Lommiss Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg har fått veldig gitardilla idet siste, og jeg vurderer sterkt innkjøp av El-gitar. Jeg har sett på en del, men har veldig lite peiling, men har sett på en del gitarer kompissene mine ser brae ut for meg. Jeg har også planer om å begynne på kurs fram itid også, men foreløpig kjøpe gitar først. Av spilling kan jeg ikke veldig mye, kan de fleste grepene, og har lært en del introer og noen enkle riff. Men det er jo utrolig hvor fort man blir bedre, så det blir ikke noe problem. Det jeg har sett på fra før av er noen Epiphone modeller (Les Paul og SG) og noen Ibanez pakker med gitar og forsterker til ca. 4000. Hvor mye burde jeg forvente meg punge ut, og har dere noen linker til noen fine gitarer/gitarpakker? Jeg skal også ha forsterker, men hvor stor vil jeg trenge? Takk på forhånd! PS: Jeg vet ikke om det er greit å lage en helt ny tråd bare for dette, men håper det går bra Lenke til kommentar
JanO2 Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Vil tro at en pakke som inneholder en forsterker på ca 10-20 watt er nokk, når det kommer til gitaren er sikkert Denne mer en bra nokk for deg som nybegynner! Lenke til kommentar
Lommiss Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 ok, men jeg ser en gitar fra Ibanez, GRG-170DX, er det en bra gitar eller? Koster 2200,- på instrumentbutikken ser jeg. Og er det en butikk og stole på forøvrig? Lenke til kommentar
edge Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 I den prisklassen ville jeg gått for en Epiphone Les Paul 100 og en Roland Cube 20x Får den pakken på Sound1 for nøyaktig 4k Lenke til kommentar
ThKarlsen Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Har du sett noe på brukt gitarer da? Der får du jo bedre gitarer til mindre pris For eksempel da. Epiphone Les Paul Standard (brukt) pluss en Roland Micro cube / Roland Cube 15 ? det kommer vel på ca 3500kr. Mye gitar for pengene:) Bare ett forslag fra min side, ikke drep meg om jeg har helt feil her Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 En GRG-170DX er utrolig mye gitar for pengene. Skjønner nesten ikke at det går an å selge en så god gitar til en slik pris. Etter min mening er det veldig mye mer lettspilt enn en LP. Det jeg er litt i tvil om , er den flytende stolen. Er skeptisk til flytende stol på så rimelige gitarer. Lenke til kommentar
Lommiss Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Hva er en flytende stol? Husk, jeg er nybegynner Men jeg har også sett på LP modellene til Epiphone ja, de ser veldig bra ut de og. Men vet om det er slik design jeg ønsker... Og vennene mine som spiller sier at jeg burde ha en forsterker med min. 50W osv, og at de burde ha presets slik at jeg slipper å stille inn dette manuelt selv. Har dere noen formeninger her? Tusen takk for tipsene så langt forresten! Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Hva er en flytende stol? Husk, jeg er nybegynner Men jeg har også sett på LP modellene til Epiphone ja, de ser veldig bra ut de og. Men vet om det er slik design jeg ønsker... Og vennene mine som spiller sier at jeg burde ha en forsterker med min. 50W osv, og at de burde ha presets slik at jeg slipper å stille inn dette manuelt selv. Har dere noen formeninger her? Tusen takk for tipsene så langt forresten! Angående forsterker, så trenger du ikke 50W hvis ikke de du skal spille med skal spille unødvendig høyt når dere øver. Jeg vil derfor anbefale deg å legge penger i en forsterker med god lyd istedenfor en med så høy lyd som mulig. Det er viktig at du skal ha det gøy når du øver alene. Personlig mener jeg at du får fryktelig mye morro ut av Roland Cubene. Med en Roland Cube har du mange effekter og jeg vil si det er en av de forsterkerene som gir best lyd i den prisklassen. Selv er jeg eier av en Roland Cube 30, og jeg er svært fornøyd. Jeg kjøpte den ved juletider etter masse prøving og undersøking av diverse forsterkere. Når det gjelder gitar ville jeg gått for en LP, men det er min mening. Jeg foretrekker både utseende og lyden på dem best. Det er veldig personlig hva forskjellige foretrekker, og begge alternativene dine er svært gode. Du får nesten prøve ut begge gitarene selv og finne ut hva du foretrekker. Lenke til kommentar
Lommiss Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Ok, godt å høre at Roland Cubene duger, jeg har sett litt på de, og er veldig keen på 30W'en som du nevner! Men det noen av de sier er at med en gang jeg begynner å spille ordentlig, så må jeg kjøpe ny gitar igjen siden den jeg kanskje kjøper (GRG-170LX) er billig, og da kanskje må stemmes veldig ofte og at lyden ikke vil duge. Stemmer dette, elelr er det bare bullshit? Og er det forskjell på de forskjellige versjonene av LP fra Epiphone, jeg ser prisen spriker ganske mye, men er det bare finnishen som gjør det, eller er det det tekniske som er forskjellig også? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Jeg synes grg-en var en nydelig gitar å spille på. Generelt sett er jeg skeptisk til så billige gitarer med såkalt "tremolo"- system, rett og slett fordi man gjerne får en gitar som er vanskelig å holde stemt. En tremolo er relativt komplisert, og krever bra metall for at den skal være holdbar. Dessuten oppleves den som vanskelig å justere. ( særlig av fjortenåringer som ikke har lest bruksanvisningen.. ) Slik sett er nok en gitar med fast stol, som en Les- Paul, være et bedre valg. Når det er sagt, sliter jeg veldig med å anbefale det, fordi jeg for det første synes den er overpriset med minst en tusenlapp. Grunn nummer to skal jeg holde for meg selv. Og grunn nummer tre. Lenke til kommentar
Lommiss Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Men er det forskjell på de forskjellgie LP fra Epiphone bortsett fra finish og utsendet? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) Vel, det er veldig forskjell på smak og behag, og jeg innehar ikke eneretten på noen av delene. Når det gjelder de fine forskjellene på diverse Epi- modeller, overlater jeg det gjerne til andre, da jeg ikke har peiling. Men jeg eier vel tja, har ikke fintelt, men over 20 strengeinstrumenter, og den jeg er minst fortrolig med, bortsett fra mandolinen min, er en Epi LP Standard. Den blir anbefalt i hytt og pine, men jeg liker den rett og slett ikke. Synes lyden er slapp, og den er ikke god å spille på. Men som sagt, understreker veldig sterkt at det ikke er noen fasit. Når det er sagt, er jeg ødelagt av mange års spilling på Fendergitarer, så hva jeg liker, er ikke så mye å bry seg om. Men etter å ha vurdert en Epi på linje med andre gitarer jeg har kjøpt, er jeg ikke imponert. Nå sies det at kvaliteten er ganske jevn, og det er jo en fordel, men uansett- jeg har rimeligere gitarer som er like bra som Epi- LP-en. Jeg sier ikke at dette er sannhet, men det er min mening. Et lite tips- kikke på www.gitarnorge.no. Der finner du en del gitarer som selges til sympatiske priser. Har handlet fra mange, og aldri blitt lurt. Endret 26. januar 2008 av CastorFiber Lenke til kommentar
oOF Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Ja, på Epi-gitarene er det forskjeller. Min LP custom holder stemmingen bedre enn den jeg hadde før (LP100). Pickupene er bedre også. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Jeg var i ferd med å kjøpe en Epi LP Std. jeg også, inntil jeg prøvde den (heldigvis). Likte den ikke i det hele tatt. Sikkert mye fordi jeg kun har kjørt stratform helt fra begynnelsen av. Er derimot et godt valg om du liker den (eller ikke hater den i hvert fall), de passer til så godt som alt. Kjøper du en amp med modelering/presets i tillegg så er du klar for alt, bortsett fra ting som krever mer enn 22 bånd og tremolo såklart. Det skal du derimot klare å komme rundt (kan skrive om sanger til å passe gitar med færre bånd, "tremolo opp" er mye det samme som bends, og vibrato kan du bruke fingrene til). Lenke til kommentar
edge Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 LP er i grunn helt jævlig å sitte med og spille, blir på en måte så baktung. Står du derimot, er den veldig god. Lenke til kommentar
Lommiss Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Faen, nå blir jeg jo enda mer forvirret, nå sier jo folk mye dårlig om LP plutselig Noen som har forslag til andre alternativer eller? Lenke til kommentar
edge Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Sier ikke at LP er dårlig, sier at den er vanskelig å sitte med og spille. Er en knakende god gitar, sålenge du står. Mulig det blir lettere etterhvert som en venner seg til vektbalansen og. Har bare fått prøvde et par LPer, men annet en vektbalansen så har alle vært steingode! Lenke til kommentar
Lommiss Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 HAr prøvd Epi SG, og den virker veldig stor og klossete. Og er utrolig keen på Ibanezen, men er ikke sikker! Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Tror man kan dra to konklusjoner av dette: - Du må bestemme deg selv. Ingen av oss andre vet hva du liker. Så selv om du kanskje ikke føler deg sikker på hva som er best for deg, må du faktisk velge. Kjøper du en gitar som stemmer i båndene, og har en behagelig strengehøyde, blir det garantert greit nok, selv om du finner ut at det er en annen gitar du egentlig vil ha når du har spilt litt mer. - Ikke kjøpe en veldig dyr gitar som din første gitar. Gitarer faller mye i verdi den første tiden, og litt fleipete sagt så er det slik at "ut av butikken, halv pris". Nå har jo ikke du tenkt å hande en dyr gitar, men noe jeg mener på et generelt grunnlag. Kan jo tenkes andre også følger med på denne tråden. Lenke til kommentar
Lommiss Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Det jeg liker så godt med Ibanezen er den slimme og "rocke" looken, der er jo LP'en helt annerledes. Men hva er den beste ibanezen man kan få innenfor 4k, noen som har noen formening om det, eller evt. noen andre merker med samme look og kvalitet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå