen er å skifte til et 64-bits operativsystem. Både UNIX, GNU/Linux og Windows (XP, 2003 og Vista) finnes i 64-bit-utgaver. Men selv om du skifter til et 64-bit operativsystem, så er det ikke nødvendigvis sikkert at du får 4 GB RAM tilgjengelig. Både prosessoren (minnekontrolleren), BIOS og prosessoren må kunne bruke minneadresser som er større enn 32 bit (vanligvis støtter de 36 eller 40 bit på nyere systemet). Mer om dette problemet. Én av løsningene kan være å deaktivere swap-filen (hvordan deaktivere swap/page file). EDIT: Jaja, her tror jeg det er flere enn trådstarter som må lese seg opp på PAE - Physical Address Extension. Begynn her PAE er en stygg hack, ville ikke anbefalt det til noen. Det er bedre å bare oppgradere til et 64-bits OS. Endret 25. januar 2008 av haalo Lenke til kommentar
hfarberg Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 PAE er en stygg hack, ville ikke anbefalt det til noen. Det er bedre å bare oppgradere til et 64-bits OS. Nei, jeg anbefalte det vel heller ikke. Skulle bare informere om at det finnes måter å aksessere mer enn 4 GB med et 32-bit OS, som det virker som om folk ikke tror det gjør. Er jo ikke alle det å "bare oppgradere til et 64-bits OS" er så greit/billig/mulig for heller. Lenke til kommentar
Bigzz Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Enda en som tar feil av "utnytte" og "i bruk" Ved bruk av OS 64-bit - 4GB 32-bit - 3,2GB(+-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå