Equerm Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Her har du skjemaet, N*! Legges i X:\Documents and Settings\Bruker\ZDE\config_x.x\schemes\. Gjør om til .xml først (forumet likte ikke XML-filtypen). Likte skjemaet jeg også Lokaltog! Men den ZDE mappen.. skal den ligge der ? finner den ikke jeg Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Likte skjemaet jeg også Lokaltog!Men den ZDE mappen.. skal den ligge der ? finner den ikke jeg Den ligger der på min WinXP-maskin men dersom du er den eneste brukeren kanskje den ligger under All Users? Den skal ligge et sted der iallefall, det er jeg ganske sikker på. Hva med å kjøre et søk på PC'en din og se om du finner en mappe som heter ZDE? Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Likte skjemaet jeg også Lokaltog!Men den ZDE mappen.. skal den ligge der ? finner den ikke jeg Den ligger der på min WinXP-maskin men dersom du er den eneste brukeren kanskje den ligger under All Users? Den skal ligge et sted der iallefall, det er jeg ganske sikker på. Hva med å kjøre et søk på PC'en din og se om du finner en mappe som heter ZDE? Søkte, fant den ikke så nå er jeg irritert og lager det bare til manuelt utifra bildet ditt Uansett takk for genial syntax highlighting Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) Er det mulig å definere et useende for elementer som er "mødre" av et spesielt element? Altså: <ul> <li>Listepunkt</li> <li>Listepunkt</li> <li><ul> <li>Sublistepunkt</li> <li>Sublistepunkt</li> </ul></li> </ul> I eksempelet vil jeg lage en stil for LI-tagger som har UL-tagger inni seg, som merket av med bold tekst. Endret 8. april 2005 av Mikka Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Mikka: Det blir vel å bruke class det, tror jeg. Ikke særlig dynamisk. Skyt meg om det finnes en enkel måte å gjøre dette på. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 I eksempelet vil jeg lage en stil for LI-tagger som har UL-tagger inni seg, som merket av med bold tekst. Dette har jeg slitt med å finne en løsning på, men jeg har ikke funnet noe svar ennå. Jeg tror heller ikke det er mulig å definere utseendet til et parent-element med dagens CSS-standarder. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Dette er nok dessverre ikke støttet i dagens CSS-versjoner. Hvis du absolutt vil, kan du implentere XML Path Language. Der kan det gjøres så enkelt som dette: li[ul] Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Du kan også bruke XSLT, standardstilspråket for XML. Skal se om jeg får satt sammen et eksempel til deg. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Du kan også bruke XSLT, standardstilspråket for XML.Skal se om jeg får satt sammen et eksempel til deg. Hvordan er dette når det gjelder kompatibilitet? Fungerer det å bruke denne metoden sammen med vanlig CSS eller forutsetter dette at du setter det opp i et rent XML-dokument med XSLT og sånt? Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Du kan også bruke XSLT, standardstilspråket for XML.Skal se om jeg får satt sammen et eksempel til deg. Hvordan er dette når det gjelder kompatibilitet? Fungerer det å bruke denne metoden sammen med vanlig CSS eller forutsetter dette at du setter det opp i et rent XML-dokument med XSLT og sånt? Du kan style et XHTML-dokument sendt som application/xhtml+xml med XSLT. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Veldig snilt, men jeg tror ikke jeg vil legge _så_ mye tid og innsats i det. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Veldig snilt, men jeg tror ikke jeg vil legge _så_ mye tid og innsats i det. Hehe, bra, for nå har jeg diskutert med Anne i snart to timer, og vi har ikke funnet en enkel og grei måte å gjøre det på ennå Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 ...det er en grunn til at du kan sette egne klasser og IDer på ting Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 (endret) ...det er en grunn til at du kan sette egne klasser og IDer på ting ...men det er også en grunn til at XSLT eksisterer. Sånn fungerer det: Her er colaflasker.xml: <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <?xml-stylesheet type="text/xsl" href="style.xsl"?> <dokument> <eksempel> <kontainer> <sett> <kilde>Henrik Lied</kilde> <colaflasker>170</colaflasker> </sett> <sett> <kilde>Arve Systad</kilde> <colaflasker>170</colaflasker> </sett> <sett> <kilde>Geir Klingsheim</kilde> <colaflasker>278</colaflasker> </sett> <sett> <kilde>Magnus Haugsang</kilde> <colaflasker>455</colaflasker> </sett> </kontainer> </eksempel> </dokument> Det du da kan gjøre er å bruke XSLT til å endre innholdet i dette dokumentet, altså DOM-transformering (dette kan også gjøres av JavaScript, men XSLT er derimot ikke den type klientside-språk som enkelt kan slås av). Det vi nå skal gjøre er å transformere dette XML-dokumentet til HTML-format. Her er en bit av stilark.xsl: <xsl:template match="dokument/eksempel/kontainer"> <xsl:for-each select="sett"> <dl class="wrap"> <dt><xsl:value-of select="kilde"/></dt> <dd>Colaflasker på en uke: <xsl:value-of select="colaflasker"/></dd> </dl> </xsl:for-each> </xsl:template> Hva gjør dette? <xsl:template match="dokument/eksempel/kontainer"> xsl:template match viser XSLT-"motoren" hvor den skal lete <xsl:for-each select="sett"> Dette blir på en måte som kontrollstrukturen foreach() i PHP. <dt><xsl:value-of select="kilde"/></dt> xsl:value-of select henter ut innholdet i elementet i attributtverdien Det ferdige resultatet Det tar litt tid før man skjønner noe som helst av dette, men det er veldig greit å ha litt kunnskaper innen dette feltet, for vi kommer til å se svært mye av denne syntaksen i nær fremtid. Endret 9. april 2005 av SirIce Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Linken til det ferdige resultatet funker ikke Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 (endret) Ah, endelig fikk jeg det til! http://dev.misinterpreted.net/etc/XSLT/par...ector/index.xml Linken i forrige innlegg er fikset. Endret 9. april 2005 av SirIce Lenke til kommentar
resol Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 http://www.eweek.com/article2/0,1759,1776943,00.asp http://dean.edwards.name/weblog/2005/03/the-reason/ Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Opera støtter ikke xsl fullt ut! Utrolig nok funka det siste eksempelet, men ikke det første! Det andre eksempelet funka ikke i IE :O Var noe med feil encoding el noe.... IE7 kan aldri bli det vi ønsker uten at det går på STOR bekostning av bakoverkompatibilitet! Tror IE7 kommer til å bli en STOR sikkerhets oppdatering, for ikke snakke om merarbeid for oss. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 IE7 kan aldri bli det vi ønsker uten at det går på STOR bekostning av bakoverkompatibilitet!Tror IE7 kommer til å bli en STOR sikkerhets oppdatering, for ikke snakke om merarbeid for oss. Tror jeg også, ihverfall etter å ha lest den artikkelen der.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå