Gå til innhold

Trenger nvidia 8800 300 watt?

Kneipp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alene til sitt bruk, eller er asus sin psu kalk. på bærtur?

http://support.asus.com/PowerSupplyCalcula...SLanguage=en-us

kom fram til at den trengte 350W når jeg prøvde, men uansett, jeg tror den kalkulatoren overdriver litt, selv om det er tilfellet at nvidia kortene tar ganske mye strøm... hvis du ser på noen tester så står det ofte i begynnelsen hvor mye kortet de tester alene tar av effekt (watt). Men skal ikke se bort fra at noen av de værste kortene (GTX/Ultra) tar nesten 300W eller mellom 200-300 på load.

Endret av 3D-player
Lenke til kommentar

Kortet bruker ikke så mye alene...

Problemet er at de fleste testene tester hele eller deler av systemet, ikke bare grafikkortet. Når du kjøper en PSU så kjøper du også en PSU til hele systemet, altså hovedkort, chipset, CPU, RAM, skjermkort, harddisker, optisk drev, vifter osv. Det er viktig for grafikkortet å ha god tilgang på +12V, derfor har de ofte høye krav til antall Ampere på +12V linjen.

Et nVidia 8800GTX kort alene bruker:

Idle: 70W

Load: 140W

Et 8800GT kort som bruker en mye tynnere prosess (65nm vs. 90nm) bruker:

Idle: 35W

Load: 80W

Lenke til kommentar

Problemet er at de fleste testene tester hele eller deler av systemet, ikke bare grafikkortet. Når du kjøper en PSU så kjøper du også en PSU til hele systemet, altså hovedkort, chipset, CPU, RAM, skjermkort, harddisker, optisk drev, vifter osv. Det er viktig for grafikkortet å ha god tilgang på +12V, derfor har de ofte høye krav til antall Ampere på +12V linjen.

Dette var nok for lave tall. Viss det bare brukte 80watt hadde det ikke vært nødvendig med ekstra strøm til kortet.

Lenke til kommentar

Maks forbruk var jo angitt til 105W ellerno ( 8800GT )

Du får 75W gjennom PCI-e slotten, resten kommer fra PCI-e connectoren på selve kortet )også 75W

En 6 pins PCI-e gir max 75W og en 8 pins 150W så langt jeg husker.

Kan hende jeg tar litt feil her, correct me if I am wrong ;)

Lenke til kommentar
Maks forbruk var jo angitt til 105W ellerno ( 8800GT )

Du får 75W gjennom PCI-e slotten, resten kommer fra PCI-e connectoren på selve kortet )også 75W

En 6 pins PCI-e gir max 75W og en 8 pins 150W så langt jeg husker.

Kan hende jeg tar litt feil her, correct me if I am wrong ;)

http://www.youtube.com/watch?v=VXseHUrLR5g

call him Mr. Vain

Call him Mr. Raider

call him Mr. Wrong

call him insane

Lenke til kommentar

Dette var nok for lave tall. Viss det bare brukte 80watt hadde det ikke vært nødvendig med ekstra strøm til kortet.

Du prater med en som har MYE peiling på Nvidia...he he :whistle:

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke for lave tall, det er ekte målinger av kortet.

Load resultatene er med 3DMark SM3.0&HDR test i 1600x1200 4xAA 16xAF. Idle er i vanlig Windows desktop.

Du trenger ekstra strøm. PCI Express kan levere 75W, og man ønsker alltid å ha ekstra margin.

De tallene som nVidia og AMD selv oppgir for kortene er teoretisk worst-worst case, og også lagt inn ekstra margin.

Lenke til kommentar
Er ikke noen stor ekspert men etter som jeg har lest i tester som feks denne http://www.techspot.com/review/79-geforce-...512/page11.html så bruker GT kort godt over 100 watt værtfall

Det er av hele systemet samlet...

Som [GDI]Raptor nevnte, så bruker 8800GT ca 80W under load, og Nvidia oppgir kortet til å være på maksimalt 110W. (TDP) Grunnet ekstra margin, og "worst case scenario".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tror ikke man skal diskutere med [GDI]Raptor vedrørende Nvidia-produkter med mindre man selv er ansatt hos Nvidia som tekniker. :)

Fikk selv testet ett nyinnkøpt Asus 8800GT(256MB) idag, og det var stillegående, kjølig og ytet fantastisk bra sammen med en [email protected].

At det bruker under 100w load er nok tilfelle.

Det var knapt mer enn lunkent under hard benching, i motsetning til "gamle" 8800GTS (G80) hvor man brant seg på fingra bare ved å ta i bakkant (PCI-portene) på kabinettet - idle.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Hmm, merkelig at jeg ikke fikk til å kjøre en quad 6600, ingen harddisker, 8800 gtx, 2 gb ram på en 500w PSU fra Antec da..

Det er fordi at de to +12V linjene på den PSU'en som følger med i kabinettet du har kun er på 17A, hvis da grafikkkortet bruker av samme linje som din Q6600 så kan nok 17A bli litt lite.

Lenke til kommentar

Det er nettop derfor dual rail PSUer med current limiting "stinks".

Beste er PSUer med 1.rail, eller teknologi som sikrer PSU mot rail overload.

Corsair bla. har skjønt dette med sine HX series med teknologien "Advanced circuitry design that automatically enables power sharing between the triple +12V rails in an event of overload on any single +12V rail."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...