Gå til innhold

Min første Linux

Anbefalte innlegg

1998-2008: personlig Linux 10 års jubileum

Os har alltid interessert meg. Lenge før jeg hadde PC kjøpte jeg OS/2 Warp, bare for å ha, og før det var det selvfølgelig C64 Basic litt Spectravideo og siden dos, 3.1, 95 og 98. Og første gangen jeg fikk prøve Linux, og siden fulgt med utviklingen, var med en PC' blad CD i 1998. Jeg husker det var Red Hat. Og da sikkert Red Hat Linux 5.x. Ekstra morro den gangen var at det var det eneste os' et jeg visste om da som bootet og installerte rett fra CD, uten en masse kloring for å få cd rommen til å lese.

Mye har skjedd siden den gang:

xfm.gif

Hva var din første erfaring med GNU/Linux?

Endret av Lidskjalv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynte med NetBSD når AmigaOS begynte å bli kjedelig, tar jeg ikke helt feil var det NetBSD 1.2. Brukte så NetBSD/AmigaOS fram til jeg fikk min første PC, valgte da å gå over til Linux, valget var Slackware 4.0. Kjørte så Slackware helt fram til versjon 11.

Det jeg husker best var frustasjonen, hadde printet ut en manual på 100 sider bare for å få installere NetBSD på Amigaen (ikke nok med at NetBSD var vanskelig nok fra før, jeg måtte installere på Amiga), null internett, ingen å spørre :)

Ting har forandret seg ...

Endret av olear
Lenke til kommentar

Jeg begynte med Ubuntu. Synes jeg kom ganske raskt inn i det, men fikk god hjelp til noen små problemer, både på forumet til Ubuntu Norge og her på hardware.no/Linux. Senere har jeg prøvd andre distroer. Har flere maskiner med forkjellige distroer. Har også windows på en, men Linux er best. Er hekta. Linux er bra, Linux er best :dribble: !

Lenke til kommentar

Kul screenshot. Hva med å legge den inn i screenshot tråden :thumbup:

Starta med ubuntu for noen år siden. Har nå vært innom mye forskjellig, men tror jeg har endt opp på arch, foreløpig ihvertfall. Rolling release er fint når man er glad i bleeding edge. Samtidig som pacman er en ufattelig kjapt og godt pakkesystem. Og man har også tilgang på det meste av programmer gjennom offisielle repo's og aur. Sliter da litt med å ha få programmer installert da :) Må følge med på så mye som mulig.

Følger med på de andre distroene for å se hva de kommer opp med da. Har noen ekstra disker til dette.

Lenke til kommentar

Os har alltid interessert meg. Lenge før jeg hadde PC kjøpte jeg OS/2 Warp, bare for å ha, og før det var det selvfølgelig C64 Basic litt Spectravideo og siden dos, 3.1, 95 og 98. Og første gangen jeg fikk prøve Linux, og siden fulgt med utviklingen, var med en PC' blad CD i 1998. Jeg husker det var Red Hat. Og da sikkert Red Hat Linux 5.x. Ekstra morro den gangen var at det var det eneste os' et jeg visste om da som bootet og installerte rett fra CD, uten en masse kloring for å få cd rommen til å lese.

xfm.gif

Første erfaring var innstallasjon av Slackware på min state-of-the-art 286.Eneste jeg husker fra dette var et endeløst mareritt med å få skjermkort driver til å fungere.

Gikk stort sett over til Linux permanent i -98 med Redhat.

Lenke til kommentar

Jeg hadde mitt første møte med linux for ca 4 år siden. Dessverre hadde jeg lite kunskaper og mange fordommer og myter som basis for utforskingen min.

Test PCen min var en håpløst foreldet IBM Aptiva (120 MHz, 32mb ram, 1,5 GB harddisk). Ryktene sa nemlig at linux kunne kjøres på "hva som helst". Jeg så jo selvfølgelig for meg at den gamle IBMen skulle måle seg med den 10 år nyere AMDen min (1,5 GHz, 512 mb ram, 80 GB harddisk).

Etter et kjapt søk på distrowatch.com falt valget på Ubuntu. Det skulle visstnok være en bra nybegynner-distro. Jeg er ikke sikker på hvilken versjon det kan ha vært snakk om, men jeg fikk ikke engang startet cd-plata! :!:

Etter mye knoting og leting kom jeg fram til at jeg nok burde satse på noe som var litt mer "light"! Valget falt da på DSL. Etter to kvelders jobbing fikk jeg endelig live-cden til å boote mens jeg ventet i spenning på at linuxverdenen skulle åpenbare seg og gi meg win XP ytelse på den gamle Aptivaen. Slik satt jeg å ventet.... i tre kvarter, mens systemet bootet!

Det som, til slutt, åpenbarte seg var så langt ifra forventningene mine at det var vanskelig å sette ord på. Skjermoppløsningen var forferdelig og det to ca to minutter å bevege muspekeren fra den ene til den andre siden av skjermen... Å klikket jeg på et ikon, sto maskinen og jobbet i høygir i fem minutter før den rett og slett ga opp å åpne det jeg ville starte!

Skuffelsen min var mildt sagt ENORM! IBMen hadde vært 100 ganger bedre mens den gikk på win 95... Det at DLS snurret på en live-cd og at dette nok var med på å ødelegge opplevelsen min, var noe jeg ikke var klar over.

Dommen min var knusende: Noe som er gratis kan umulig hamle opp med noe som koster mange penger! Der og da sto det helt klart for meg hvorfor Windows kostet penger mens Linux var gratis. Var det virkelig dette som var prisen så mange var villige til å betale for open-source? Grusomt utseende og elendig ytelse? Friheten kostet mer en jeg var villig til å betale! Dagen etter demonterte jeg den gamle IBMen i molekyler og bestemte meg for å fortrenge at jeg noen sinne hadde vært inne på tanke om å konvertere fra Microsoft til djevelens redskap: Linux!

I nesten 4 år levde jeg i lykkelig uvitenhet om at linux fantes og utviklet seg for hver dag som gikk. Helt til en dag like før jul 2007. Da kom jeg over noe merkelig på nettet; Wubi! Installer Ubuntu på din XP-PC på en enkel og smertefri måte. Liker du det ikke, kan du bare avinstallere det fra "legg til/fjern"menyen i XP. Jeg tenkte tilbake på mitt første møte med linux for nesten fire år siden... tenkte meg om... og trykket på "last ned"!

Nå har jeg dualboot med XP/linux både på desktopen min hjemme og laptopen min på jobb. Jeg har vært innom Ubuntu, Kubuntu, Mandriva, openSuse, Fedora og PCLinux. For øyeblikket kjører jeg dualboot med Ubuntu Gutsy på begge maskinen og er veldig fornøyd. Planlegger å kjøpe meg en laptop for hjemmebruk, og den kommer ikke til å inneholde Vista det er i alle fall helt sikkert! :)

Når jeg snakker med andre om linux-konverteringen min møter jeg mange av de fordommene som ødela mitt første møte med linux. Mange spør det ikke ser helt forferdelig ut. Jeg bruker bare å vise dem noen av effektene til Compiz Fusion... da blir de som regel stumme. Når det blir snakk om at linux er fritt for alle, tenker de fleste bare at det ikke koster penger. Friheten til å tilpasse det helt til egne behov og skreddersy et OS er noe jeg må trekke fram som en annen del av friheten. Virusproblematikken er en annen side ved linux jeg liker å ta fram i slike sammenhenger.

Jeg tror at linux' største fiende ikke er microsoft, men alle fordommene folk har om hva linux egentlig er. Det er dette alle linuxdistroene må kjempe for å overkomme i årene framover. Microsoft har virkelig skutt seg i foten med Win Vista, og Ubuntu er på vei ut til massene siden man nå kan få kjøpt nye PCer med Ubuntu ferdig installert. Jeg tror open source har muligheten til å bli et virkelig alternativ for massene dersom man klarer å bekjepe de fordommene folk har til linux.

Lenke til kommentar

Min første erfaring med Linux var med Mandrake Linux 9.2, og det er vel... 4-5 år siden. Etter et lite uhell med Mandriva 10.0 (gjorde det umulig å boote Windows) så slettet jeg Linux og holdt meg på Windows et halvt år, før jeg endelig tok skrittet over på Fedora, og der ble jeg. For 2 år siden begynte jeg å eksperimentere med mange forskjellige distribusjoner, og for ett år siden satt jeg foten ned på Arch, og her håper jeg å bli LENGE.

Det som jeg likte så godt med Linux var hvor mye penere det var i forhold til XP (KDE 3.2 mener jeg å huske) og hvor mange muligheter jeg hadde til å skreddersy systemet etter hvordan jeg ville ha det. Jeg beholdt XP for spilling, men etter som det begynte å bli mindre og mindre viktig tenkte jeg å fjerne Windows helt. Også fikk jeg jobb i Hardware.no og ble pent nødt til å beholde XP for spill tester (TYPISK!).

Lenke til kommentar

xfm.gif

Første erfaring var innstallasjon av Slackware på min state-of-the-art 286.Eneste jeg husker fra dette var et endeløst mareritt med å få skjermkort driver til å fungere.

Gikk stort sett over til Linux permanent i -98 med Redhat.

"...state-of-the-art 286"... :) Det beste er jo at 286 var sjefsmaskin en gang den og.

"...gi meg win XP ytelse på den gamle Aptivaen" :) Herlige forventninger. Det var vel duket for 100+ timer med tweaking der tenker jeg.

Endret av Lidskjalv
Lenke til kommentar
"...gi meg win XP ytelse på den gamle Aptivaen" :) Herlige forventninger. Det var vel duket for 100+ timer med tweaking der tenker jeg.

Hehehe... Hadde sikkert enda sittet å tastet og dunket hode mitt i skjermen ville jeg tro! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...