Gå til innhold

Billedkunst: Hva er det med Mona Lisa?

Anbefalte innlegg

Jøss, de plasserte sikringskapet bak henne. Litt dumt hvis det beggyner å brenne i det elektriske anlegget og Mona tar fyr. Men safen er jo på den annen side alltid bak det styggeste maleriet. Er Mona stygg? Neh. De syntes sikkert bare hun var en flott dame til å vokte det aller helligste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1526457426_c41e98da55.jpg

Hva det er med Mona Lisa?

-En uproporsjonal interesse for et fiffig portrett i sedvanlig "sfumato"-stil. Det er ikke revolusjonerende på noen måte kunsthistorisk; egentlig er det litt som malerienes Elvis.

Endret av flippant
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Mona Lisa er jo et helt utrolig maleri! De fleste tilhengere av det er jo enige om at det er fantastisk, de er bare litt uklare på hvorfor det er så utrolig. Noe jeg kan være enig i. Jeg heller kan ikke helt forstå hva det er som gjør det, det bare skaper en eller annen effekt som får maleriet til å virke så "guddommelig" eller noe sånt.

Se bare på dette bildet:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm.../Mona_Lisa.jpeg

Smilet forandrer seg på en måte utfra hvor på bildet man fokuserer. Høyre munnvike er jo helt tydelig en del av ett smil. Mens venstre side er langt mer diffust. Det ser faktisk mer ut som en blanding av en helt vanlige alvorlig mine og et lite smil. Og om man ser på øynene så skal jo disse kunne avgjøre om hun smiler eller ikke. Men her også er det veldig diffust. Uansett, veldig interessant! :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Og litt av poenget med at Mona Lisa er så stort som det er kan nok forklares i alle teoriene man kan lage til det også.

Jo mer spekulasjoner, jo mer populært vil tingen bli, og Leo var jo mester i å få folk til å spekulere og lage teorier.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
mona lisa va vel egentlig bare ei fattige jenta davinci tok inn for å mala, å for hu ikkje hadde tenner, stappte han någe i kjeften for å få d t å se mer normalt ut.

det sa læreren min :)

He he, får nesten håpe læreren din er bedre i faget enn hva han er i kunst!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...