Gå til innhold

Hei jeg tenker på å sette opp en server med den gamle PC-en.

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en gammel pc stående(ikke så gammel) Så jeg tenkte det hadde vært spenende å sette opp en server.Har hørt det er Både morsomt å lærerikt,men ossen programvare anbefaler dere til en som ikke kan noe serlig om servere? Jeg lurer blant annet på hva jeg skal bruke den til i første omgang. Så det hadde vært fint om noen kunne gi meg noen tips.Det eneste jeg husker av spesifikasjoner på PC-en er vel at der er ca 400gb harddisk og ca 700mb ram. På forhånd takk! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken programmvare du kan bruke på den kommer jo helt an på hva du har tenkt å bruke den til. Hvis du bare har lyst til å sette opp en server for å lære det kan du jo sette opp en webserver eller en filserver. Hvis du liker Windows kan du jo teste Server 2003 eller Home server, men begge koster. Hvis du ikke vil betale eller er interessert i linux kan du jo prøve det. Mange anbefaler å starte med Ubuntu som sikkert ikke er et dumt valg. Da har du også muligheten til å velge mellom Ubuntu Server som er tekstbasert (kun kommandolinja, ikke noe grafisk) eller Ubuntu Desktop som inneholder et skrivebordsmiljø.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale denne guiden som er veldig bra og detaljert. Guiden er for å sette opp Ubuntu/Kubuntu server med det meste man kan ha bruk for, så da er det bare å velge ut hva man vil sette opp. Du kan også få god hjelp der hvis du står fast. Jeg har en server som kjører ubuntu og den funker veldig bra. Jeg kjører http, ftp, ssh, vnc, torrent, samba (windows fildeling på lokalnettet) og musikkstreaming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...