amiganostalgia Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Hei! Jeg driver og klokker inn en ny amd x2 black edition 5000 her og har ett par spørsmål i den anledning. Beklager litt lang post. 1: Ganske enkelt, den hastighet jeg finner å være stabil med orthos, bør jeg bruke den, i hverdagen eller bør jeg gå f.eks ned 10mhz(1mhz fsb)? Grunnen for spørsmålet er at jeg har lest ett sted om en kalkyle metode som beregner max cpu og den er noe sånt som gange max hastighet med 0.95 altså ta av 5% el no sånt = reel max hastighet for oc. 2: For evt. øke/heve max cpu hastighet, bør jeg bare orthos i vei i mange dager også heve fsb etterhvert? Eller er det andre metoder? 3: Generelt utifra informasjon i posten her, er det noe jeg kan gjøre bedre? Det var det =) Målet mitt er å klokke cpu'n høyest men samtidig bevare mest mulig stabilitet. Dog for å være 100% stabil skulle jeg ikke klokket i det hele tatt, men jeg skal altså oc. Så, jeg kjører F4 bios på ett 690G m-atx hovedkort(gigabyte s2h hovedkort link), som ikke tillater å stille på volt. Da må jeg kjøre F3a bios hvilket jeg ikke har tenkt å gjøre da målet er også å kjøre cpu'n på faktisk standard volt. Foreløpig har jeg hatt 8timer+ på 2978mhz, hvilket jeg synes er helt ok via Orthos, på small ffts. Jeg bruker også en standard amd kjøler grunnet hovedkortet og kabinett gir meg svært liten plass til overs. Jeg kan ha max en kjøler som er 8cm hver retning (opp/ned,fra siden etc) Kjøler kjører 100% av tiden på 1860 rpm ifølge everest/bios. Jeg har satt en 5volt strømledning sak mellom kjøler og cpu for å sørge for lavt støy nivå/fast hastighet. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 1: Ganske enkelt, den hastighet jeg finner å være stabil med orthos, bør jeg bruke den, i hverdagen eller bør jeg gå f.eks ned 10mhz(1mhz fsb)? Grunnen for spørsmålet er at jeg har lest ett sted om en kalkyle metode som beregner max cpu og den er noe sånt som gange max hastighet med 0.95 altså ta av 5% el no sånt = reel max hastighet for oc. Hvis den er helt stabil med orthos på den frekvensen, ser jeg ingen grunn til å bruke denne som 24/7 klokk. Orthos stresser begge kjernene 100% konstant, og derfor kan man også oppleve at enda litt høyere klokk fungerer. Spill og andre program drar sjelden begge kjernene fullt ut, derfor har du også litt margin å gå på her. Men hvordan du legger opp dette avhenger av hvor stabil pc du vil ha konstra hastighet. 2: For evt. øke/heve max cpu hastighet, bør jeg bare orthos i vei i mange dager også heve fsb etterhvert? Eller er det andre metoder? For å finne maks klokk på en viss vcore, så kjører du bare orthos i en liten stund. Jeg kjørte den bare 2-3 timer, og var det enda stabilt da, så holdt det meget bra. Det er egentlig ikke så mye vits i å stresse den over et helt døgn, du vil jp uansett aldri utsette PC-en for en såpass tung og langvarig belastning til vanlig uansett. Så da øker du bare fsb med små steg helt til det begynner å butte imot. 3: Generelt utifra informasjon i posten her, er det noe jeg kan gjøre bedre? Noe mer spesifikt du tenker på? For å dra klokken enda lengre, er en økning av vcore et must, men dette er vel uaktuelt i ditt tilfelle? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Takker for svar. Jeg har prøvd 2986 f.eks og det gikk ikke. Så får kjøre på denne hastigheten litt til. Økte min forrige cpu 100mhz+ ved å holde fast på samme volt/vifte hastigheter. Umh, nei skal ikke ha høyere vcore. Bare lurte på om noen kunne komme på noe mer evt. noen triks. Bruker ikke kjølepasta forresten. Ser ikke vitsen i grunn. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Bruker ikke kjølepasta forresten. Ser ikke vitsen i grunn.Hvis du ikke bruker kjølepasta eller en termisk matte, vil du få mye dårligere varmeoverføring. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Forutsetter ikke pasta'n at det er rom til overs? Mao, er det god kontakt mellom cpu og kjøler blir det overflødig med noe attpåklatt ? =) Lenke til kommentar
haalo Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Det er alltid rom til overs. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) Pastaen dekker jo alle små groper og riper etc som gir redusert kontakt. Jeg regner heller ikke med at både cpuen din, samt kjøleblokka er helt 100% nøyaktig plan, så det vil alltid finnes små mellomrom. Endret 25. januar 2008 av Brian_N Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Jaja, jeg ble nå litt nysgjerrig på om det skal være så mye forskjell i grunn i temperaturene som grafen til haalo viser. Er det shin etsu eller hva den het som gjelder eller ac5? Eller varierer dette basert på hvilken kjøler man har i grunn? Lenke til kommentar
haalo Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 (endret) Grafen er fra en gammel overklokking.no-artikkel, så pastaen er nok en tidlig utgave av Arctic Silver. Temperaturforskjellen kommer selvfølgelig an på kontaktflatene, men gjevnt over er det en dramatisk forskjell, sjøl med planslipte overflater. Uansett, bruk kjølepasta . Endret 26. januar 2008 av haalo Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg tok på kjølepasta for en tid tilbake jeg. Jeg har ikke merket noen positiv effekt ved det. cpu'n primer like bra/dårlig og det er ingen forandringer på tempen som jeg kan se heller. Mao, resten av verden er inkompetente. Det har kanskje en effekt og bruke pasta on-die men oppå 'skallet' er det iaff ingen forskjell her. Det er 4de cpu'n hvor pasta ikke har noen effekt. Hverken ultra tynt lag eller en stor dæsj pasta, gjør ingen forskjell. Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg tok på kjølepasta for en tid tilbake jeg. Jeg har ikke merket noen positiv effekt ved det. cpu'n primer like bra/dårlig og det er ingen forandringer på tempen som jeg kan se heller. Mao, resten av verden er inkompetente. Det har kanskje en effekt og bruke pasta on-die men oppå 'skallet' er det iaff ingen forskjell her. Det er 4de cpu'n hvor pasta ikke har noen effekt. Hverken ultra tynt lag eller en stor dæsj pasta, gjør ingen forskjell. Da må iverfall du være den første som ikke merker forskjell Lenke til kommentar
haalo Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Å si at goop ikke har noe for seg er som å si at evolusjonsteorien er et eventyr ... Lenke til kommentar
Brian Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Kansje han er spesiell, eller har en veldig spesiell pc. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg skjønner jo at det skal ha noe for seg logisk sett tatt i betraktning at goop'n fjerner det mellomrommet som er, men her idler det likebra og max temp er som før. Når det er sagt så har jeg alltid festet cpu kjøler slik at den sitter veldig bra på. Jeg får ikke rokket den en mm engang uten å løsne på festene. Det virker som det rett og slett ikke er mer å hente ved å legge på pasta. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Hva er loadtempen din, uten kjølepasta? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 Jeg maxxet ut på en 57 grader som regel ved overklokk etter noen timer med enten priming, heftig spilling. Har faktisk sett den oppi 59 grader etterpå etter en 5timer sesjon i bioshock. Men da ga jeg an noe sykt med alt påslått etc. Det er nok ikke blitt noe verre med pasta, men det er jaggu ikke blitt noe bedre av den grunn for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå