Articfare Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Hei. En ting jeg har tenkt over selv i det siste er om galakser består av en enda større samling av galakser, som stjerner består av en samling av stjerner, altså galaksene. Hvis dette da er tilfelle, hvor stor er en av disse supergalaksene og hvor mange galakser inneholder de? Hvis jeg skal ta en enkel utregning, altså forholdet mellom avstanden fra en stjerne til en annen er det samme som en galakse til en annen får jeg 400 000 hvis jeg bruker den nærmeste stjernen og galaksen som et eksempel. Avstanden fra en supergalakse til en annen vil da bli en avstand på 10^12, altså 1 billion lysår. Og hvis vi bruker det samme forholdet på hvor mange galakser en supergalakse inneholder kan vi f.eks ta vår egen på 200 milliarder galakser ganger 400 000: 400 000*200 000 000 000 = 80 000 000 000 000 000 ~ 80^15 80 trilliarder galakser, altså 800 ganger flere galakser enn det er i det kjente univers. Vet ikke om dette blir en "riktig" utregning, men hvis det er tilfelle at galaksene består av en større samling av galakser kan vi kun vite det når vi enten ser en sammenheng av galakser, eller galakser som beveger seg rundt samme gravitasjonspunkt. Articfare Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Det er korrekt at galaksene i universet er samlet i grupper eller galaksehoper (ikke "supergalakser"), men lokale galakser i slike grupper ligger vesentlig nærmere hverandre internt i gruppen enn stjerner innen en galakse. Melkeveien er vår galakse, og kun 2 millioner lysår unna ligger en litt større galakse, den såkalte Andromeda-galaksen. Dagens APOD-bilde er faktisk nettopp denne vår nærmeste nabo i universet: http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/astropix.html Lenke til kommentar
Pels Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Superhoper består av flere ti-talls tusen galakser. Her er en fin animasjon som viser hvordan den mørke materien er fordelt i universet i stor skala. http://www.mpa-garching.mpg.de/galform/vir...ium/index.shtml Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå