Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dere er glade i å diskutere flash? En diskusjon jeg ikke skal delta i, selv om jeg har mine synspunkter.

 

Men, jeg har laget en fisk til en side jeg kan tenke meg å lage. Siden er inspirert av kinesisk kultur. (symbolene betyr fred). Den skulle være med så få grafiske elementer som mulig, og skulle være mørk.

Jeg vil egentlig si meg rimelig fornøyd i tanke på målene mine, men kom hjerne med tilbakemeldinger!

 

EDIT: Glømte å si at jeg ville ha den gnakse "simpel"/enkel. Jeg glømte oogså å si at jeg også mener at den leiresoldaten er malplasert, men fant ikke noe bedre sted å ha han :)

Er det lurt å ha ei mørk side når det skal være en blog da? tenker på at med bloger er det ofte mye lesing og du veit det der med kvit skrift på svart bg... :whistle:

Lenke til kommentar
Om du er langt fra resten av befolkningen og vil lese litt nyheter, så er det heilt greit å surfe et par minutter for å lese det nyaste som har skjedd - meiner _eg_.

Da kan du gå inn på wap.vg.no (eller dagbladet og lese alt du orker av nyheter der.

Dette kommer kanskje til å koste deg et par kroner gjennom ferien. Skal du derimot bruk nettleserstøtten og for eksempel Opera hyppig blir det fort alt for dyrt. Dette tar mye lenger tid, siden for eksempel VG er en svært stor side for mobiltelefonen din, og det blir dyrt. Tro meg, det er ikke gøy å komme hjem til en mobilregning med 500 kroner i GPRS-utgifter. Og dette bare for litt surfing på diverse mobilsider og et besøk på forum.hardware.no. På wap går det veldig raskt, du kan lese mye på en enkel side.

 

Jorgis mener alt med flash vil bli verre, fordi det blir for stort og dyrt. Når vi får 3G-telefoner med flash-teknologi vil ikke dette bli noe problem. Da kommer det til å gå svinraskt og det vil være billig. :thumbup:

Lenke til kommentar
Om du er langt fra resten av befolkningen og vil lese litt nyheter, så er det heilt greit å surfe et par minutter for å lese det nyaste som har skjedd - meiner _eg_.

Da kan du gå inn på wap.vg.no (eller dagbladet og lese alt du orker av nyheter der.

Dette kommer kanskje til å koste deg et par kroner gjennom ferien. Skal du derimot bruk nettleserstøtten og for eksempel Opera hyppig blir det fort alt for dyrt. Dette tar mye lenger tid, siden for eksempel VG er en svært stor side for mobiltelefonen din, og det blir dyrt. Tro meg, det er ikke gøy å komme hjem til en mobilregning med 500 kroner i GPRS-utgifter. Og dette bare for litt surfing på diverse mobilsider og et besøk på forum.hardware.no. På wap går det veldig raskt, du kan lese mye på en enkel side.

 

Jorgis mener alt med flash vil bli verre, fordi det blir for stort og dyrt. Når vi får 3G-telefoner med flash-teknologi vil ikke dette bli noe problem. Da kommer det til å gå svinraskt og det vil være billig. :thumbup:

Så korfor i svarte var det så viktig for deg at flash vil fungere på mobiltelefoner da? Flash er masse større og meir krevande enn HTML!

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at bruk HTML-nettsider på mobiltelefon i dag ikke fungerer.

Om et år når vi bruker 3G og har 3G-telefoner med nettleserstøtte vil flash kunne brukes like bra som HTMl-nettsider. DET er poenget mitt. :)

Rett "like bra som" til "noenlunde sammenlignbart med" så er jeg fornøyd. ;)

 

Argumentet ditt er bygget på utrolig vaklende grunn, Ingar. Du sier at flash vil bli flott i fremtiden fordi man da har telefoner som er kraftige nok til å vise flash, og at det gjør flash bedre enn HTML skjønner ikke jeg. HTML i seg selv vil aldri kunne bli slått av flash når det gjelder usability og tilgjengelighet for f.eks. svaksynte og blinde. Dette på grunn av selve grunntanken bak flash og oppbygningen av språket i seg selv. HTML er designet for å formidle informasjon og strukturere den, mens Flash er designet for å formidle musikk, film, bilder, animasjoner og (som en liten ekstrating:) tekst. Problemet er at for å gjøre alt det, blir fokuset tatt bort fra selve tekstinnholdet og over på presentasjon. Det er som om CSS ble funnet opp før HTML, om du skjønner. ;)

 

Men mitt poeng er rett og slett at det er meningsløst å sammenligne to formater ved å si at det ene formatet har klare ulemper, men de forsvinner når regnekraften øker, noe de ikke gjør. Når 3G-telefoner gjør det mulig å surfe effektivt på nett, vil ikke det nødvendigvis bety at flash blir brukt på mobiler i stor utstrekning. Det vil (tror jeg) rett og slett bare føre til at HTML-sider lastes raskere, mer grafikk kan tas i bruk og større sider kan vises mer effektivt. Det vil dermed ikke bety av man lager mange flere rene flash-sider, kun fordi noen få priveligerte mobilbrukere har flash-støtte. Basta bom.

Lenke til kommentar

Om Flash blir like bra som HTML på mobiltelefonformat - da etter at et superavansert program har laga en viss struktur i det heile - gi meg èn god grunn til at Flash skal ta over for HTML.

 

Mitt utsagn som starta heile diskusjonen var at HTML vil aldri miste sin posisjon som toppen av tilgjengelighet. Det er fortsatt et faktum mtp. at flash må ha så vanvittig masse forandringer for å bli like bra!

 

Som Jorgis har påpeikt; Standardisering tar tid! Endå meir om du må forandre en allerede godt utbredt "standard", for så å standardisere den på nytt.

Lenke til kommentar

Fortell meg hvordan du printer flash.

 

Grunnen til at alle skal begynne med XML (samme prinsipp som HTML) nå, er at det er universalt. Man kan bruke dataene overralt. Man kan åpne det i notepad og forandre ting om man vil.

 

Flash er en BINÆRT og PROPRIETÆRT format.

Lenke til kommentar
Om et år når vi bruker 3G og har 3G-telefoner med nettleserstøtte vil flash kunne brukes like bra som HTMl-nettsider.

Vi? La meg si det igjen; jeg sitter fortsatt med min Nokia 3330.

 

Edit: Ikke at den kan vise web, men ville bare vise at det tar utrolig lang tid før "vi" kan bruke 3G-telefoner.

Endret av Domodyret
Lenke til kommentar
Om et år når vi bruker 3G og har 3G-telefoner med nettleserstøtte vil flash kunne brukes like bra som HTMl-nettsider.

Vi? La meg si det igjen; jeg sitter fortsatt med min Nokia 3330.

 

Edit: Ikke at den kan vise web, men ville bare vise at det tar utrolig lang tid før "vi" kan bruke 3G-telefoner.

Godt poeng av Domodyret her;

 

Ingar: Du vil ikkje kunne rekne med at alle har 3G og Flashstøtte på mobiltelefonen sin om et år - derfor blir det idiotisk å sei slikt. Alle som kjøper telefon med nettleser før den tid kjøper neppe nytt med en gang flashstøtte og 3g er et faktum. Dessuten lurer eg fortsatt på ka flash på en lavoppløselig mobiltelefon kan gjøre bedre enn HTML - når Flash'en krever at det må ligge en struktur i bunn slik at den blir presentert meir eller mindre som HTML blir på mobiltelefoner.

Lenke til kommentar
Ingar: Du vil ikkje kunne rekne med at alle har 3G og Flashstøtte på mobiltelefonen sin om et år - derfor blir det idiotisk å sei slikt.

Arve og jorgis: Jeg trodde et av argumentene deres for bruk av HTML fremfor flash var at hvis noen skulle benytte seg av en av deres sider på en mobiltelefon vil ikke en side laget i flash fungere. Det var dette jeg reagerte på.

 

Arve: Jeg har ikke sagt dette, og jeg har ikke sagt noe som er idiotisk. Det jeg sier er at alle mobiler med NETTLESERSTØTTE sannsynligvis også vil få FLASH-STØTTE. Jeg sier ikke at 3G-telefoner som IKKE er utstyrt med nettleser vil få flash-støtte, jeg sier at 3G-telefoner med NETTLESER også vil få flash-støtte. Dette fordi det foreløpig kun er Series 60-telefoner som har nettleserstøtte. Når flash blir standard i series 60 må du også skjønene at det ikke er idiotisk av meg å kunne si at flash blir "standard" på 3G-telefoner med nettleserstøtte. Hva som blir best av HTML- og flash-sider på en mobiltelefon vet ikke jeg, men poenget deres med at vis dere lager en nettside i flash vil ikke denne kunne vises på en mobiltelefon blir for dumt, synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Om et år når vi bruker 3G og har 3G-telefoner med nettleserstøtte vil flash kunne brukes like bra som HTMl-nettsider.

Vi? La meg si det igjen; jeg sitter fortsatt med min Nokia 3330.

 

Edit: Ikke at den kan vise web, men ville bare vise at det tar utrolig lang tid før "vi" kan bruke 3G-telefoner.

Godt poeng av Domodyret her;

Nei, hvorfor er dette et godt poeng? Denne mobiltelefonen kan heller ikke vise HTML-sider. Poenget er at hvis du lager en webside vil du gjerne også at mobiltelefonbruekre også skal få nyte denne siden, ikke sant? Dumledyret kan uansett ikke nyte denne siden på sin mobiltelefon, og dermed er ikke hans argument verdt noe.

Lenke til kommentar
http://www.profildata.no/colorvision2.html <==

 

Har du opplevd at det du får ut på skriveren ikke stemmer med de fargene du ser på skjermen?

 

Ka med å lære seg forskjellen på RGB og CMYK?

Det hjelper jo svært lite hvis skjermen er off... I prepress er det snakk om ukentlig kalibrering av toppskjermer. Kan være en fordel å ha peiling på det man snakker om før man skal være breial og rakke ned på folk ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...