Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På .html-filer som ligger ute på nett går det an å trykke "lagre mål som".(Når du ser listen over filene i mappen) Men går det an å gjøre dette med en php-fil eller vil den først gå igjennom scripet og kun returnere den html-koden scriptet lager? Finnes det isåfall noen måter å gjøre sånn at du får php-siden slik den egentlig er?

Endret av Doffar
Lenke til kommentar

Så hvis du har et passord med i et script i den php-filen er det altså umulig å få tak på det uten å bruke ftp osv?(F.eks et script som skjekker at du skrev riktig passord. Er bare et mulig passord og det ligger i det scriptet)

Endret av Doffar
Lenke til kommentar

Doffar: Stemmer, men pass på: Hvis det skjer en feil på serveren, kan PHP skru seg av, og da vil apache levere ut PHP-filene i klartekst. Noen vil kanskje si at sjangsen for dette er så liten at det ikke er noen risiko å ha passord i klartekst i filen, men det skjer. Når overklokking.no (og resten av nettverket) ble slashdottet, gikk apache saftig på trynet, og leverte ut alt som klartekst. Jeg fikk fatt i store deler av kildekoden til overklokking.no, men hw.no drift har vært smarte nok til å legge de viktigste bitene av koden slik at den er utilgjengelig fra web (under webroten, altså).

 

Legg også merke til at et annet PHP-script kan lese ut filen din i klartekst, en PHP-fil som leses via det lokale filsystemet går altså ikke gjennom apache.

Lenke til kommentar
Du kan ha det kryptert i en database

Men hvis den php-filen som henter passordet ligger ute hjelper det vel lite hvor enn det ligger? For da er det bare å bruke den filen til å hente det?

 

 

Har noen her prøvd å gjøre en template med tables om til skikkelig kode med divs? Det er stress det. Fytti for en drittjobb. Måtte gjøre det for en kamerat.

Lenke til kommentar
fant nettop ut at jeg kan bruke php i stilark :D

<?php include 'merstil.php'; ?>  :love:

 

kansje ikke så veldig nyttig til vanlig. men nå holder jeg på med en side hvor hver del av siden skal ha forskjellig farge.

Ja jøss, du kan vel egentlig la PHP generere hele stilarket uten problemer. Du må bare huske på å sende ut en header (<php header("Content-Type: text/css"); ?> kanskje?) som forteller at filen innholder CSS. Så linker du til php-stilarket på vanlig måte. :)

 

EDIT: Økonomieksamen, here I come :(

Endret av PT
Lenke til kommentar
Ermm.. Her sitter jeg på Økonomieksamen (ikke begynt enda) og har tilgang til internett :D

Mulig det skal være slik og at noen oppgavene skal løses ved bruk av internett, men det er da litt merkelig uansett :p

Nettet var vidåpent for vår del på øko.tentamen, men siden de gav streng beskjed om at nettet ikke var tillatt å bruke (og siden lærer lett kan se hva du driver med) holdt jeg meg unna. Læreren sa at det var tillatt med alle hjelpemidler utenom internett, kanskje jeg skal ta med min mor neste gang, eller kanskje en statsautorisert revisor til å hjelpe meg? :p

 

btw: Hadde ikke du sånn nettskole elns på grunn av seilturen din?

 

btw2: Bare meg som synes PSData er drittreige på levering, eller at posten er drittreige på å levere fra PSData? Kjøpte en minnebrikke 15/5, fikk ordrebekreftelse den 17. (grunnet røde kalenderdager er det ikke rart), og beskjed om at pakken er sendt fikk jeg den 18. Siden den 18. har ingenting skjedd med pakken, annet enn at pakkesporingen sier at den ble innlevert postterminalen i kristiansand den 18. :no:

Lenke til kommentar
Ermm.. Her sitter jeg på Økonomieksamen (ikke begynt enda) og har tilgang til internett :D

Mulig det skal være slik og at noen oppgavene skal løses ved bruk av internett, men det er da litt merkelig uansett :p

Hadde det slik på både Øki- og Norsktentamen før jul. Husker jeg fikk en fyr på MSN til å lese over stilen min for å rette og komme med forslag til mer jeg kunne skrive om. :)

 

EDIT: Tror det var Stein, som jeg forøvrig ikke har sett her på lenge.

Endret av Mikka
Lenke til kommentar
Nettet var vidåpent for vår del på øko.tentamen, men siden de gav streng beskjed om at nettet ikke var tillatt å bruke (og siden lærer lett kan se hva du driver med) holdt jeg meg unna. Læreren sa at det var tillatt med alle hjelpemidler utenom internett, kanskje jeg skal ta med min mor neste gang, eller kanskje en statsautorisert revisor til å hjelpe meg? :p

 

btw: Hadde ikke du sånn nettskole elns på grunn av seilturen din?

Vel ferdig eksamen :)

Vi fikk altså streng beskjed om at nettet ikke skulle brukes, men det hadde sikkert ikke vært mye arbeid å stenge det (sikkert vaktene som insisterte på å få surfe). Satt helt bak i klasserommet, så ingen hadde sett om jeg hadde jukset litt, men jeg gjorde da ikke det :)

Herlig eksamen, egentlig. Sammenlignet med en vanlig sitte-i-en-stor-gymsal-med-499-andre-og-skrivekrampe-eksamen, så var dette ganske så digg faktisk. Eksamen på pc eier (y)

 

btw-en din var nesten rett; det var meningen at jeg skulle ha sånn nettskole på seilturen, men vi fant ut at det ikke var noe særlig vits i det, så da kjøpte vi bare bøkene. Har studert på egenhånd 99% av tiden.

 

EDIT: Men nok skole nå, vi er da tross alt i Webkafeen :)

Endret av PT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...