Gå til innhold

Kjøpe nybegynnergitar, hva burde jeg kjøpe?

Lommiss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da antar jeg at du har venner som kan sette den opp for deg, hjelpe deg med alle problemer som måtte oppstå og ta deg gjennom prosessen det er å bytte strenger osv?

En floyd rose er nemlig ikke å anbefale for en nybegynner om ikke...

edit: Synes forresten også det er litt kjedelig med en 30w cube om du har råd til f.eks Peavey Valveking. Cube tror jeg ikke er noe særlig til metal, og forskjellen mellom rør og transistor er ganske stor skal jeg si deg.

Har prøvd en haug med både rør og transistor-forsterkere, og man merker det godt om man sitter på en med rør, uavhengig av prisklasser.

At du finner deg et band, eller skal spille med andre en dag ville jeg ikke utelukket. Er jo utrolig kjipt om du skal måtte låne en forsterker hver gang du skal spille med andre, og å spille flere på én amp kan du bare glemme å få godt resultat med (om det var derfor du nevnte at den hadde flere innganger).

En billig rørforsterker som Peavey Valveking vil jeg tro er en bedre investering, og vil vare ganske lenge.

Endret av Innos
Lenke til kommentar

Men hvorfor egner ikke gitaren jeg har valgt meg til en nybegynner? Og hvorfor må man ofte bytte strenger på en "floyd Rose", og jeg har ikke sett noe at det er en floyd rose...

Hvor mye koster en ValveKing forsterker a? Med mindre det koster rundt det samme, så velger jeg cuben...

Lenke til kommentar

At man må bytte strenger oftere er ikke problemet (selv om de nok blir slitt fortere med en fløyd), problemet er det at de er mye vanskeligere å både sette opp og spille på. Tror egentlig ikke det er noe lurt selv om du får noen til å sette opp for deg.

Koster ca. dobbelt så mye som en Cube 30 (forskjellen på den med 60w, altså omtrent det samme som ValeKing, er mindre), men helt klart verdt det! Moduleringsamper blir for kjedelig til metal, rett og slett. Du blir så evig mye mer fornøyd med en rørforsterker som ValeKingen, det skal jeg love deg.

Å bruke mer på gitar enn forsterker er helt bakvendt...

En gitar kan lett oppgraderes på så og si alle områder, det kan ikke egentlig ikke en forsterker (er fysisk mulig, men lykke til med å forbedre Cuben ved bytte av komponenter...).

Om budsjettet er 6000 ville jeg kjøpt en Epiphone/Squier, e.l, og rett og slett byttet pickuper når du trenger en oppgradering, evt. en ny gitar om den begynner å bli sliten Gitarer er derimot laget for å vare flere år, så tviler på at det er tilfellet. Den fire år gamle, grisebillige og godt brukte nybegynnergitaren min er fortsatt like spillbar.

Jeg, og sikkert alle andre som spiller kan gi deg flere sider med grunner til at dette er et bedre valg, men det orker jeg ikke.

Endret av Innos
Lenke til kommentar

Jeg begynte nettopp å se på Goth Explorer fra Epiphone, og har utrolig lyst til en kjøpe en av de, eller evt. en Goth LP fra Epiphone. Av forsterker gidder jeg ikke betale enda mer spenn, ettersom dette er førstegangsutstyr og band er laaaaaaangt frem i fremtiden!

Lenke til kommentar

Hvis du skal tenke sånn kan du vel også kjøpe en billig gitar? Å kjøpe en gitar til 4-5k og en forsterker til 1-2k er bare teit.

ValveKing er en forsterker som varer, Cube 30 gjør ikke det.

Du får lett en grei nybegynnergitar til å vare om du kjøper nye pickuper når du begynne å bli sikker på hva du vil ha.

Grunnen til at Squier/Epiphone er fine er at selve gitaren er av god kvalitet, mens det er spart inn på pickuper. Du kommer garantert til å ville bytte pickuper om ett år uansett.

Du får gjøre som du vil, bare gir de samme rådene jeg skulle ønske jeg fikk når jeg begynte.

Sier ikke at du må bruke såpass mye penger, men når du først skal det...

edit: Gitarlæreren min bruker f.eks en Epiphone som han har satt Seymour Duncan i, sammen med en forsterker til 20 000~.

Endret av Innos
Lenke til kommentar

Kan nevne at jeg anbefaler deg å kjøpe med et gitarstativ. Utrolig kjipt om du endag er litt rask og bare legger gitaren på gølvet og klarer å tråkke på den. Så betale noen hundrelapper for et stativ vil jeg kalle et must. Desuten ser det tøfft ut å ha gitaren på et stativ Blir som et dekorativt møbel.

Lenke til kommentar

Bare for å skape enda mer forvirring- jeg kunne ikke ha tenkt meg å bruke penger på enda en Epi LP. Jeg synes personlig det er en drittgitar, rett og slett.

Upersonlig, død og kjedelig, og i tillegg vond å spille på. Jeg skal selge min, en stor nedtur.

Har du en skikkelig Floyd, er ikke det noe problem hvis du følger tre regler- les bruksanvisningen, ikke skru på noe som virker, og bytt en og en streng når du skal skifte.

Gitarteknikere ler rått av alle "gitarekspertene" som har "justert litt" på den flytende stolen sin uten å ha peiling på hva de driver med. Grunnen til at de ler, er at de fikser de enkle problemene på noen få minutter, og håver inn masse penger for jobben.

Husk, dette er ikke rakett- teknologi, men en metallklump på en gitar.

Hvis du ønsker deg en Ibanez med en anstendig flytende stol, så kjør på.

Det samme gjelder Cuben. En veldig bra forsterker du kan leve med i mange år. Null problemer. Det at det er problemer med at den ikke har rør, er bare rør synes jeg, bokstavelig talt. Det er en veldig bra forsterker, som du kan ha som førsteforsterker i mange år, og så kanskje handle noe annet til scenebruk, og så beholde den til øvingsforsterker etter det.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

http://guitare.playback-europe.com/ibanez-...mh-wk-6510.html

http://guitare.playback-europe.com/peavey-...combo-7751.html

http://guitare.playback-europe.com/rtx-g1nx-6898.html

http://guitare.playback-europe.com/fastlin...km_4m-7707.html

Der har du alt du trenger til under 6k (inkl. frakt). Det var den eneste Ibanez-gitaren jeg fant som ikke hadde tremolo, om du ikke vil sprenge budsjettet før forsterker i det hele tatt er inne i bildet. Skal uansett gi mye for pengene utifra det jeg har lest på nettet (spesielt mtp. kvalitet, og til metal). Om den type gitar er det du er ute etter det nok dette det beste oppsettet for deg.

Her får du en relativt god rørforsterker, som vil funke både til hjemmebruk, øving, og små giger.

Råder deg virkelig til å vurdere dette. Jeg hadde ikke orket å bruke så mye tid på det hvis jeg ikke ville ditt eget beste. =p

edit: Tror du har spilt for lenge til å huske hvordan det er å sette opp en gitar første gangen, er vanskelig nok med vanlig stol. =p

Om du i det hele tatt får den opp uten problemer, så er det relativt vanskelig å spille på, da du ikke kan hvile hånden på stolen.

Cuben er riktignok en grei øvingsforsterker, men hvorfor ikke ta steget opp til en skikkelig forsterker?

Har prøvd en Cube, og den er grei så lenge målet er å få rett lyd, og ikke bra lyd (ikke at den er direkte dårlig, dog).

Endret av Innos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...