Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Hvem er Olli/Osiris fra Opera, og åssen vet du at det er han..?

Edit: Har forøvrig sansen for bildene dine.. :)

Olli er "Desktop Test Manager" og har ansvaret for alle versjonene som slippes på desktop. Han gir klarsignal for "release" og lignende. Jeg vet at det er han for jeg prata med han på IRC i går kveld... heh... #[email protected].

Her fant jeg et bilde av fyren: http://people.opera.com/olli/images/old/52.html

Flott at du likte bildene :thumbup:

Endret av dan1el
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste nytt om standarder og sånt fra Opera:

- On Web Forms 2.0:

"we are implementing Web Forms 2.0"

- On Acid2:

"When it comes to the Acid2 test, it goes without saying that we will pass this test 100% in the future and that is a priority."

- On sending HTML mails and extensions:

"During the last few years, many central modules in Opera have been rewritten. At the same time we have added a lot of new features. We have more resources than ever and we will use them to do your bidding, Anthony! :-)"

- On rich text e-mail composing (not necessarily HTML):

"We are working on it."

- On CSS3:

"We have also started adding CSS3 support."

- On XForms:

"XForms support is being discussed."

- On extensions:

"We are likely to add new ways to extend Opera in the future"

- On ad blockers:

"We have chosen not to push adblock in Opera, but there is a lot of ways you can perfom this kind of function, including use of User CSS and User JavaScript. Please note, however, that many sites are only able to provide their content for free through the use of ads. They may well not be able to do so if everybody starts using adblockers."

- On site compatibility:

"we will continue to work hard to make faulty pages work well"

Web Forms 2.0 is coming!! Acid 2 er prioritert. Knall at Firefox 1.1 skal ha SVG-støtte! Dette ble for mye på en gang. :wow:

Endret av dan1el
Lenke til kommentar
Hvem er Olli/Osiris fra Opera, og åssen vet du at det er han..?

Edit: Har forøvrig sansen for bildene dine.. :)

Olli er "Desktop Test Manager" og har ansvaret for alle versjonene som slippes på desktop. Han gir klarsignal for "release" og lignende. Jeg vet at det er han for jeg prata med han på IRC i går kveld... heh... #[email protected].

Her fant jeg et bilde av fyren: http://people.opera.com/olli/images/old/52.html

Flott at du likte bildene :thumbup:

Oki, stilig.. :)

Lenke til kommentar

Haha, tydelig at Olli er litt sexfiksert (med tanke på kommentar på fotobloggen din) :p

Ellers høres det sweet ut at de fokuserer på CSS3 og pass=ok på Acid2. Men Forms 2 har jeg ikke sett på i heletatt, har ikke akkurat den store iver med å studere for mye på standarder som noen ganger virker litt for "kryptisk" i skrivemåte. Kanskje jeg heller skal søke etter litt mer brukervennelig lesestoff på hva Forms 2 er og hvordan det vil påvirke min hverdag. Om noen har tips om godt lesestoff før jeg begynner å søke, så er det bare å spytte ut noen linker ;)

Egentlig ikke tenkt å be om kritikk, siden jeg kanskje blitt mer bestemt på hva jeg vil ha. Men er åpen for forslag på ting og tang som kanskje kunne vært gjort annerledes. Sak er, jeg har oppdatert designet på bloggen min ;) ( WWW )

Accessability som snarveier for diverse områder på siden har jeg delvis implementert. Har ikke fulgt 100% etter regelboka, for jeg mangler accesskey egenskaper. Sånt pleier vel å ha standard keys som jeg ikke akkurat tenkte så mye på i farta. Er vel sikkert ikke noe pes å legge til accesskeys. Snarveiene er bare synlig når du er f.eks i Small screen modus (Opera), tekstbasert nettleser eller når stylesheet er skrudd av. Har og egentlig ikke anelse om noen trenger dette, men synes det er litt kjekt å kode i den stilen, just in case ;)

Lenke til kommentar

Er vel egentlig her jeg er urokkelig på ;) Det blir garantert ikke noe på høyresiden, for jeg ser ikke det på det som noe funksjonelt. Faktisk er jeg blitt litt lei av å lage en ramme rundt en nettsiden når man har en "fin" ramme allerede i nettleservinduet. Men det jeg prøvde på, var å bruke teksten på innleggene som en slags vegg på høyresiden (text-align: justify).

Nå blir jeg litt selvmotsigende, men kanskje, og bare kanskje jeg kunne hatt noe fixed background i body på den høyresiden (fikk bare sånn sudden thought). Måtte vært noe som matchet resten. Men... nje, liker sånn det er jeg, enn så lenge.

Lenke til kommentar

N*: interessant lesing det der. Men jeg håper det ikke er innlevert? For det er noen feil i norsken din ;) Som f.eks "Jeg tror bildet skal virke kalt". Men dette var vel ikke ordrettingsforum, så jeg zipper igjen munnen.

Lenke til kommentar
N*: interessant lesing det der. Men jeg håper det ikke er innlevert? For det er noen feil i norsken din ;) Som f.eks "Jeg tror bildet skal virke kalt". Men dette var vel ikke ordrettingsforum, så jeg zipper igjen munnen.

fikset :D det skal ikke leveres før til neste uke tror jeg. så jeg har god tid til å rette på skrivefeil.

Lenke til kommentar
Kom tilfeldigvis over denne nettsida då eg surfa på Dagbladets nettutgave.

Kildekoden kunne verte lagt ut som skrekkeksempel. Verre har eg sjeldan sett.

Når begynte du med nynorsk?

Flott kode uansett :p

Egentlig ikke tenkt å be om kritikk, siden jeg kanskje blitt mer bestemt på hva jeg vil ha. Men er åpen for forslag på ting og tang som kanskje kunne vært gjort annerledes. Sak er, jeg har oppdatert designet på bloggen min  ( WWW )

Flott side, men likte ikkje at den var høgrestilt. Den blå og grønne boksen tok litt masse oppmerksomhet kanskje.

Finfint skriveri, N* :)

Og så må eg få reklamere litt for en egen artikkel eg nettopp har skrive: Unngå IE!

Lenke til kommentar

@arve: Venstrestilt mener du? :) Nei, det ble kanskje litt dumt sånn sett. Men slik det er nå, synes jeg det ikke passer å midtstille den, pga "mangel" av ramme og kanskje fordi den "sidebar" vil se litt for/enda mer dominerende ut midt på skjermen.

Ellers slang jeg inn en kommentar på Unngå IE'en ;) Alltid artig å lese hvor ståa til IE er hen ;)

Lenke til kommentar

Sitter å leser på w3schools om DTD og XML og det er en ting jeg lurer på.

Det står at det som er i PCDATA vil bli analysert av en analysator eller noe slikt, med CDATA står det at innholdet ikke bli analysert..

Jeg skjønner ikke helt hva de mener med dette, noen som gidder å forklare meg det?

Lenke til kommentar
Sitter å leser på w3schools om DTD og XML og det er en ting jeg lurer på.

Det står at det som er i PCDATA vil bli analysert av en analysator eller noe slikt, med CDATA står det at innholdet ikke bli analysert..

Jeg skjønner ikke helt hva de mener med dette, noen som gidder å forklare meg det?

Jeg tror dette har med tags og entities å gjøre. Plasserer man en rekke tags eller tegn som egentlig burde vært gjort om til entities (f.eks. <, >, &) i en <![CDATA[ data ]]>-tag så vil parseren enkelt og greit hoppe over å prøve å parse XML mellom <![CDATA[ og ]]>. Kjekt når man skal ha med f.eks. JavaScript i et XHTML-dokument.

Dette er noe jeg ANTAR, så rett på meg hvis det er feil. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...