Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du får like mange LI'er som A ;) Poenget er at A er inline mens LI er block (block gjør LI'ene kommer under hverandre). Nå setter jeg at A skal være block i CSS'en og (for å vise bilde), men kan fortsatt ikke kuttet ut LI fordet, for da blir hele poenget med UL borte.

 

Uansett, det ser også mer ryddig ut når du putter meny i en liste, hvertfall når du ser siden uten stylesheet og eventuelt i en nettleser som er tekstbasert/mobil/portable. Men mest fordi det blir bedre struktur i htmlkoden.

Lenke til kommentar
Den er i hvert fall veldig snappy/rask til å bla frem og tilbake på sider. Fant en kjekk shortcut; Z og X for å bla tilbake og frem :D Tror ikke IE eller FF kan slå Opera med speed der.

Dette er rett og slett fordi Opera jukser på det. Når du bruker back/forward i IE/FF/hvilkensomhelst laster den siden på nytt, noe som er greit mtp. at det aller meste av internett nå er dynamisk. Med Opera laster den kun en cachet versjon fra minnet, noe som går mange ganger raskere, men gjør at du f.eks. går glipp av at det har kommet tre nye forumposter i mellomtiden. ;) Flaskehalsen her er tilkoblingen til nettet, og Opera hadde sannsynligvis vært tregere enn FF hvis Opera ikke hadde cachet dette så intensivt.

Lenke til kommentar

Hvis jeg bare har to tabber ja :D Pleier oftest ha mange, men ok kanskje ikke beste eksempel på usage, mest godt eksempel på min latskap og at det oppleves kjapt hehe. Og nei, jeg høyreklikker ikke så mye. Holder enten ctrl eller ctrl+shift når jeg trykker på linker som skal i en tab :p

Lenke til kommentar

Det å ikke refreshe side om du blar frem og tilbake er etter min mening riktig...

hva om innholdet forandrer seg dynamisk, ganske ofte.. og du blar tilbake av den grunn som de fleste blar tilbake i en nettleser, nemlig fordi du ønsker å lese om igjen noe du leste, eller forandre noe du skrev inn.. om da siden laster på nytt, og den er dynamisk (random bilde, tekst, whatever) vil da "bla tilbake"-funksjonen være bortkasta.. imo..

 

Å måtte refreshe sia om du ønsker å se om det har kommet noe nytt når du har bladd frem eller tilbake, er nå bedre enn alternativet, som er å miste muligheten til å finne frem til noe du så på forrige side.. right?

Endret av cfenzo
Lenke til kommentar

f.eks.

#idpådiv {background-image: url(../path/to.image) top left no-repeat;}

eller
#idpådiv {background: url(../path/to.image) top left no-repeat;}

du kan også sette bakgrunnsfargen i samme når du bruker den "forkortede versionen"
#idpådiv {background: #fargekode url(../path/to.image) top left no-repeat;}

hvor "top left" er posisjonen til bildet, og "no-repeat" er hvor det skal repeteres, eller om det skal repeteres..

Endret av cfenzo
Lenke til kommentar

ah, det skal leggeis i CSS filen, jeg la det til i HTML filen. Greit nok, men når jeg har med no-repeat, så vises ikke bildet i det hele tatt? Faktisk ikke med top-left heller..

 

Hjalp og skrive no-repeat, istedetfor no-repaet.. :)

 

EDIT: Men IE vil ikke vise bildet nei!

Endret av LordZyfeX
Lenke til kommentar

Men, kan noen forklare meg hvorfor det ikke funker å velge en bakgrunn farge til <h> elementer i CSS? Det funker fint i <p> elementer, men ikke i <h>. Og siden det er en overskrift, så vil jeg gjerne ha den i en <h> tag..

 

EDIT: for ikke å nevne om det er en måte å gjøre slik at en liste får like stort mellomrom mellom hvert element, for nåm, så gjør IE, Opera og FF vær sin tolkning av mellomrommet det er i mellom..

Endret av LordZyfeX
Lenke til kommentar
Men, kan noen forklare meg hvorfor det ikke funker å velge en bakgrunn farge til <h> elementer i CSS? Det funker fint i <p> elementer, men ikke i <h>. Og siden det er en overskrift, så vil jeg gjerne ha den i en <h> tag..

Funker som bare juling det

background-color:whatever;

 

EDIT: for ikke å nevne om det er en måte å gjøre slik at en liste får like stort mellomrom mellom hvert element, for nåm, så gjør IE, Opera og FF vær sin tolkning av mellomrommet det er i mellom..

Sett

* {
margin:0;
padding:0;
}

øverst i CSSen så angir du marger og slikt manuelt. Gir deg mye bedre kontroll og du slipper dette med at 18 forskjellige browsere har 18 forskjellige default-verdier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...