Gå til innhold

Filter i filmer, hvordan bruke dette?

Anbefalte innlegg

Ok. Vi skal lage en kortfilm til en skoleavslutning. Eneste erfaring jeg har er fra filmlaging i 5. klasse + Windows Movie Maker. I motsetning er jeg en veldig interresert filmseer, noe jeg tror folk her kanskje har sett.

Men, over til poenget. Det hovedpoenget mitt i hele denne kortfilmen, er at det skal se ut som en ekte film, ikke som at det er filmet med dårlige håndkameraer.

Og det er da filter kommer inn, right?

Fordi det er det ekte filmer bruker for at det skal skilles fra normale opptak?

Ta f.eks The Matrix, der bruker de mer grønnfiler (?) og i 300 mer oransje filter (?).

Hadde noen vært interresert i å forklart meg dette? :)

Så, andre spørsmål. Redigeringsprogram. Et som støtter slike filter? Noen som anbefaler?

Takk på forhånd, KoffeinKanin .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filtre kan gjøre om på fargene, kontrast og lys osv ja, men uansett vil ikke opptak fra digitale videokamera se ut som film, uansett hvor mye du prøver :(

The Matrix for eksempel som du nevner her er jo filmet med filmkamera, ikke videokamera. Video lagres på en digital bildebrikke, mens film lagres på ekte filmruller, som blir scannet og digitalisert senere. Du vil aldri få en film-look med video.

Angående program. Seriøse og gode filtre finner du kun i dyre, proffe programmer som Adobe Premiere og Apple Final Cut. Filtrene i billigprogram er ikke dugende...

Endret av Speik
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er vel egentlig bare å prøve seg fram med programmene som følger med redigeringsprogrammene. Hvis du bruker Premire er vel Fast Color Correction et fint sted å begynne.

Ellers kan Film Magic Pro(!) være en mulig vei å gå om du har After Effects.

Ikke drep meg nå, men hvordan får jeg After Effects? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...