Kalseen Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg har nettopp kjøpt meg et panasonic NV-GS230. Nå ønsker jeg å kjøpe mikrofon til dette kamera. Vil nok bruke kamera utendørs mest til å filme i langrennsløypa, og trenger en mikrofon til å fjerne vindstøy. Da jeg ikke har planer om å filme noe der lydkvaliteten er veldig viktig, så lurte jeg på om det er mulig å finne en billig mikrofon til mitt formål. Håper noen her kan komme med gode tips. Forøvrig, er det viktig med en ekstra lyskilde til vanlig generell filming? Og er det andre ting jeg bør vurdere å kjøpe i forbindelse med filming utendørs på vinterstid? Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Jeg vet bare om en mic. som ikke vil gi deg ergelser, og det er Røde Videomic. Grunnen til dette er at den har dempebrytere i batterirommet, slik at den kan tilpasses kameraets AGC. (automatisk forsterkingskontroll) Grunnen til at du vil få trøbbel med andre mic-er, er at du ikke kan skru av kameraets AGC og justere mic-nivået manuellt. Det følger med en skumgummihette, og det er en low-cut-bryter bak, som hjelper til med å fjerne vindstøy. Går også an å kjøpe Røde Deadcat, som er en sånn vindpels til å ha utenpå. I dagslys er ikke ekstra lyskilde nødvendig, men begynner det å mørkne, hjelper det jo mye med en ekstra lyskilde om du skal filme nærme. Batterier er ikke veldig glad i kulde. De tåler det, men kapasiteten blir svært begrenset når det er kaldt, så et par ekstra batteri er ikke å forakte. Lenke til kommentar
Kalseen Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Altså; så er det ikke mulig å gjøre det billigere enn 1500 kr? syns det blir litt for dyrt. Som sagt så vil jeg ikke bruke kamerat til noe som krever veldig bra lydkvalitet. Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Da skal du ha flaks, om du finner en annen mic. som passer signalnivået til kamera. Går eventuellt an å kjøpe en skjøtekabel med volumekontroll om du kjøper en mic. som forsterker så mye at du får kamerastøy med på opptaket. Lenke til kommentar
Shrek Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Da skal du ha flaks, om du finner en annen mic. som passer signalnivået til kamera. Går eventuellt an å kjøpe en skjøtekabel med volumekontroll om du kjøper en mic. som forsterker så mye at du får kamerastøy med på opptaket. Jeg har en GS-230. Jeg tok med meg en slik http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=13553734 samt en sånn ledning med volumkontroll som jeg monterte sammen med en fot fra en gammel blits og en skumplast-pinne. Det virker fint. Mikrofonen kommer bort fra kameraet, og det blir lite lyd fra fingre og knotter samt motorstøy fra kameraet - i forhold til den innebygde mic'en. Bare denne mic'en alene gir så høy følsomhet på gs-230 at du kan avlytte naboen, om du vil. Alt for mye til vanlig bruk, så du må ha styrkekontrollen også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå