Gå til innhold

Portrettbilder og intervju med Mona Grudt

Anbefalte innlegg

Hallo! Nå har det seg sånn at jeg er student på MK, og vi fikk oppgave om å lage et portrettintervju med bilder. Min stefar er onkelen til Mona Grudt, så jeg snakket med henne og hun var veldig positiv.

Kanskje dette er feil sted for å poste dette, men fant ikke noe annet sted og dere på akam er smarte folk som sikkert også har litt kunnskaper innen journalistikk.

Jeg har hatt en uke med portrettintervju og jeg skal intervjue en av Norges største kjendiser. Hun har sikkert mer erfaring og kunnskaper både innen foto og intervju enn jeg har. Så om dere har noen tips, forslag til hvilke spørsmål jeg kan stille, hvilken vinkling jeg skal ha og hvilke bilder jeg skal ta hadde det vert veldig fint.

Jeg har tenkt å lånt med meg SB-600 fra skolen, ett stativ og kanskje en paraply eller softbox for å montere på blitsen, blir dette for mye? Blir det litt for stivt? ^^

Jeg skal intervjue henne hos søsteren eller hos moren, så kanskje en familie vinkling eller noe i den dur hadde vert bra.

Saklige svar takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Familievinkling kunne ha vært noe. Jeg huska jeg passa sønnen hennes Oliver når han var liten :p

Men du må huske det er mange forskjellige intervjuer med Mona Grudt, som også har familievinkling. Prøv å finn et tema, noe du kanskje vil vite mer om, eller andre vil vite mer om.

Hun er jo redaktør av et blad (Ditt bryllup), så hun har vel en del erfaring med intervjuer/bilder.

Så kanskje du kan satse på å få et "mediapreg" over det hele, og stille henne litt faglige spørsmål rundt media? (Hun har jo vært programleder for frøken Norge siden 2000, er med i debatter på tv osv.)

Bare en tanke.

Selvfølgelig skal du ikke fokusere alt på en ting, men du må ha noe som er spennende å lese i portrettintervjuet, det lille ekstra. Intervjuer man en fotograf er det jo ikke noen overraskelse at du får et litt faglig preg over intervjuet, og man ”skjønner” på en måte at intervjuet vil dreie seg om fotografering.

Et portrettintervju med familievinkling av Mona Grudt kan man lett finne, også om det profesjonelle hun driver med (media). Du kan jo selvfølgelig lage et portrettintervju der du får fram familielivet og der du får fram Mona Grudt som en person som elsker arbeidet hun driver med.

(to sider av en person)

Når det gjelder fotograferinga, tror jeg ikke hun vil synes det blir for stivt, uansett hva du tar med deg. (hun er nok vant til å bli fotografert)

Hvilke bilder du skal ta, avhenger helt av hvilken vinkling du har i intervjuet. Skal du presentere henne som en kjærlig familiemedlem, så ta bilder som viser varme. Tar du bilder i stua, og hvis hun kanskje serverer kaffe/te – så kan det være en ide å få med et bilde hvor hun drikker kaffe og er helt naturlig. (skjønner du hva jeg mener?)

Hvis du ser på forksjellige portrettintervjuer, ser man at det er mange forskjellige typer bilder man kan ta. Noen velger å være tradisjonelle og andre velger å gjøre litt særpreg med bildene. Noen ganger er det enkle ofte det beste, men av og til er det den særegne stilen på bildene som kan være den perfekte finishen til portrettintervjuet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...