Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Smoothwall kræsjer. fli4l kræsjer. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Min kjære "smurf" (se link i profil) vil ikke samarbeide med meg lengre. Diskettstasjonen er nå erklært død. Harddisken (eller kanskje RAM'en???) er delvis defekt, tror jeg.

Problemene begynte da fli4l v2.0.7 (tror det var den versjonen) skulle inn. Hadde kjørt fint i et par måneder med en tidligere versjon.

Kræsj. Etter mye prøving og feilig, fikk man lagt inn OS'et. Maskina ville ikke boote fra harddisken. Maskina forteller meg at det ikke finnes noe OS på harddisken.

SmoothWall. Lang historie. Gjør den kort. Når jeg har lagt inn OS'et, begynner maskina å prøve å boote. Alt den greier, er å skrive "LI". (En gang skrev den bare "L".)

Hva er galt med Smoothwall?

Er det noe galt med harddisken min? Jeg har prøvd å av-formatere den, altså sånn at den kommer som "unformatted". (Hurra for at jeg har andre PC'er i huset.)

Hva kan jeg prøve på?

Er det noen andre Linux/BSD'er jeg bør prøve..?

(Jeg vil ha en internett-router&firewall. Føler meg naken og sårbar uten!!)

BTW, jeg er ganske så newbie på disse avanserte Linux-greiene. Om det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SmoothWall. Lang historie. Gjør den kort. Når jeg har lagt inn OS'et, begynner maskina å prøve å boote. Alt den greier, er å skrive "LI". (En gang skrev den bare "L".)

Hva er galt med Smoothwall?  

Er det noe galt med harddisken min? Jeg har prøvd å av-formatere den, altså sånn at den kommer som "unformatted". (Hurra for at jeg har andre PC'er i huset.)

Kjør fdisk /MBR fra en DOS/windows-startdiskett og legg smoothwall inn på nytt.

Lenke til kommentar

Kjør fdisk /MBR fra en DOS/windows-startdiskett og legg smoothwall inn på nytt.

Brukte PartitionMagic til å tømme harddisken helt. Prøvde å legge inn Smoothwall. Funka ikke. Samme feil.

Bare pass på at at LILO legger ser på "Master Boot Record (MBR)" og ikke "Super Block" ... det blir det bare krøll ut av.

Ææhm. Hva er "Super Block"? Første gang jeg hører om det. (Og jeg har ikke noe kontroll i Smoothwall over hvor LILO legger seg. Såvidt jeg vet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...