Marvil Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Oki, da har jeg lest feil når jeg leste gjennom tidligere poster.. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 1. Jeg bruker 30 sec på å fjerne ting jeg ikke bruker - skulle likt å sett hvor mange extentions jeg hadde fått på samme tid. *omformulere* Jeg bruker 2 minutter på å legge inn extensions jeg trenger - skulle likt å se hvor mange måneder det tar før Operas utviklingsteam klarer å få på plass samme funksjonalitet i Opera. 2. Nei, fordi Firefox ikke har en epost-klient. Hvorfor pakke alt inn i ett program når man kan få mye bedre funksjonalitet ved å dele det opp i flere programmer? Thunderbird (som er mozilla.org sin standalone epost-klient) eier jo alt av epost-klienter, uansett om de er inkludert i Opera/Firefox eller ikke. Vi prater om full-versjonene av programmene, ikke den ubetalte. Uansett, så hadde jeg ikke hatt noe imot at de som lager et program jeg liker tjener penger. Hmm. Så du sammenligner et program som er fullstendig gratis på alle måter med et program som koster 320 kr, og da lar du oss ikke bruke det som et argument mot programmet? 4. Fordi de fleste som skriver "Last ned Firefox!" eller "Getfirefox.com!" ikke vet hva som gjør det bedre enn IE. Det holder da å vite at Firefox har tabs og er en million ganger sikrere enn IE? Det svømme-stuntet var vel bare morsomt? Personlig liker jeg ikke mediah0rer som kommer med sånne stunt og deretter feiger ut. Hadde han virkelig svømt til statene, så hadde jeg synes det var mer enn bare morsomt. Den er vel ikke tynnere, når den out-of-the-box har brutalt mye mer dilldall innlagt? Jeg mente at Firefox var tynnere og ikke lettere. Firefox er ikke tynnere enn Opera når man tar med extensions. Med nok extensions til å få Opera se ut som en anorektisk fjortiss i forhold er ikke firefox tyngre enn ca. 5-6 MB. 2MB mer, og et hav av funksjonalitet? Når man først liker bloatware bør man jo kunne ta det helt ut. Lenke til kommentar
Domodyret Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Jeg bruker 2 minutter på å legge inn extensions jeg trenger - skulle likt å se hvor mange måneder det tar før Operas utviklingsteam klarer å få på plass samme funksjonalitet i Opera. Mouse-gestures ligger inne med en gang Hvorfor pakke alt inn i ett program når man kan få mye bedre funksjonalitet ved å dele det opp i flere programmer? Thunderbird (som er mozilla.org sin standalone epost-klient) eier jo alt av epost-klienter, uansett om de er inkludert i Opera/Firefox eller ikke. En gang til: Jeg trodde vi diskuterte Opera vs Firefox jeg? Hmm. Så du sammenligner et program som er fullstendig gratis på alle måter med et program som koster 320 kr, og da lar du oss ikke bruke det som et argument mot programmet? Okay, dere kan godt bruke det imot, gjør det. Men vi prater om selve programmet, ikke kostnader. Det holder da å vite at Firefox har tabs og er en million ganger sikrere enn IE? IE har også fått tabs nå Uansett, fanboys er irriterende når de tror at Firefox er den eneste muligheten, som det kommer fram som de fleste saker. Personlig liker jeg ikke mediah0rer som kommer med sånne stunt og deretter feiger ut. Hadde han virkelig svømt til statene, så hadde jeg synes det var mer enn bare morsomt. Okai, jeg syns det var morsomt at han prøvde - ikke at jeg brydde meg om det egentlig. Firefox er ikke tynnere enn Opera når man tar med extensions Tynner og lettere, når det gjelder oppstarts-tid (sjekk browser-speed-linken) Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Firefox er ikke tynnere enn Opera når man tar med extensions Tynner og lettere, når det gjelder oppstarts-tid (sjekk browser-speed-linken) Bestem deg. I sted sa du at Firefox IKKE var lettere, men nå er det omvendt? Personlig liker jeg ikke mediah0rer som kommer med sånne stunt og deretter feiger ut. Hadde han virkelig svømt til statene, så hadde jeg synes det var mer enn bare morsomt. Okai, jeg syns det var morsomt at han prøvde - ikke at jeg brydde meg om det egentlig. Han prøvde ikke. Det var allerede fra starten klart at han bare skulle sprelle litt i vannet for kameraene. Jeg bruker 2 minutter på å legge inn extensions jeg trenger - skulle likt å se hvor mange måneder det tar før Operas utviklingsteam klarer å få på plass samme funksjonalitet i Opera. Mouse-gestures ligger inne med en gang Det er ikke bare mouse gestures man får som extension til firefox. Greasemonkey, Colorzilla, Chatzilla, styring av winamp, Forecastfox, Flashgot, den uvurderlige Adblock, Launchy, StumbleUpon og MenuX. Ikke det at jeg bruker alle disse extensionene, men bruker man 2-3 minutter på å installere alle sammen, har man totalt MASSE funksjonalitet som Opera ikke har og sannsynligvis aldri vil få. Hvorfor pakke alt inn i ett program når man kan få mye bedre funksjonalitet ved å dele det opp i flere programmer? Thunderbird (som er mozilla.org sin standalone epost-klient) eier jo alt av epost-klienter, uansett om de er inkludert i Opera/Firefox eller ikke. En gang til: Jeg trodde vi diskuterte Opera vs Firefox jeg? Ja, og når dere da trekker frem mailklient som en fordel Opera har, vil jeg bare påpeke at det blir teit å ha mailklient direkte i browser når man heller kan ha en bedre klient som standalone. Blir som å si at det hadde vært kånge om MS hadde pakket Word inn i IE. Hmm. Så du sammenligner et program som er fullstendig gratis på alle måter med et program som koster 320 kr, og da lar du oss ikke bruke det som et argument mot programmet? Okay, dere kan godt bruke det imot, gjør det. Men vi prater om selve programmet, ikke kostnader. Så det betyr at Photoshop er totalt overlegen GIMP (gratis bildebehandlingsprogram som faktisk er meget bra), selv når pris er tatt i betraktning? Pris er en egenskap ved programmet, uansett hva du måtte mene, og pris MÅ taes i betrakning når man skal skaffe seg et program. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Ok ok ok, skal vi roe oss ned her litt vær så snill? Eg vil prøve å summere opp enkelt her. Det eg kjem med under veit eg godt at alle/dei aller fleste her er einig med meg i. 1. Folk har forskjellig smak, og vel nettlesar ut i frå det. 2. Opera og Firefox er begge gode nettlesarar. 3. Firefox er litt mindre og lettare "out of the box" enn Opera, men har til gjengjeld et lass av plugins/extensions ein kan innstallere. Opera har ein god del av desse funksjonane frå før av, andre ikkje. Ja - Firefox kan på denne måten få fleire funksjonar enn Opera, men det krevast litt knowhow for å få dei i gang. "Mannen i gata" vil på ingen måte leite rundt om kring på den store veven etter plugins til sin Firefox, om han i det heile tatt har Firefox. 4. Ja, Opera kostar pengar. 320NOK eller 211NOK med studentrabatt. Om ein synest det er dumt eller ikkje å betale for ein nettlesar får vere opp til kvar enkelt. Eg personlig har ingenting i mot det, og brukargrensesnittet i min Opera er så tynt, enkelt og luftig at det aldri vil vere behov for anna. Men - opp til kvar enkelt person om det er verdt det. 5. Opera har IRC-klient, Epostlesar og eit par andre funksjonar eg får fram ved å trykke på ei lita linje heilt til venstre på skjermen. Sjølv synest eg dette er svært praktisk - andre synest kanskje det er fjas. Uansett - Opera har desse funksjonane, Firefox har ikkje. Ja, der er enkeltprogram som gjer jobben betre - men kvifor måtte installere to program ekstra for ein funksjon Opera gjer godt nok? 6. At Opera-mannen fjasa med å svømme over havet og alt det der: Har det noko med å gjere kor god Opera som nettlesar er? Kanskje dei er litt PR-kåte, men og så då? Og har ikkje Firefox ein sadistisk fangjeng som har T-skjorter med logo på, og skriv frå seg "getfirefox.com" alle plassar dei klarar? 7. Begge nettlesarane er svært sikre, det veit vi svært godt. Opera vant ein test som testa slikt eg såg her for litt sida (ja, det var ein pålitelig test utført av tredjepart) - Firefox scora ganske bra. Uansett, begge er svært sikre, så legg Sikkerhetstemaet til side. 8. Begge kan ha eit veldig fint og oversiktlig brukargrensesnitt, eller eit som ser heilt forjævlig ut - Alt etter korleis du konfigurerar dei og kva slags skin du brukar. ======================== Så - om eg får komme med ein slags konklusjon her: Begge to er gode nettlesarar, tilbyr masse funksjonalitet sjølv om Firefox her blir overlegen mtp plugins. For "Mannen i gata" eller dei som vil ha alt ferdig uten masse konfigurering og fjas trur eg sjølv at Opera vil vere best, rett og slett fordi den er meir komplett som "out of the box". Vi vil aldri klare å diskutere dette ferdig om vi ikkje klarar å bli einige om at folk har forskjellig smak. Blir like dumt som dei evige ATI vs nVidia eller Intel vs AMD diskusjonane. Vær så snill å diskutere noko anna. Kom opp med eit nytt og friskt tema der vi gjerne kan vere ueinige, men ikkje ein direkte X vs Y diskusjon der det i bunn og grunn kjem an på kvar enkelt person sin smak. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Bra oppsummering! Jeg bruker Opera akkurat fordi den har irc, mail og de funksjonene og de er enkle og bruke. Go Intel - AMD Sucks.... (ja, det var en fleip ) Lenke til kommentar
PT Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Flott oppsummering, men Opera er fremdeles best Men så over til noe annet: Til dere som 'lever' av å designe nettsider: Opplever dere noen gang at dere lager en nettside, blir utrolig fornøyd med den selv, testpublikumet er fornøyd, men kunden nettsiden ble laget for vil (skal!!1!!) ha inn masse forandringer som i bunn og grunn gjør at du ender opp med noe lillebroren din kunne laget i Frontpage 1.0? Lenke til kommentar
Domodyret Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Kunden har alltid rett, men du kan jo overbevise kunden med å forklare det du har gjort. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Flott oppsummering, men Opera er fremdeles best Men så over til noe annet: Til dere som 'lever' av å designe nettsider: Opplever dere noen gang at dere lager en nettside, blir utrolig fornøyd med den selv, testpublikumet er fornøyd, men kunden nettsiden ble laget for vil (skal!!1!!) ha inn masse forandringer som i bunn og grunn gjør at du ender opp med noe lillebroren din kunne laget i Frontpage 1.0? Aldri vert borti heilt det der sjølv, men om den som skal oppdatere sida ikkje har eit fnugg av anelse om kva ei internettside er, så blir sida ofte mindre pen Du har også dei som er i stand til å skrive enkel HTML sjølv for å oppdatere. Villt praktisk! Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Berre for å trekke inn ein siste ting: Firefox og Thunderbird kjem no som ein samla pakke. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Berre for å trekke inn ein siste ting: Firefox og Thunderbird kjem no som ein samla pakke. Link? Lenke til kommentar
resol Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Til dere som 'lever' av å designe nettsider: Opplever dere noen gang at dere lager en nettside, blir utrolig fornøyd med den selv, testpublikumet er fornøyd, men kunden nettsiden ble laget for vil (skal!!1!!) ha inn masse forandringer som i bunn og grunn gjør at du ender opp med noe lillebroren din kunne laget i Frontpage 1.0? Det er det kjipe med at kunden bestemmer og sitter på penga Ofte er det jævla mongo å bare lage en nettside ferdig du er fornøyd med og vennene dine på et forum er fornøyd med, man bør hele tiden gi kunden utkast og faktisk mase på kunden til dem gir riktig tilbakemelding om hva dem syns, det værste som er er når kunden sier "okei" til et design og kommer etterpå å sier noe heelt annet. derfor er det også viktig å ha det på papir ( i email eller brev) at kunden godtar designet.. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Berre for å trekke inn ein siste ting: Firefox og Thunderbird kjem no som ein samla pakke. Link? Eg leiter meg i hel etter linken. Har ikkje funne noko endå, men eg hugsar at pakken vart linka til frå mozilla.org for ei stund sida. Det er altså ein uavhengig pakke, som ikkje er utgjeven av The Mozilla Organization. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Åja, sånn som den CD-pakken med Firefox, Thunderbird og et par-tre essensielle extensions? Den var jo uhyre praktisk, selv for opera-fantaster. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 @jorgis: Pent argumentert.. @arve: Joda, grei oppsummering det. Disser du meg (og Polert (aner ikke om flere her har det)) for FF-T-shirts..? Bare logoene til FF og TB er nok til å velge dem.. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Eh, Mozilla Suite? Btw, Mozilla Suite er den beste pakka som finnes. Mozilla 1.7.8 is the best! Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Disser du meg (og Polert (aner ikke om flere her har det)) for FF-T-shirts..? Lenke til kommentar
Domodyret Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Det skulle vært ett pakketilbud med ff/opera + antivirus og brannmur, og noen anti-spyware-greier sendt ut gratis på cd. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 @jorgis: Pent argumentert.. @arve: Joda, grei oppsummering det. Disser du meg (og Polert (aner ikke om flere her har det)) for FF-T-shirts..? Bare logoene til FF og TB er nok til å velge dem.. Disser verken deg eller Geir. Lenke til kommentar
PT Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Det skulle vært ett pakketilbud med ff/opera + antivirus og brannmur, og noen anti-spyware-greier sendt ut gratis på cd. 'Alle' bredbåndsleverandører har jo disse sikkerhetspakkene sine, men legger de ved et alternativ til IE? Nupe. Vi får sette sammen et brev og sende til Telenor og de andre som har sånne pakker. Det er jo en genial måte å spre budskapet på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå