Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel kanskje ikke god skikk å si "Det er jo bare å gi fingern til de som fortsatt bruker IE5" om du f.eks jobber i dagbladet e.l. større nettside som er avhengig av leserer :p. Men mye er og avhengig av hvor "avansert" styla siden din er, hvilke regler du bruker i stilarket og at du alltid skal bruke det siste av det siste i "spec'en". Men så lenge du følger spec'en de fleste støtter, skriver css som ikke trenger å være så forbaska innvikla som innebærer trøbbel for IE e.l., så trenger du ikke tenke så veldig mye på om IE5 eller eldre funker eller ei.

 

Men _jeg_ sier nå at nok er nok, IE6 er her (og det har den vært lenge) og folk kan jaggu meg se å oppgradere. Kan ikke si jeg sjekker sidene mine i IE5 eller eldre lenger. Hadde sånn standalone av IE4 og 5 som jeg sjekket i av og til. Men gadd ikke mer :p

Lenke til kommentar

Akkurat når det kommer til nettbrowsere, kunne MS laget en auto-update :)

 

«Det er kommet et ny versjon av Microsoft Internet Explorer. Du må oppdatere til denne for å kunne vise en webside.»

 

Slik som med MSN.

 

 

EDIT:

Hm, klarer ikke helt å bestemme meg for om dette er idioti, eller noe å tenke på..

Endret av Mikka
Lenke til kommentar
Akkurat når det kommer til nettbrowsere, kunne MS laget en auto-update :)

 

«Det er kommet et ny versjon av Microsoft Internet Explorer. Du må oppdatere til denne for å kunne vise en webside.»

 

Slik som med MSN.

 

 

EDIT:

Hm, klarer ikke helt å bestemme meg for om dette er idioti, eller noe å tenke på..

Men hvordan blir koden seende ut etterpå? Regner med at de legger all koden på ei linje, slik sparer man vel en del mellomrom etc. Blir jo sikkert langt i fra like oversiktilig som de dokumentene du selv har satt opp.

Lenke til kommentar
Men hvordan blir koden seende ut etterpå? Regner med at de legger all koden på ei linje, slik sparer man vel en del mellomrom etc. Blir jo sikkert langt i fra like oversiktilig som de dokumentene du selv har satt opp.

Ja, det er der idiotien ligger. Det blir veldig vanskelig for mennesker å lese koden. Men formålet er der, og det vil vel på sett og vis virke? Koden blir jo faktisk mindre. ( = mindre loadetid)

 

Tror ikke jeg kommer til å benytte meg av et slikt program.

Lenke til kommentar

Nå har jeg skrevet all teksten til hjemmesiden min, og jeg kommer til å kode selv og bruke html og css. Må jeg nå lage html-filene, uten koder som bestemmer utseendet, og så senere legge til css i en ekstern fil?

 

Et annet spørsmål: Er det noen som har linker til sider med halvferdige css utkast som jeg kan bygge videre på og forandre litt m.m?

Jeg er veldig fasinert av dan1els side:http://dan1el.net/ie/. Hvordan gjør man slikt.

Er den fine bakgrunnen laget i Photoshop og så ligger den som et lag under teksten som kommer over? Noen som kan forklare/har link til en guide?

Skjønner det ikke helt og jeg håper noen kan hjelpe meg :roll:

Lenke til kommentar
Men hvordan blir koden seende ut etterpå? Regner med at de legger all koden på ei linje, slik sparer man vel en del mellomrom etc. Blir jo sikkert langt i fra like oversiktilig som de dokumentene du selv har satt opp.

Ja, det er der idiotien ligger. Det blir veldig vanskelig for mennesker å lese koden. Men formålet er der, og det vil vel på sett og vis virke? Koden blir jo faktisk mindre. ( = mindre loadetid)

 

Tror ikke jeg kommer til å benytte meg av et slikt program.

Tenkte litt over det der; For hvis man beholder en kopi lokalt der oppsettet er sånn du vil ha det og derretter legger sida ut etter at den har blitt "forsminsket", da vil det jo gå an. :)

 

Da kan man jo bare endre på den lokale kopien, komprimere fila igjen og legge den ut.

Lenke til kommentar

Å spare et par bytes ved å fjerne alle linjeskift og tabulatorer i HTML-dokumentet er IMO fullstendig bortkasta. Kildekoden til HTML-dokumenta dine er mulig å sjå uansett, og om noken virkelig vil sjå den, så er det gjort på ti sek å få for eksempel Dreamweaver til å slenge inn linjeskift etter alle elementer.

 

Du lager meir arbeid for deg sjøl, og for eventuelle andre som vil sjå koden din. Tungvint måte å gjøre alt på, og enda verre dersom sida di er styrt av et CMS.

 

Edit:

Huff og huff, sikkerheten på gamesmix.com er laber. Huska seff ikkje passord/brukernavnet mitt eg brukte der for lenge sida, og tenkte eg skulle bestille meg Trackmania sunrise (:D). Uansett, poenget er: Eg ville ha tilsendt passordet mitt på et vis. Det eg gjorde var å taste inn den epostadressa eg hadde registrert kontoen min på - så får eg mail som inneholder både passord og brukernavn! Så om du gjetter deg til ei epostadresse til en som er registrert der kan du bestille spill i massevis på den personen sin konto. *grøss*

 

Får endre passordet mitt der slik at _om_ noken skal våge seg å finne mitt passord der så er det iallefall ikkje det samme som eg bruker alle andre plasser :p

 

Edit 2:

Sendte dei en mail om det, eg :D

 

Edit 3:

Huff. No var det _eg_ som dumma meg ut her litt.. Det går jo sjølvsagt greit med tanke på at den blir faktisk sendt til eiga epostadresse. *skamme seg og forbrede seg på å sende en unnskyldning tilbake* :p

Endret av arve87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...