Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svært ustabilt system (P5N-T, Q6600)

Anbefalte innlegg

Har nettopp satt opp min nye PC, og til min store skuffelse har det ikke vært annet enn trøbbel. Allerede første gang jeg skulle installere Vista klikket systemet, og senere har jeg prøvd både Vista og XP Home, til slutt fikk jeg installert sistnevnte. Nå holder det seg oppe i knapt noen minutter, andre ganger fryser maskinen i oppstarten.

Min maskinvare:

Intel Quad Q6600

Asus P5N-T Deluxe (har også flashet til siste BIOS)

Crucial minne

500GB Seagate HDD

Har bare 1GB av minnet inne, selv om jeg har 4GB. Har en 650W Corsair strømforsyning, har også prøvd med gamlePSU-en. Har ikke fått prøvd ut annet minne enn å rotere de fire jeg har, da jeg ikke har noen passende til rådighet.

Jeg begynner å bli litt lei av å prøve frem og tilbake, så jeg håper noen her har noen tips. Eventuelt må jeg bare si at slaget er tapt og levere tilbake hovedkortet, og skaffe meg et nytt et? Er ikke det første jeg leser om feil med mitt oppsett.

Takker for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ut at hovedkortet hadde en slags cap over halve strømforsyingen til PSUen, og blandet med at PSU-en hadde to like strømkabler til PSUen sto bare en 4-pin i, som nok førte til for lite strøm til prosessoren. Når jeg startet opp på nytt var prosedyren annerledes, og den virket hurtigere. Likevel fryser den, gjerne midt i Vista-install. Lot den stå å idle i biosmenyen i hele natt og den fungerte fint når jeg våknet opp. Skal prøve tipset ditt. Finnes det andre program sm kan bootes opp og bare ligger og føler på om noe er galt, gjerne tester å skrive til harddisk osv? :) Iom at den krasjer under install tenkte jeg kanskje at HDD-en var rar - må jeg gjøre noe spesielt med en SATA-disk? Koblet til port 2, har byttet både port og kabel. Har også prøvd med både 1GB, 2GB og rotert disse. Skal prøve å rotere 1GB av gangen og teste alle 4.

Endret av Ultrag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...