Gå til innhold

Hovedkort til Wolfdale E8400

Anbefalte innlegg

heisann.

Wolfdale er akkurat lansert og nå når januar går over i februar og lønningen klirrer inn på konto hadde jeg tenkt å kjøpe meg en av disse nye CPU'ene.

Problemet er hvilket kort skal jeg velge, blir så utrolig forvirret av alle mulighetene at jeg ikke vet hva jeg skal velge.

Ting jeg kunne tenke meg

Mange USB-porter

Plass til 4gb RAM

Kortet skal ikke være en flaskehals for 4gb RAM og 3GHZ wolfdale

ATX

En del Sata porter

Ting jeg ikke vil betale mye for (kommer ikke til å få bruk for det)

Ikke SLI

Ikke intergrert grafikk

Ikke mye unødvendig som bare koster penger

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slenger meg med hær!

På vei:

E8400 og Mushkin DDR2 8GB extreme Performance

XP2-6400 4x2048MB 800MHz. (4-4-4-12.

Har:

Vista 64bit.

8800GTS 320mb.

3x500Gb SATA

Antec 182 og Corsair 620W

Har ikke bestemt meg for hovedkort ennå.

Må ha mulighet for RAID5,minst 6Sata(fler jo bedere).

Bør klokke godt sammen med Zalman CNPS9700LED.

Blir kansje å gå for denne:

https://prisguiden.no/product.php?productId=74585

Eller finnes det biligere kort som gjør samme nytta?

Lenke til kommentar

Så mye billigere kort en Abit sitt finnes ikke.

Men er man opptatt av bra med SATA, USB osv er Gigabyte sine GA-P35-DS3R kortene interessante. Eneste minus er bare et PCI-ex16 spor. Men GA-P35-DS3P kortene har 2 stk og er ellers samme specs og litt høyere pris. Pris omtrent som for Abit-kortet, dvs fra knappe 800 til 950. De første finnes også i en GA-P35C-DS3R versjon og det andre i en GA-P35T-DS3P versjon.

Kort er specs (gleder begge typer):

* 4 minnespor, maks 8 GB

* 8 SATA (Tror 6 av de håndterer Raid 0, 1 og 5, mulig det er alle 8)

* 12 USB

* 3 Firewire

* 1 GB Lan

* Optisk ut.

Test av GA-P35-DS3P

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Skal du ha raid 5, så ville jeg anbefale en egen kontroller. Raidkontrollerene på hovedkortet er bare dritt i forhold til en dedikert kontroller.

Har man lyst til å ha litt sikkerhet, så velger man egen raidkontroller. Sånn er det. Liker man litt trøbbel, så kjører man raid på hovedkortet.

Det finnes vanvittig med tråder der folk har problemer med onboard raid. Så var jeg deg, så ville jeg ha kjøpt en pci-e raid kontroller. Du trenger ikkje mere enn pci-e x1 på 4-6 disker.

Gode merker på raidkontrollere: Adaptec, Areca, LSI og Rocketraid.

Lenke til kommentar

Skal tildels være enig med deg når det gjelder Raid 5, innebygd og Windows OS.

Men du bør nå gjøre oppmerksom på at skal du ha en egen kontroller må du spandere minst en 1000 lapp for 4 porter. Kontrollere med rimelige SiL-brikker er jo nesten dårligere enn den innebygde Raid-funksjonaliteten (min erfaring etter å ha hatt et).

På Linux er faktisk software Raid såpass bra at det funker, både Raid 1 og 5. Har i alle fall ikke hatt problemer på de servere jeg har rigget opp, samtlige er det også skiftet HD-er på. Men så slipper jo man problemet med raidfunksjonaliteten i brikkesettet.

Lenke til kommentar
Mange USB-porter

Plass til 4gb RAM

Kortet skal ikke være en flaskehals for 4gb RAM og 3GHZ wolfdale

ATX

En del Sata porter

Hei, jeg har kanskje litt mer moderate behov.

Skal bare ha den billigste 45nm intel cpuen med 2 kjerner (ca 1250 kr?),

1 nic

lyd (trenger ikke wtf2kfancy greier, kjører bare stereo hehe)

Firewire.

minst 4 usb.

Helst 2 pci-e x16. (har et 3870 kort nå, og det kan bli utvidet om et år eller så)

Det jeg lurer på er hva du endte opp med å kjøpe og om du er fornøyd. Jeg har tenkt å klokke cpu/minne(kjøper minne til ca 800kr, regner med et 4GB set), så jeg skal montere en TT 120 ultra extreme tenker jeg.

Har max pris på HK på 900kr.

Håper ikke noen tenker jeg prøver å kapre tråden her. Like greit å skrive det her enn å lage en ny tråd.

Lenke til kommentar

Selv har jeg kjøpt Gigabyte P35-DS3R med det formål å kjøre E8x00 etterhvert (foreløpig E6750). Ble overrasket da jeg pakket det opp og oppdaget at det fulgte med et panel med eSATA-porter til å sette i en ledig PCI-plass, la ikke merke til et da jeg bestilte :) .

8 USB-porter bak, og mulighet for 4 i front. Savner bare FireWire, men hadde heldigvis et PCI Firewirekort liggende.

Skal ikke skryte på meg å ha god peil på HK, men i mine øyne virker dette som et bra valg i forhold til pris :)

Lenke til kommentar

Da er mitt nye hovedkort bestilt,EVGA nForce 780i SLI.

https://prisguiden.no/product.php?productId=87145

Må nokk fortsatt leve med nForce pga.SLI støtten og at Gforce funker best i bla.FlightSim X og i overall preformance.

Nå har da EVGA høstet lovord om sine 680i kort(a1) og quad-cpu funksjonalitet/klokking.

Dette i forhold til andre 680i kort.

Og så er Gforce 9000 serien rett rundt hjørnet.

Velger heller og spytte inn gryn på et påkostet hovedkort istede for en raid kontrollkort i første omgang.

Så får man evt.anskaffe seg et slik kontrollkort hvis det viser seg og bli problematisk.

PS:Blir nokk å bruke et slik kontrollkort til hjemme/filserver prosjektet mitt.

Har Nizzen linker til kontrollkort,så i prisguiden men lite å se til de merkene du anbefalte.

Edit: Prisgunstige kort,takk.

He!He!Sitter hær med en E8400 og ingen hovedkort(enn så lenge).

Bra jeg bestilte før denne pris oppgangen på 20% i følge HW.NO

http://www.hardware.no/artikler/intel_e800...ir_dyrere/47967

Endret av spaltcha
Lenke til kommentar
hva er det man bør satse på ?

P35 eller x38 ?

Personlig går jeg for P35; gjennomtenkt chipset som er kvitt barnesykdommer, ikke for mye unyttige funksjoner og godt priset.

Bruksverdien av "det ekstra" x38 byr på har jeg rett og slett ikke behov for.

Lenke til kommentar
Har selv bestilt et Asus p5k Premium for bruk med denne prosessoren, noe jeg tror blir en knall-kombinasjon!

spaltcha: Hvilken uke er din E8400, 46 eller 48?

Kan se ut som det er 48 (Q748A142).

Hvis det er nederste linje man ser det på?

Hmmm,måtte bare bytte ut ramen siden netshop hadde disse som ukens (uke 5) tilbud til 850kr.

For den prisen går man selvfølgelig for 8 gig :thumbs:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97587

Mushkin DDR2 4096MB REDLINE extreme Performance

Frequency: 1000Mhz

Latency: 5-5-5-15

Parity: Unbuffered

Voltage: 2.1V

Endret av spaltcha
Lenke til kommentar
Finnes det noen hovedkort som har IDE-porter enda som kan brukes med en E8400 cpu? Det frister med nytt oppsett nå, men jeg vil ha IDE til dvdspilleren.

Både P35 og X38 hovedkort har en IDE port, men mulighet for 2 enheter. Men å bruke IDE til DVD-spilleren gjør man bare dersom man skal gjenbruke en gammel. Kjøper man ny, kjøper man SATA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...