Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

<klagemur>

Alltid like "morsomt" å hjelpe folk som ikke engang har prøvd å sette seg inn i hva de egentlig vil/prøver på.. f.eks. spørsmål som "hvorfor vil ikke artikkelen min vises når jeg har skrevet den?" .. og så.. "ehm.. hvor skriver du artikkelen din?" .. "i et php script.. " .. ok.. (for som vi alle vet.. det finnes jo bare ETT php script...) "hvilket script?" .. "husker ikke helt navn, fant det på en side.. php.. ettelleranna.. kan du ikke google på det?" .. .da gir man opp... :p

 

(nei.. ikke en sann historie, mer en gjennomsnittlig historie fra flere år med forum.. :p)

</klagemur>

 

man må vel bare passe på at det ikke går ut over de folka som faktisk prøver, men ikke vet hvor/hvordan de skal lete.. forskjell på uvitenhet/n00bism (oj for et fint ord. :p) og mangel på vilje til å finne ut..

 

;)

Endret av cfenzo
Lenke til kommentar

Det har jeg heller aldri skjønt, no offence liksom, men hvorfor skal man ha ting på norsk?

Folk kommer å spørr om ting, og jeg googler litt å gir de akkuratt den infoen de trenger, men neida: "Finnes det ikke noe på norsk?"

 

Hvordan står dere egentlig mtp identifisering av opera?

Identifiserer dere som Opera, eller IE?

 

Jeg har jo IE, men sikkert mange som vil konkludere med at da vil man ikke komme inn på visse sider osv? Tanker?

 

EDIT: Mange foretrekker en viss rekkefølge, men bare husk at det er den siste som gjelder om du setter et attributt flere ganger i et stilark

Endret av orsus
Lenke til kommentar
Det har jeg heller aldri skjønt, no offence liksom, men hvorfor skal man ha ting på norsk?

Folk kommer å spørr om ting, og jeg googler litt å gir de akkuratt den infoen de trenger, men neida: "Finnes det ikke noe på norsk?"

 

Hvordan står dere egentlig mtp identifisering av opera?

Identifiserer dere som Opera, eller IE?

 

Jeg har jo IE, men sikkert mange som vil konkludere med at da vil man ikke komme inn på visse sider osv? Tanker?

Fordi jeg syns det er enklere å forstå ting på norsk siden jeg ikke er så veldig flink i engelsk.

 

 

---

 

Driver å forsker litt... og lurer på en del:

 

<link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico" type="image/x-icon">

 

Hva er det?

 

display: block;

 

 

?

 

background: #f0f0f0 url('images/menubg.jpg');

 

 

Hvorfor står det en farge kode foran linken egentlig? :dontgetit:

Lenke til kommentar

orsus: Er du så «trangsynt» at du tror alle kan lese og lære ting de ikke kan fra før på engelsk? Det kan faktisk være ganske vanskelig, særlig siden sjargongen er ganske sterkt tilstede i «vår bransje».

 

fuZzY^: Den første der er det ikonet som er til venstre for URL-en i nettleseren.

 

Andre er at et element skal være en «blokk», dvs. at det f.eks. er 100% bredt som standard og at det legger seg under/over andre elementer (om ikke annet er definert) («lager linjeskift»). Et eksempel på motsetningen er en link i et avsnitt, som er inline, dvs. at det blant annet bare er så bredt som nnholdet gjør det til, og at det ikke lager linjeskift over og under.

 

På den siste er bakgrunnen definert i én linje, først hvilken bakgrunnsfarge, så et bakgrunnsbilde. Siden bakgrunnsbildet ganske så sikkert ikke fyller hele sida, er altså bakgrunnsfargen definert der bildet ikke dekker.

Lenke til kommentar

<link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico" type="image/x-icon">

 

Dette her er er koden for å legge til et lite ikon i "adresselinja" di.. Eksempel: Sjekk VG.no, og legg merke til hva det er bilde av helt til venstre i adresselinja, før selve URL'en..

 

display: block;

 

Dette gjør at elementet blir vist som et blokk-element, med et linjeskift før og etter elementet. denne linken for mer info, engelsk dog..

 

background: #f0f0f0 url('images/menubg.jpg');

 

Her har man satt en bakgrunnsfarge selvom man bruker et bilde.. Det du kan gjøre i stedet, er å bruke egenskapen transparent. Som ordet sier, blir det da transparent - eller gjennomsiktig hvis du heller vil bruke dette ordet..

 

Håper dette ble litt mer klart..

 

EDIT: Nok en gang litt for sen :blush:

Endret av OShea22
Lenke til kommentar

Berg: Er ikke ment som trangsynt. Lurer bare på om det er fordi de ikke kan engelsk eller bare ikke gidder å lese det. Personlig synes jeg det er lettere å lese engelsk, for det er liksom vevens morsmål, heh.

 

Men vi får prøve å skrive noen gode artikler når/vis:p lokaltog får opp den nye siden.

Lenke til kommentar

orsus: Jeg vil tro at de fleste som spør etter norske artikler gjør dette fordi de ikke er så gode i å lese og forstå og ikke minst lære av engelsk. :)

 

Selv foretrekker jeg å lese gode artikler om webdesign (og alle emner det måtte omfatte) på norsk, fordi jeg rett og slett forstår det best. Jeg forstår jo også at andre (sa noen SirIce? :p) liker å lese tunge spesifikasjoner på engelsk :)

Lenke til kommentar
Selv foretrekker jeg å lese gode artikler om webdesign (og alle emner det måtte omfatte) på norsk, fordi jeg rett og slett forstår det best. Jeg forstår jo også at andre (sa noen SirIce? :p) liker å lese tunge spesifikasjoner på engelsk :)

Bra sagt :) Klart det er noen som foretrekker å lese slikt på engelsk, det må man respektere, og det er helt klart de som liker norsk bedre.

Selv får jeg ikke helt bestemt meg, hehe, kommer litt an på engelsken, hvorvidt det er bra eller dårlig skrevet.. Har vært borti lærebøker som har vært uhorvelige tunge og dårlig skrevet (på engelsk), så slikt kan variere.

 

Men helt klart deilig å lese gode artikler på norsk synes jeg. Siden jeg er norsk, er kanskje dette grunnen? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...