Gå til innhold

Billedkunst: Hva er det med Mona Lisa?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bryr meg virkelig ikke. Bildet er et kjedelig portrett av en middels attraktiv dame som ikke smiler skikkelig engang. Hvorfor det er så jævli populært kan man lure på.. Selv om maleren er selveste Leonard Da Vinci betyr ikke det at det nødvendigvis MÅ være en dypere mening i bildet..

Lenke til kommentar
Jeg bryr meg virkelig ikke. Bildet er et kjedelig portrett av en middels attraktiv dame som ikke smiler skikkelig engang. Hvorfor det er så jævli populært kan man lure på.. Selv om maleren er selveste Leonard Da Vinci betyr ikke det at det nødvendigvis MÅ være en dypere mening i bildet..

Bildet var banebrytende, Leonardo Da Vinci brukte mange teknikker som aldri var brukt før og satte en ny standard. For eksempel måten hun sitter på, hvordan motivet er kuttet og felt som er utydelige for å skape mer dybde i maleriet; bare for å nevne noen få ting. Anatomisk sett, er også maleriet forut for sin tid, det var tross alt et av Leonardos spesialfelt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Folk som har sett på maleriet gjennom tidene har lagt merke til at smilet noen ganger forandrer seg. I det ene øyeblikket smiler hun, så i neste øyeblikk er smiler hun ikke.

Det viste seg at det hadde noe med øyet vårt å gjøre, og hvordan det oppfatter kontraster og sånt.

Endret av ErlendPerlend
Lenke til kommentar

Hun hadde sannsynligvis satt noe fast mellom tennene, eplebiter kanskje? Kanskje hun holdt munnen igjen for å skjule eplebitene, samtidig som hun måtte smile for å tilfredsstille Leonardo da Vinci, men eplebitene stakk på innsiden av munnen, så smilet ble en smule merkelig.

Lenke til kommentar

Det forskes i om mona lisa så en del annerledes ut når hun fremdeles var "ung". Det kan tyde på at hun har hatt øyenbryn og en noe annerledes munn, detaljer kan ha blitt tapt gjennom tidene pga tidens tann eller mislykket restaurering.

Lenke til kommentar

Det var antakeligvis riktig, Svinat. Jeg hadde vært forbanna ikke jeg hadde hatt øyebryn, men vil ikke se sur ut på bilder. Derfor hadde jeg klart å klemme ut et smil som ikke ser ut som et smil fordi jeg er sur.

Akkurat som Mona

Lenke til kommentar

Egentlig er det helt uinteressant om hun smiler

eller ikke. Det som er interessant er at det

teknisk sett er et praktfullt bilde uansett hvordan

du vrir eller vender på det.

Da jeg så bildet selv ble jeg gledelig overrasket

siden mine venner som selv hadde sett bildet

hadde fortalt meg at det var så lite, noe som

det absolutt ikke var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...