Gå til innhold

Kjøpt WoW, konto registrert med feile opplysninger, blizzard nekter å rette opp i feilen.


Anbefalte innlegg

Min bror hadde kjøpt en ekstra konto til WoW som han hadde tenkt å bruke for å kunne logge innpå flere characterer samtidig. Hensikten med kontoen var å kunne overføre characterer mellom de 2 kontoene hvis det var nødvendig. Meningen var også at jeg skulle kunne bruke den ene kontoen mens han ikke brukte den, noe som egentlig er imot reglene, men det er det ingen som vet.

Da vi skulle registrere kontoen, satte vi kontoen opp i mitt navn uten å tenke oss om, selvom det egentlig var han som skulle betale spillet og spilletiden for den ekstra kontoen.

 

Dagen etterpå skulle han prøve å overføre en character fra den gamle kontoen til den nye. Da fikk han beskjed om at kontoen måtte oppgraderes til burning crusade (expansion pack) for at det skulle virke, så da gjorde han det. Etter kontoen var oppgradert prøvde han igjen, men da fikk han opp en melding om at det ikke var mulig å overføre characteren mellom de 2 kontoene. (og da er allerede burning crusade aktiveringskoden brukt, som anvist på WoW-siden)

 

Etterpå leser vi litt nærmere på vilkårene for overføring mellom kontoer, der står det "You must be the legal owner of both accounts, and the last name of both accounts must match". Altså at du må være eieren av begge kontoene og at etternavnene må stemme overens. Etternavnene stemmer siden både jeg og han har samme etternavn, og teknisk sett er det vel han som eier spillet siden han betaler for det?

 

Vi bestemmer oss for å sende inn en melding til blizzard om det er mulig å få endret navnet som kontoen er registrert på til min bror sitt navn. Dette blir gjort bare et par timer etter at kontoen er satt opp. Ca 10 dager senere får vi svar om at de bare ville endre navnet dersom eieren hadde byttet juridisk navn.

I vilkårene står det at det ikke er lov til å overføre kontoen til en ny eier, men det er ikke akkurat det vi har prøvd på heller, vi har bare prøvd å få "rettet opp" i en "feil" som ble gjort når kontoen ble registrert.

 

Så vi sender inn en ny melding der vi forklarer situasjonen litt nærmere og forteller at det ble gitt beskjed om dette bare et par timer etter kontoen ble satt opp, noe jeg mener er innenfor "rimelig tid" til å få fikset det, siden kontoen enda ikke var tatt i bruk. I tillegg til dette skriver vi at hvis de ikke kan fikse det, ønsker vi å si opp kontoen og få pengene tilbake.

Ca 10 dager senere igjen får vi bare samme svar som forrige gang om at de ikke vil bytte navnet, og de nevner ikke et ord om å gi penger tilbake.

 

Så da må jeg jo ærlig innrømme at vi har tappet oss godt ut, men jeg lurer likevel på hvilke rettigheter vi har:

 

En ting er at vi spurte om å få rettet feilen bare et par timer etter kontoen ble satt opp, noe vi mener er innen rimelig tid til at ingen kan påstå at vi prøver å overføre kontoen fra en eier til en annen, men heller bare rette opp i en feil.

 

Det ble gitt beskjed om å oppgradere til burning crusade for å kunne overføre characteren, noe som ikke gikk etter at kontoen ble oppgradert, så der har ikke produktet holdt det som sto.

 

Det stemmer at broren min eier begge kontoene og at etternavnene er lik på begge kontoene, men likevel går det ikke å overføre characterene. Det står formulert som at "etternavnene" må stemme, og siden det er formulert på den måten, er det rimelig å anta at fornavnene ikke vil ha noe å si, ellers ville det vært formulert på en annen måte.

 

I lisensavtalen står det også noe om at hvis man ikke godtar lisensavtalen, skal man ta spillet tilbake til butikken der det ble kjøpt, men denne er allerede godtatt, så jeg vet ikke om dette kan brukes.

 

På gamecardet som ble brukt til å sette opp kontoen står det at verdien på kortet faller bort hvis koden er skrapt frem, og at det ikke vil være mulig å få pengene tilbake på dette, men nå har spilletiden blitt sløst bort mens vi har ventet på de trege svarene fra blizzard, mens spilletiden ikke kunne bli utnyttet slik som det var tenkt.

 

Etter min mening har broren min kjøpt et produkt som ikke holder det som blir skrevet på nettsiden deres, og lurer på om dette er god nok grunn til å kunne forlange pengene tilbake i butikken.

 

Jeg vet også det at norsk lov gjelder over vilkårene til WoW, siden spillet ble kjøpt i Norge.

 

Så hvilke rettigheter har vi? Kan vi bare levere alt tilbake i butikken der det ble kjøpt og enten få et nytt spill eller pengene tilbake, eller må vi bare innse at pengene er tapt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om dere oppdaget dette så kjapt hva er det av lvl og verdi på den ene kontoen da som dere må overføre?

Blizzard er nok så strenge pga det er mange som kjøper/får andre kontoer som gjerne ville hatt overføringer så dem sparer 110kr mnd.

Endret av War
Lenke til kommentar
Om dere oppdaget dette så kjapt hva er det av lvl og verdi på den ene kontoen da som dere må overføre?

Characteren som skal overføres er en level 70 warlock med vanlig leveling gear, men det er også mulig at han ønsker å overføre flere characterer på sikt. På den nye kontoen er det bare noen level 10-11 characterer uten verdi.

 

Blizzard er nok så strenge pga det er mange som kjøper/får andre kontoer som gjerne ville hatt overføringer så dem sparer 110kr mnd.

Det kan jeg jo forstå, men nå er det jo slik at vi har satt opp en ny konto akkurat til dette formålet, og i dette tilfellet ville blizzard ha tjent 110kr ekstra per måned, + ca 160kr for hver character som overføres. Broren min er litt hekta på WoW og sier at han har lyst til å kunne logge innpå flere characterer samtidig på forskjellige servere, og å kunne booste nye characterer med en av de gamle osv, men han ønsker også å kunne overføre characterer tilbake til den ene kontoen hvis han ikke har lyst til å ha begge lengre.

Lenke til kommentar

"You must be the legal owner of both accounts, and the last name of both accounts must match"

 

Dersom dette sitatet stemmer, holder det ikke bare at etternavnene stemmer overens med hverandre. De sier klart og tydelig at du må være den juridiske eieren av begge kontoene. Denne klausulen er ikke som å forstå at det eneste kravet er at etternavnene stemmer. Dessuten er vilkårene gitt til deg fra en utenlandsk tjeneste og er således under utenlandsk jurisdiksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...