Gå til innhold

PSU, HK og CPU til mediacenter

Anbefalte innlegg

EDIT: legger selvfølgelig ikke merke til HTPC-kategorien. Denne kan godt flyttes om den ligger på feil sted.

Hei.

Jeg har et mediacenter stående med noe gammel hardware (athlon xp1800 etc). Ytelsesmessig duger dette godt nok, problemet er at det støyer. Strømforsyningen uler, det samme gjør CPU-viften, og uten kabinettvifter er ikke hovedkortet så særlig villig. Jeg har derfor som smått tenkt på å skaffe noen nye deler...og da blir det alltids spørsmål :)

1. Strømforsyningen jeg har sett på er MIST 500, som ifølge HW er et "utmerket valg for HTPC". Vifteløs er også en mulighet, men da hopper prisen fort opp til 1400+, noe jeg egentlig ikke syns det er verdt.

2. CPU er jeg veldig usikker på, siden jeg ikke lenger har peiling på hva som er "støysvakt". Har grei erfaring med Athlon64 X2, men hvor kraftig jeg trenger er jeg usikker på. Det skal vel ikke så mye til for å ligge på samme linje som den gamle XP1800 jeg har nå.

3. På hovedkort-siden er jeg også usikker. Fra før av har jeg et nVidia GeForce FX5200 grafikkort, som fungerer veldig greit. Kan et hovedkort med innebygd grafikkontroller gi meg samme ytelsen? Jeg har ikke så fryktelig lyst til å bruke penger på skjermkort, enda, så er derfor usikker på om jeg skal velge et M-ATX med inkludert grafikkontroller eller ikke.

4. Jeg har tenkt litt på å bytte ut den gamle IDE-disken med noe annet, men hvordan er det med hastighet på f.eks en USB-brikke? Kanskje IDE->CF hadde vært en bedre idè? Alt av data ligger på en annen boks, så jeg tror ikke det er mye skriving til disk...

Minne har jeg fra før av, regner med at 1 GB PC5300 DDR2 skulle duge nok.

Takk for all hjelp :)

Endret av Izte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...