Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sett et includescript i <td>en det gjelder..?

men selve linken skal ligge i en annen td..

 

har en følelse av at det hadde hjulpet en del å få se "kildekoden" til en av deres sider (noen av dere som faktisk har peiling). Nytter vel ikke å bare se "sidens kildekode" når det er snakk om php... eller er det noen sider hvor det ligger noen eksempler?

Endret av andesam
Lenke til kommentar

<table>
 <tr>
    <td><a href="index.html?side=jeg_er_trott">Klikk her</a></td>
    <td>
<?php
 if ($_GET['side']) { // hvis side er angitt
 $side = "sidemappe/";   //angi mappe der sidene ligger
 $side .= $_GET['side'];  //pluss filnavn
 $side .= ".htm";            //pluss endelse
   if (include($side)) {     //hvis du kan inkludere
     include($side);         // ja, så inkluder
   } else {                      // hvis ikke
     include ("sidemappe/error404.htm");  // så inkluder error404
   }

 } else {      // hvis ikke side er angitt
   include("sidemappe/standardsiden.htm");    // vis standardsiden
 }
?>
</td>
 </tr>
</table>

 

Var det noe sånt du hadde tenkt deg? Merk at dette bare er en kladd som jeg skrev nå. Har ikke testet koden.

Lenke til kommentar
Har mottatt The Zen of CSS Design no - ser veldig lovande ut, skal lese meir no.

 

Vanvittig flott innholdsformatering, bra skrive osv. Vel verdt dei <300kr eg betalte fra amazon.com :)

Jasså? Sitter selv og lurer på om jeg skal bestille den.. Har lenge hatt lyst på'n!

Sitter selv med Web Standards Solutions - The Markup and style Handbook, og jeg klager ikke akkurat ;)

 

Hva med toll? Måtte du betale det, Arve?

Lenke til kommentar

Hva med toll? Måtte du betale det, Arve?

Sist jeg sjekket var bøker fritatt fra toll.

 

Det høres jo ikke så dumt ut det, men hva med folk som lar Opera identifisere seg som IE?

Det er det som er det kule; scriptet tar hensyn til det og sniffer riktig nærmest uansett. Har prøvd ut flere emuleringsmodier i Opera, og den identifiseres som Opera hver gang. :)

 

Edit: Fant en enda bedre løsning som kjøres serverside. Tror denne funker i de fleste nye nettlesere (analyserer HTTP-headere), det skal bli satt på prøve når det blir tid for kritikk.

 

Opera (som PT sa) er høflig og grei, og sender ALLTID med strengen "Opera 7.54" (prøv å se her i Opera). I tillegg inkluderer den strengen "MSIE 6.0;", men det er kun for å lure veldig enkle browsersniffere. Det er nemlig ikke så vanskelig å sniffe seg frem til hvilken browser som er på besøk, nesten uansett hvilken nettleser man bruker (greit, i FF kan man tulle med UA så mye man vil, men få gjør akkurat det).

 

Den JS-testeren du fant vil jeg anbefale at du ikke bruker, siden den først og fremst krever at du har JS påslått (hvilket jeg ikke alltid har) og gjør alt for mye rart som kan trege ned både nettleser og side. Det aller meste som gjøres der kan lett gjøres serverside.

Lenke til kommentar
Den JS-testeren du fant vil jeg anbefale at du ikke bruker, siden den først og fremst krever at du har JS påslått (hvilket jeg ikke alltid har) og gjør alt for mye rart som kan trege ned både nettleser og side. Det aller meste som gjøres der kan lett gjøres serverside.

Da jeg fant den geniale browsersnifferklassen som følger med webmailklienten Horde kommer jeg nok ikke til å bruke en klientsideløsning, nei. :)

 

Satser på at Firefox-surferne ikke identifiserer seg HELT likt som Internet Explorer, men det gjør de vel ikke. Noen som vet om det er vanlig at Firefox kamuflerer seg bak en annen User-Agent-header?

Lenke til kommentar

Firefox bruker (til vanlig) en helt grei UA-header:

Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.7.6) Gecko/20050317 Firefox/1.0.2

 

Den kan kjennes igjen på tre ting, hvor én er helt unik:

 

1. Det er kun Mozilla-baserte nettlesere (Mozilla Suite, Firefox og muligens også siste Netscape) som har "rv:1.x.x" i seg.

2. Det er kun nettlesere som bruker Gecko som render-motor som har "Gecko/dato" i seg, altså igjen Moz, FF og NS.

3. Det er KUN Firefox som har strengen "Firefox/x.x.x" i seg.

 

 

...men man kan (med extensions) endre den til noe helt annet, selv om det er ikke vanlig. Standard firefox kan man nok ikke endre UA på, ihvertfall ikke i Windows, tror jeg.

 

EDIT: Paste klassen her på forumet, evt. sende på PM? :whistle:

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Jess, ikke no problem! Hehe, lærte meg til å bruke PHPDoc-funksjonen i Zend 4 etter at jeg så den klassen her! :cool:

 

Edit: Man bruker klassen ganske enkelt slik:

$browser = new Browser($_SERVER['HTTP_USER_AGENT'], $_SERVER['HTTP_ACCEPT']);

$browser->getBrowser() // returnerer f.eks. "msie" for IE, "opera" for opera osv.

Browser.php

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar
Jess, ikke no problem! Hehe, lærte meg til å bruke PHPDoc-funksjonen i Zend 4 etter at jeg så den klassen her! :cool:

PHPDoc er nemlig utrolig fantastisk genialt, ja, selv om det tar tid å venne seg av med den typen kommentarer jeg pleier å skrive. ;)

 

Du har altså kjøpt ZDE?

Lenke til kommentar
PHPDoc er nemlig utrolig fantastisk genialt, ja, selv om det tar tid å venne seg av med den typen kommentarer jeg pleier å skrive. ;)

 

Du har altså kjøpt ZDE?

Koden min er plutselig 1000 ganger mer oversiktlig enn den tidligere var. Helt drøyt! Har ikke hatt for vane å skrive kommentarer før, så for meg så gikk det glatt å venne seg til. Er jo en ganske lett tilgjengelig knapp for å legge til PHPDoc-kommentarer som kommer frem når du skriver funksjonsnavnet da. :p

 

Har ikke kjøpt ZDE ennå, skal bestille det når jeg får pengene mine for et par oppdrag jeg har gjort. :)

Lenke til kommentar

Kommentarer er et must, spesielt når antall linjer i en fil overstiger 1500. Kunne egentlig aldri tenke meg å kode uten kommentarer. Har vanligvis brukt slike kommentarer i min kode, siden det er veldig lett å se at de ikke er med i vanlig kodeflyt:

//====================
// Funksjonsnavn | beskrivelse av hva den gjør
//====================
function funksjonsnavn() {

 

så det er litt merkelig å gå over til å bruke PHPDoc-style på kommentarer, men får nok det til etter hvert.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Testet Zend for en stund siden, ganske kjekk sak, men enten er det PC'en min som er treg... var/er ikke Zend skrevet i Java? (GUI'et). Jeg syntes den gang jeg prøvde den, så var det forferdelig treg repsonse på GUI'et. Kanskje hente ny trial og sjekke ut hvordan det står til idag ;)

 

Men ja, PHPdoc sakene er digg. Mener å huske at Zend hadde code insight også for klasser jeg selv har skrevet. (Måtte vel bare inkludere dem i prosjektet)

Lenke til kommentar
Testet Zend for en stund siden, ganske kjekk sak, men enten er det PC'en min som er treg... var/er ikke Zend skrevet i Java? (GUI'et). Jeg syntes den gang jeg prøvde den, så var det forferdelig treg repsonse på GUI'et. Kanskje hente ny trial og sjekke ut hvordan det står til idag ;)

 

Men ja, PHPdoc sakene er digg. Mener å huske at Zend hadde code insight også for klasser jeg selv har skrevet. (Måtte vel bare inkludere dem i prosjektet)

Zend har vært mye tregere i v3.0 enn den er nå i v4.0, hvorfor vet jeg ikke. Zend er fremdeles skrevet i Java (heldigvis), så man kan derfor kjøre det både under windows og *nix. Hent ned en trial på ZDE 4.0, du, så kan du heller ta en ny titt på det. :yes:

Lenke til kommentar
Har mottatt The Zen of CSS Design no - ser veldig lovande ut, skal lese meir no.

 

Vanvittig flott innholdsformatering, bra skrive osv. Vel verdt dei <300kr eg betalte fra amazon.com :)

Jasså? Sitter selv og lurer på om jeg skal bestille den.. Har lenge hatt lyst på'n!

Sitter selv med Web Standards Solutions - The Markup and style Handbook, og jeg klager ikke akkurat ;)

 

Hva med toll? Måtte du betale det, Arve?

Betalte alt i alt USD 35 - altså under 300kr.

 

Uansett - eg har ikkje så masse peiling på ditt kunnskapsnivå, men som en generell "advarsel" bør eg vel seie at denne boka er på ingen måte en plass å lære seg CSS/HTML som nybegynner. Du er nødt å ha komt deg opp på et middels nivå iallefall før du vil få glede av denne boka, men når du først er der så er boka konge! :D

Lenke til kommentar
Sett et includescript i <td>en det gjelder..?

men selve linken skal ligge i en annen td..

 

har en følelse av at det hadde hjulpet en del å få se "kildekoden" til en av deres sider (noen av dere som faktisk har peiling). Nytter vel ikke å bare se "sidens kildekode" når det er snakk om php... eller er det noen sider hvor det ligger noen eksempler?

Samma hvor linken ligger, vel..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...