Gå til innhold

Hvor sentralt er etterbehandling?


Anbefalte innlegg

Heisann!

Like etter jul så jeg mitt snitt i å kjøpe et nytt EOS 400D for å klatre opp på proffnivå i fotoverden (i forhold til mitt gamle IXUS 65 :p ). Jeg har allerede tatt mye bider og synes jeg begynner å få ting til stemme.

 

MEN noen ting lurer jeg fortsatt på:

 

Jeg har sett en del på andres bilder på f.eks. denne siden og beundrer mange for deres slående motiver satt i fantastisk lys.

Men hvor redigerte er egentlig disse bildene?

 

Jeg har selv Photoshop og har hatt dette noen år nå til redigering av bilder jeg tar (kontrast, metning, lyststyrke, levels etc.) for før noen ting er gjort med de, er ikke mine bilder fullt så mye å skryte av.

De er som oftest blasse og kjedelige.

Er det slik med "dere proffe" også? Har de fleste av bildene deres også gjennomgått et liten facelift før dere legger de ut, eller er det en del av kunsten å klare å fange f.eks. et spesielt lys ved hjelp av kamerainnstillinger istedenfor å måtte kjøre opp metningen på dataen etterpå?

 

Kanskje litt klumsette formulert, men håper noen forstår det og klarer å gi et informerende svar:)

Takk:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilder rett fra et dSLR ser både blasse og lite skarpe ut. Du kan sette mange parametere hvis du tar bildene i jpeg for å få mer ferdige resultater, men da mister du en del mulighet for redigering i ettertid.

 

Allikevel vil aldri et dårlig bilde bli bra uansett hva du gjør i ettertid. Lyset og øyeblikket er fortsatt det viktigste, men for å få litt mer smell i fargene og å få det skarpt nok bør det absolutt etterbehandles.

 

Men, shit in = shit out. :)

Lenke til kommentar

Jeg er helt grønn på dette med etterbehandling(fotografing og forsåvidt). Tok et bilde her på nyttårsballet for ungdomsskolen som jeg faktisk er litt fornøyd med. Hadde vært litt gøy og sett hva dere hadde klart og fått til med litt redigering.

 

Legger det til som vedlegg hvis noen vil prøve seg. :roll:

post-100417-1201214888_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg er helt grønn på dette med etterbehandling(fotografing og forsåvidt). Tok et bilde her på nyttårsballet for ungdomsskolen som jeg faktisk er litt fornøyd med. Hadde vært litt gøy og sett hva dere hadde klart og fått til med litt redigering.

 

Legger det til som vedlegg hvis noen vil prøve seg. :roll:

 

Vet ikke helt hva du hadde i tankene, men her har jeg prøvd meg på en typisk "modell-retusjering" som brukes i alt av reklame/blader.

Jeg har dempet høylysene og lysnet noen skygger i ansiktet, bleket tennene, fjernet de få urenhetene som var, og jevnet ut tekstur i huden. I tillegg har jeg fjernet det lille lyset nede til høyre i bildet som var et forstyrrende element.

untitled_ny.bmp

Lenke til kommentar

Ganske så hard makeover, men dette er hvertfall blitt gjort

 

- Fikset hud

- Unaturlig collagen i leppene

- lysnet/mørket hår

- Skarpet øyne

- Bleket tenner

- Fikset liten kulYskygge på nesa

 

Mye av det man har lyst til å gjøre med et bilde er vanskelig å få til, eller kan ikke gjøres med vanlig kamerateknikk. Selvfølgelig vil god, oljefri sminke som er godt lagt på være langt bedre enn retouch, eventuelt et hjelpemiddel til bedre retouch av bildet. Selv liker jeg sitte mange timer å behandle bilder, og skape noe kult ut av det. Noen ganger funger det, andre ikke :)

 

post-5451-1201303707_thumb.jpg

Endret av DeeTee
Lenke til kommentar
Jeg er helt grønn på dette med etterbehandling(fotografing og forsåvidt). Tok et bilde her på nyttårsballet for ungdomsskolen som jeg faktisk er litt fornøyd med. Hadde vært litt gøy og sett hva dere hadde klart og fått til med litt redigering.

 

Legger det til som vedlegg hvis noen vil prøve seg. :roll:

Rask etterbehandling i PP og PS( levels og curves)

 

post-119159-1201343269_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Oi oi, her ser man virkelig forskjell. :) Dette med curves/levels har jeg faktisk vært borti(ikke at resultatet ble så bra). Hvilke andre metoder bruker dere?

 

 

Først behandler jeg bildene i PP( Portrait Profesional). Utrolig bra portrett program( ga modellen litt mykere hud, skarpere øyne, mer metning i leppene, litt mer hudfarge, og litt face sculpting). Dette gjør programmet automatisk hvis man vil, men man har kontroll over alle endringene( personlig syns jeg det er best å gjøre manuelle endringer).

 

Til slutt er det bare å justere eksponering og kontrast i PS( levels og curves).

 

Det skal ikke så mye til :thumbup:

Lenke til kommentar

Fint bilde. Du har fanget et naturlig uttrykk og har, ikke minst, en flott modell.

 

Det er som er min tommelfingerregel når jeg etterbehandler bilder av mennesker, er at de selv ikke skal tenke over at bildet er noe annet enn rett fra kamera. De skal kun tenke: "Hei, det bildet var jeg heldig med!" Det gjelder å ikke overdrive. Et triks da er å etterbehandle til du har en glansbildeutgave av personen for så å legge det som et lag på originalbildet (etter visse justeringer på det også) og så justere frem en "troverdig mellomløsning".

 

Det går mye tid når en etterbehandler portretter, så hvis Portrait Professional er godt, er det kanskje et alternativ. Hva sier du, buitre - er det verdt pengene?

 

Eitp

Lenke til kommentar
Fint bilde. Du har fanget et naturlig uttrykk og har, ikke minst, en flott modell.

 

Det er som er min tommelfingerregel når jeg etterbehandler bilder av mennesker, er at de selv ikke skal tenke over at bildet er noe annet enn rett fra kamera. De skal kun tenke: "Hei, det bildet var jeg heldig med!" Det gjelder å ikke overdrive. Et triks da er å etterbehandle til du har en glansbildeutgave av personen for så å legge det som et lag på originalbildet (etter visse justeringer på det også) og så justere frem en "troverdig mellomløsning".

 

Det går mye tid når en etterbehandler portretter, så hvis Portrait Professional er godt, er det kanskje et alternativ. Hva sier du, buitre - er det verdt pengene?

 

Eitp

 

Syns det er absolutt verdt pengene. Gjør etterbehandling av portretter veldig enkelt( den overdriver litt, så det er greit å gjøre manuele instillinger)

Lenke til kommentar

Jeg har også prøvd demoversjonen nå. Den var vel amerikansk. Men sånn har det blitt. Bare se utpå blader som KK og Det Nye. Veldig glatt og syntetisk. Det er viktig å ikke ta helt av og heller dra i spakene selv hvis en bruker et slikt program, ja.

 

Eitp

Lenke til kommentar
Jeg er helt grønn på dette med etterbehandling(fotografing og forsåvidt). Tok et bilde her på nyttårsballet for ungdomsskolen som jeg faktisk er litt fornøyd med. Hadde vært litt gøy og sett hva dere hadde klart og fått til med litt redigering.

 

Legger det til som vedlegg hvis noen vil prøve seg. :roll:

 

Vet ikke helt hva du hadde i tankene, men her har jeg prøvd meg på en typisk "modell-retusjering" som brukes i alt av reklame/blader.

Jeg har dempet høylysene og lysnet noen skygger i ansiktet, bleket tennene, fjernet de få urenhetene som var, og jevnet ut tekstur i huden. I tillegg har jeg fjernet det lille lyset nede til høyre i bildet som var et forstyrrende element.

 

Her er bildet! :)post-151379-1201473175_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tror nok alle bilder på nett bærer preg av redigering i

stor eller liten grad, med mindre det står noe annet.

Enten det er oppskarpning av bilde eller små farge justeringer :)

 

Vet også om de som er sterkt imot redigering av alle slag,

men tror ikke du vil "overleve" uten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...