Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Jeg ble litt skuffet over ACID2-testen.

Den inneholder blant annet "URI data schemes", noe som kanskje har et par bruksområder, men som svært skjeldent blir brukt.

 

Jeg kom ikke på et eneste godt bruksområde på de før dan1el kom med et eksempel, og det var hvis man vil sende noen et dokument som inneholder bilder via MSN eller lignende, og man ikke har lyst til å zippe ned filene.

 

Men generelt er det en svært lite brukt funksjon.

 

Fra et annet synspunkt kan det kanskje være greit å ha det med, for det er jo litt variabel støtte for disse i dagens "moderne" nettlesere, og det fører uansett bare til en mer fullstendig støtte for dagens standarder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leeeeeeeenge siden ejg har gjort noe innen webutvikling nå, men har et lite spørsmål:

 

Når man bruker xHTML, er det da slik at

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=utf-8" />

gjør at det blir sendt til nettleseren som HTML, og ikke som xHTML som koden er..? (ellerno i den dur)

 

Og dersom ja, hva skal man ha i stedet..?

(dette? <meta http-equiv="content-type" content="application/xhtml+xml; charset=iso-8859-1" /> )

(ja, forskjellige tegnsett, men)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Kjekt å ha med doctype f.eks, kommer jo selvfølgelig an på hva slags doctype du velger, nevner bare et eksempel..

 

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

 

Men det du nevnte må være med ja, hvertfall for å få validert siden din, ettersom validatoren ikke finner tegnsettet ellers.. noe du sikkert visste fra før av.

Endret av OShea22
Lenke til kommentar
selv ikke w3c's egen nettleser Amaya klarte ikke acid2 testen  :!:

*kremt*

 

Amaya is a Web editor, i.e. a tool used to create and update documents directly on the Web.

 

forskjell på nettleser og editor, mister, og selv om det sikkert er en viss grad av HTML-visning i den kan den ikke kalles en nettleser for det.

fant den her jeg da. trodde alt som var der var nettlesere :huh:

 

uansett. av alle tingsomkanvisehtmlprogrammer bør jo vertfall den vise det korrekt.

Endret av N*
Lenke til kommentar

Marvil: XHTML bør sendes som application/xhtml+xml, men kan sendes som text/html. Sistnevnte fordi IE ikke støtter xhtml+xml. Det anbefales at du bruker application/xhtml+xml så sant det går an.

 

Bruk et PHP-script (eller ASP eller whatever) til å servere riktig "content" til de ulike browserne.

Lenke til kommentar
Små'n: http://dev.misinterpreted.net/etc/php/xml.php

 

Lagre dette som xml.php eller lignende,

og inkluder ved å legge til <?php include_once('xml.php'); ?>

helt i toppen av dokumentet ditt. :)

Skal den lage "application/xhtml+xml" hvis det er FF som leser siden? Det gjør det ikke hos meg. Da blir bare <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-10"?> lagt til.

Har lagt den inn i toppen av index-siden i wordpress.

Lenke til kommentar

kan det ha noe med dette å gjøre:

<link rel="stylesheet" href="<?php bloginfo('stylesheet_url'); ?>" type="text/css" media="screen" />
<link rel="alternate" type="application/rss+xml" title="RSS 2.0" href="<?php bloginfo('rss2_url'); ?>" />
<link rel="alternate" type="text/xml" title="RSS .92" href="<?php bloginfo('rss_url'); ?>" />
<link rel="alternate" type="application/atom+xml" title="Atom 0.3" href="<?php bloginfo('atom_url'); ?>" />
<link rel="pingback" href="<?php bloginfo('pingback_url'); ?>" />

Lenke til kommentar
Og derfor skal du ikkje bruke XHTML ordentlig uten å vite kva du gjer!

Kan du si hva som er gale?

 

EDIT: Fant det ut.

EDIT2: Tror jeg skal lære meg litt mer om xhtml først ja.

SirIce: Har du en god artikkel på hvordan jeg skal gjøre xml-document om til lesbar kode for nettleser. (Siden ble bare til et "vel-nestet" xml-dokument)

Endret av Doffar
Lenke til kommentar
XML må (bør) transformeres med XSLT for å bli rendert i en nettleser.

 

Men er siden oppbygget i XML? :dontgetit:

 

Kan du ikke gi oss adressen?

Jeg lagde siden på vanlig vis. HTML. Men når jeg åpner siden i FF ser den akkurat ut som et xml-dokument. (Er ikke så god på området så jeg formulerte meg litt dårlig over)

Siden

:blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...