-Gud- Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Hei alle sammen. Gud har tenkt til å bytte operativsystem fordi han er lei av BSOD og generellt lei av Windows dårlige sikkerhet og kvalitet. Jeg har lest litt om Linux nå i det siste, hører mye bra om det. Men kan noen bare si meg i noen FÅ korte trekk hva de største fordelene er? Jeg har heller ikke hørt om noen ulemper om Linux, noen som kan gi meg en pekepinn? Eneste ulempen jeg har hørt er at en del windows programmer ikke er kompatible med Linux. Så, hva sier dere? Burde Gud bytte til Linux? Noe mer dere lurer på? Jeg var ikke 100% sikker på om dette var riktig forum siden Linux er gratis men det virket som det beste stedet å poste det på. Bless you all -Gud- Endret 24. januar 2008 av Skagen Utbedret emnetittelen. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 windows xp er vanligvis veldig stabilt, så dette kan være maskinvare/driverrelaterte problemer du opplever. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til Programvare > GNU/Linux. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres via PM/melding) Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 En ulempe er jo en del programmer. Du kan jo si litt om hva slags programmer du er avhengig av eller hva du bruker dataen til? Hvis du er gamer kan jo en dualboot være ett alternativ, kjøre windows når du skal spille og linux ellers da det er få spillselskaper som støtter linux. Du kan jo også prøve wine/cedega. Det siste er hvis du er gamer da, noe jeg ikke vet om du er. Lenke til kommentar
thoralex Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) du kan få problemer med drivere til noen komponenter (spesielt trådløse nettverkskort) og som du nevner vil ikke windowsprogrammer fungere uten å bruke wine. Fordelene er som du sier at det er mere stabilt og MYE mer behagelig å bruke, det er nesten ingen kryptiske feilmeldinger i hytt og pine og aldri noen dumme spørsmå a la vista: "er du sikker på al du vil kjøre dette programmet?" og jeg har hittil ikke opplevd at systemet har krasjet... Edit: de eneste programmene jeg ikke har fått til å fungere med wine enda er Microsoft.net- programmene, alt annet har fungert smertefritt Endret 24. januar 2008 av thoralex Lenke til kommentar
genstian Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Trodde selvsagt Gud var altvitende, men jeg tok vist feil Som oftest så er ikke drivere noe stort problem. Kan hende det er mange trådløste kort som ikke er støttet (enda). Du kan jo installere Ubuntu eller SuSE og sjekke selv. Er også ganske mange Windows programmer som ikke virker i Linux (egentlig alle). WINE støtter heller ikke alle programmene enda. Anbefaler egentlig at Gud vender seg av med djevenes programvare og ser på frie alternativer, og frister ikke det eller du ikke har muligheten så kan du alltids prøve dem i WINE. Driver Gud med spilling så burde han enten holde seg til Windows, kjøpe Linux kompaktible spill. Eller holde ut med litt lave ytelse og litt flere bugs i Cedega. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Driver Gud med spilling så burde han enten holde seg til Windows, kjøpe Linux kompaktible spill. Eller holde ut med litt lave ytelse og litt flere bugs i Cedega. Presisering: 40-60% lavere ytelse på spill som er avhengig av Direct3d. Til (del aller, aller fleste) spill: Bruk Windows. Lenke til kommentar
-Gud- Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Her var det mye bra svar! Jeg bruker ikke PC-en til så altfor mye men Firefox er jo et must (det vet jeg er Linux kompatibelt), jeg bruker programmer som Word og powerpoint til skolen ganske mye men det regner jeg med at ikke funker på Linux. Lite minus der egentlig siden alle bør operere med word etc. Jeg spiller ikke mye egentlig, spiller noen blizzard spill, kanskje litt eldgammelt AoE 2 men bortsett fra det så er det ikke mye. Disse nymoderne sakene, komplisert for Gud detta. Gode og hyggelige svar her syntes jeg da Lenke til kommentar
DevilsDecoy Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) OpenOffice bør vel kunne erstatte Word og PowerPoint (i de fleste tilfeller i hvertfall) AoE 2 ser ut til å funke greit i Wine Endret 25. januar 2008 av DevilsDecoy Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) Jeg har lest litt om Linux nå i det siste, hører mye bra om det. Men kan noen bare si meg i noen FÅ korte trekk hva de største fordelene er? For min del har jeg fått stabilitet jeg aldri har vært i nærheten av å få i Windows. Klart, enkelte app. henger seg nå og da, men det er iallfall ikke slik at jeg må reboote slik jeg må i f.eks Windows. En annen ting er at jeg slipper den jæ... klagingen om at jeg må restarte maskina når jeg har oppdaterte den. Når jeg i dag tidlig oppdaterte Fedora fikk jeg en enslig melding om at det er en ide å reboote (pga. ny kernel). Maskina står og går enda, og har ikke sett snurten til noen ny melding. Hadde jeg gjort det samme i Windows hadde jeg vel fått en melding hvert 5. minutt eller noe i den duren. Hvilket bringer meg til det store poenget for min del. OS basert på Linux har etter min mening en helt annen innstilling til brukeren. MS ser på meg som stokk dum og terroriserer meg med meldinger jeg ikke trenger (f.eks når jeg har oppdatert maskina), mens Linux-baserte OS (og andre OS for den del) viser meldingen en gang og antar at jeg er vettug nok til å vite hva jeg gjør. Altså, greit nok at MS vil ha sikkerhet i fokus osv., men det er litt vel drøyt å vise en plagemelding hvert ørtende minutt bare fordi man har installert WMP11 f.eks. Uannsett så tror jeg ikke det hjelper å liste opp alle fordeler/ulemper. Skal man ha en mening om det må man nesten prøve det i praksis. Tør eller ønsker du ikke å installere noe før du veit du er sikker på at du vil ha det så går det an å laste ned og brenne ut en «live-CD» eller en «live-DVD». Da vil du kunne teste ut f.eks Ubuntu eller en annen distro. i praksis uten å trenge å installere noe som helst (det kjører fra CD/DVD og RAM). Forøvrig, hvis du ønsker å spille noen spill så kan det være en ide å sjekke ut Wine og da spesielt AppDB. Det vil gi en indikasjon på hvor godt det fungerer. Riktignok, noen ytelse lik det man får i Windows blir å håpe på for mye, men mange applikasjoner/spill er helt klart brukbare Endret 25. januar 2008 av Ernie Lenke til kommentar
kommers Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Noen har laget en tråd med argumenter for å bruke GNU/Linux (i forhold til MS Windows), så den er vel relevant for deg: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=730817 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå