Ingar Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Flash vil aldri kunne gi samme tilgjengelighet som strukturbasert og fin HTML, ingen unntak. Rett og slett fordi flash er begrensa til relativt oppegåande datamaskiner (les 200mhz+) - og til og med da må en installere en plugin til nettleseren en bruker. Mobiltelefoner og spesialbrowsere vil ikkje kunne installere denne pluginen pga. upassande brukergrensesnitt og/eller for lite maskinkraft. Dette er feil. Min mobiltelefon har en CPU-kraft på 154 mhz, denne er over to år gammel, Symbian/Windows Mobile-baserte mobiltelefoner som er de vanligste operativsystemene for mobiltelefoner utstyrt med nettlesere vil med andre ord snart få 200 mhz, og noen har det allerede, så de har nok kraft. Jeg kan også nevne at verdens største mobilprodusent, Nokia, og macromedia har inngått et Flash-samarbeid. Vi vil med andre ord snart få Flash på mobilen, og nok kraft til å kjøre Flash-sider på mobiltelefonen. Med andre ord blir akkurat det argumentet ditt om at mobiltelefoner ikke kan kjøre Flash-sider ganske nytteløst. Lenke til kommentar
AndersGustav Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Ikke si det INGaR, jeg hadde tenkt å komme drassende med det til den alltid skråsikre Arve87 om ikke så alt for lenge når den første flash-mobilen var kommet i butikken Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Hehe, man ser i dette tilfelle at man aldri skal si aldri. Lenke til kommentar
N* Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 og da har jeg også bestilt Zen of CSS Design! gleder meg til å lukte på den. nye bøker og blader lukter alltid så sinnsykt godt. og etter over en times avhengighet har jeg endelig rivd meg løs fra supergirl.. YES! Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Jeg fikk akkurat tilbud om jobb hos steam.no, men det var visstnok flash-utvikler Var det bare jeg som fikk CS-tanker der..? For det første navnet, og for det andre logoen som ligna på den som CS-Steam bruker (ligna og ligna, de sirklene vertfall). Tok faktisk litt tid før jeg skjønte at det ikke hadde noe med CS å gjøre.. Så kaldt som det er nå, er det ikke lenge før, tror jeg Prøv å selg boligalarmer på dørbank 5 timer to dager på rad i over 20 minusgrader, så skal du se åssen helvettet ser ut. Ser ut som en feit moskus når jeg kommer med plenty med t-shirts og gensere og bukser og hele pakka.. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 (endret) Flash vil aldri kunne gi samme tilgjengelighet som strukturbasert og fin HTML, ingen unntak. Rett og slett fordi flash er begrensa til relativt oppegåande datamaskiner (les 200mhz+) - og til og med da må en installere en plugin til nettleseren en bruker. Mobiltelefoner og spesialbrowsere vil ikkje kunne installere denne pluginen pga. upassande brukergrensesnitt og/eller for lite maskinkraft. Dette er feil. Min mobiltelefon har en CPU-kraft på 154 mhz, denne er over to år gammel, Symbian/Windows Mobile-baserte mobiltelefoner som er de vanligste operativsystemene for mobiltelefoner utstyrt med nettlesere vil med andre ord snart få 200 mhz, og noen har det allerede, så de har nok kraft. Jeg kan også nevne at verdens største mobilprodusent, Nokia, og macromedia har inngått et Flash-samarbeid. Vi vil med andre ord snart få Flash på mobilen, og nok kraft til å kjøre Flash-sider på mobiltelefonen. Med andre ord blir akkurat det argumentet ditt om at mobiltelefoner ikke kan kjøre Flash-sider ganske nytteløst. 1. Sansynligvis tar det en god del tid før det er standard at alle mobiler har mulighet til å vise flash. Vi snakker faktisk fleire år. 2. Til å begynne med vil kun visse relativt "upperclass" mobiler ha muligheten til flash, og slike mobiler er ikkje allemannseige før om lenge. Igrunn en utdjuping av punkt 1. 3. Eg snakker ikkje om kun mobiltelefoner som per dags dato ikkje har flash, eg snakker også om en del nettlesere som er beregna for folk med dårlig syn, eller andre fysiske funksjonslidelser. Dei vil ikkje kunne få noke ut av flashbaserte sider. 4. Det er mange surfere også i dag som enten sitter med dårlige PCer som ikkje liker avanserte flashsider (avanserte flashsider krever ofte gjerne 1ghz prosessor for å kjøre skikkelig), og som enten ikkje har råd til ny PC, eller som ikkje veit ka dei kan gjøre for å faktisk få det til å funke. 5. Mange velger å rett og slett la vær å legge inn flashpluginen. Ja - dette er en "feil" som er fra bruker si side, men poenget er at den er ikkje standardisert. Noken liker det ikkje, og det må du ta med i argumentasjonen her. Du som bruker må bruke tid og krefter og av og til litt "knowhow" for å få flash til å fungere på nettopp din PC. Er du da bruker av fleire nettlesere understreker dette poenget enda meir. ...fornøyd? edit: Jørgen har et godt poeng under her også. Endret 2. mars 2005 av arve87 Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Rett og slett består problemet i at flash er "kompilert" for nettleser: man kan ikke på en enkel og grei måte hente ut filer, tekst og bilder fra en .swf-fil. Dermed er det ingen lett vei for en skjermleser å lese ut tekst fra en .swf-fil, både fordi den ikke er i et format den kan lese, men også fordi skjermleseren ikke har mulighet til å vite hvor i filen man er, hvilken tekst vises akkurat nå osv. Tilgjengeligheten er grei for folk men øyne/ører, men ellers... Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Jeg holder på å skal lage en redesign til siden min så bare tegnet jeg litt og kom opp med denne fisken som jeg tenker å kanskje jobbe en del mer på. Noen som har noe å si? Jeg har ikke laget noen meny enda og fargen til sidebaren er ikke held bestemt, likte personlig selv ganske godt bildet i header hva synst andre om dette? Bare gi meg noen pekepinn på hva jeg bjør gjøre Lenke til kommentar
AndersGustav Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Har det noengang slått deg at en kompilert fil faktisk gir uendelig mange muligheter som et ASCII-system overhodet ikke kan komme i nærheten av? Slik vi kjenner flash-formatet i dag er jeg enig, men som så mange før dere så glemmer dere hva som har bragt dere dit dere er i dag, nemlig utvikling, sånn er det også med flash, det har ikke stoppet, neppe nådd halvveis, og sjansen er tilstede for at formatet ikke engang er kommet ordentlig igang pr dags dato i forhold til hva det vil være, la oss si om 10 år? Det er ingenting som er i veien for at ikke flashformatet i framtiden kan sortere lyd, bilder og tekst på en måte som gjør at det er anvendbart (og kansje tilogmed å foretrekke framfor andre) til alle tingene dere lister opp ovenfor. Det er however ingen garanti.. Dersom noen her inne, med en 17-18 år på baken kan si meg sikkert hva som kommer til å være mulig og ikke mulig i fremtiden ønsker jeg å ansette vedkommene øyeblikkelig, jeg aner ufattelige inntektspotensialer, og kan betale svimlende summer i lønn til sånne folk.. :!: Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Per i dag er ikkje flash like tilgjengelig som HTML, punktum. Det kan du ikkje nekte for, for det vil vere å jobbe mot et faktum. Det at det er ei kompilert fil - som trenger en plugin i browseren for å fungere - er berre noke som gjør det vesentlig mindre brukervennlig. Dessuten er det ingen enkel måte å kopiere tekst/bilder fra ei flashside. Lenke til kommentar
Mira Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 OG det er heller ikke spesielt brukervennlig med flash for oss som fortsatt sitter på ISDN Lenke til kommentar
AndersGustav Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Per i dag er ikkje flash like tilgjengelig som HTML, punktum. Det kan du ikkje nekte for, for det vil vere å jobbe mot et faktum. Det at det er ei kompilert fil - som trenger en plugin i browseren for å fungere - er berre noke som gjør det vesentlig mindre brukervennlig. Dessuten er det ingen enkel måte å kopiere tekst/bilder fra ei flashside. Hm.. leser du hva jeg skriver, eller et postcounten min for lav til at du gidder? Jeg sa at jeg var enig i ditt første inlegg om flash, men påpekte at man skulle være forsiktig med å påstå at det ALDRI ville kunne bli et fullgodt alternativ.. Hvor stor anstrengelse tror du forresten det er å integrere den omtalte plugin i en nettleser, eller i et OS for den saks skyld? Nei det er sant, der er pr i dag ingen enkel måte å kopiere tekst/bilder fra ei flashside, men etter å ha fulgt relativt godt med på andre diskusjoner hva opphavsrett angår så skulle jeg tro dette var noe du ville ønske velkommen? @Mira, det går godt an å bruke flash i en webside uten at du behøver slite nevneverdig mer med å laste den ned på smalere båndbredde, det har som i all annen utvikling med dyktigheten og en viss grad av måtehold fra utvikleren å gjøre. Nå kan jeg vel nevne at jeg ikke er overbegeistret for sider som sier blipp, swosj og bilder fader inn og ut, samt at menyer sklir opp og ned som om dem skulle være dyppa i ymse lubricanter av biologisk art, men i noen tilfeller, og med måtehold kan det være helt greit. Selv om det ikke er å anbefale mtp tilgjengelighet etc. - Jeg tror det finnes et verdensmarked for kanskje fem datamaskiner. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Hvor stor anstrengelse tror du forresten det er å integrere den omtalte plugin i en nettleser, eller i et OS for den saks skyld? I en enkeltnettleser? Ca 2 minutter. I så mange at man skal kunne lage flashsider og ta utgangspunkt i at "alle" kan sjå flash? 5-6 år, minst. Lenke til kommentar
AndersGustav Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 I så mange at man skal kunne lage flashsider og ta utgangspunkt i at "alle" kan sjå flash? 5-6 år, minst. SÅ.. da va Aldri gått fra kunne ikke skje til et tidsaspekt på 5-6 år.. og det på under et døgn.. imponerande.. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) I så mange at man skal kunne lage flashsider og ta utgangspunkt i at "alle" kan sjå flash? 5-6 år, minst. SÅ.. da va Aldri gått fra kunne ikke skje til et tidsaspekt på 5-6 år.. og det på under et døgn.. imponerande.. Ja no har vi fått flash i alle høgoppløselige browsere på PCer, om fem-seks år. Vi mangler fortsatt flashmuligheter i spesialbrowsere for svaksynte, døve o.l. - nettopp fordi det ikkje vil ha en praktisk nytte og/eller ikkje er fysisk mulig om man samtidig skal bevare meininga med å bruke en slik spesialbrowser. ...altså er fortsatt HTML det einaste som tilbyr tilgjengelighet over ALLE plan. Endret 3. mars 2005 av arve87 Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 @Equerm: Må si ar jeg egentlig ikke likte det Header'n fikk FOR store "flate" områder, og ellers var den ikke noe spess. Kan hende dårlig kvalitet ødelegger bildet litt. Hva skal bildet egentlig forestille? Lenke til kommentar
AndersGustav Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Ja no har vi fått flash i alle høgoppløselige browsere på PCer, om fem-seks år. Vi mangler fortsatt flashmuligheter i spesialbrowsere for svaksynte, døve o.l. - nettopp fordi det ikkje vil ha en praktisk nytte og/eller ikkje er fysisk mulig om man samtidig skal bevare meininga med å bruke en slik spesialbrowser. ...altså er fortsatt HTML det einaste som tilbyr tilgjengelighet over ALLE plan. Hehe, vil du ha årer? Jeg lar meg stadig forbause over alt du vet om hvordan det HELT SIKKERT kommer til å bli i framtia... Jeg skulle blitt imponert omtrent til målløshet om du var i stand til å forklare hva som gjør at et kompilert format IKKE kan erstatte ASCII-formater i framtiden.. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) Jeg er på fremdeles ikke fornøyd. 1. Sansynligvis tar det en god del tid før det er standard at alle mobiler har mulighet til å vise flash. Vi snakker faktisk fleire år. Vel. Dette argumentet faller rett og slett bare sammen. Tror du alle mobiltelefoner kan vise HTML-/CSS-baserte sider? Nei. Blant mobiltelefoner (sett at vi ikke skal trekke inn PDA-mobiler som kjører UIQ/Windows Mobile) er det i praksis kun Nokia Series 60 som har nettleserstøtte og kan vise fullverdige nettsider. Merker du at det heter Nokia Series 60? Det er fordi det er Nokia som har laget og utvikler Series 60. Series 60 er en plattform innenfor Symbian OS og det er veldig mange av de større mobilprodusentene som har kjøpt lisens for å bruke Series 60 i sine telefoner (blant annet Siemens, Samsung, Sendo, Panasonic) Nokia og Macromedia har inngått en avtale om Nokia skal utstyre sine telefoner og sin mest avanserte plattform med flash. Nokias mest avanserte plattform er Series 60, de vil med andre ord utstyre Series 60 med flash. Slik at alle får med seg poenget mitt: Alle mobiltelefoner som kan vise nettlesere bruker Series 60. Series 60 får flash-støtte, med andre ord får alle mobiltelefoner med nettleserstøtte også flash-støtte. Så Arve, jeg vet ikke når det blir standard at alle mobiltelefoner kan vise flash-sider, men at det snart nærmest blir en standard at mobiltelefoner med nettleserstøtte også kan vise flash-sider, og det snart, skal du ikke se bort i fra. 2. Til å begynne med vil kun visse relativt "upperclass" mobiler ha muligheten til flash, og slike mobiler er ikkje allemannseige før om lenge. Igrunn en utdjuping av punkt 1. Som jeg skrev i mitt punkt 1. Det er bare "upperclass"-mobiler som har nettleserstøtte. Alle mobilene som kan vise ordentlige nettsider vil snart også vise flash-sider. Argumentet ditt faller totalt igjennom. 4. Det er mange surfere også i dag som enten sitter med dårlige PCer som ikkje liker avanserte flashsider (avanserte flashsider krever ofte gjerne 1ghz prosessor for å kjøre skikkelig), og som enten ikkje har råd til ny PC, eller som ikkje veit ka dei kan gjøre for å faktisk få det til å funke. I stad var det 200 mhz-PCer man trengte, hvorfor må man plutselig ha en hel ghz for å kjøre flash-sider? Jeg har en 400 mhz-PC jeg bruker relativt ofte. Jeg har aldri opplved å møte på en for krevende flash-side. Men du kan kanskje finne fem to til tre sider som blir for krevende for denne PCen, så kan jeg teste ut å se om det du skriver faktisk er sant, eller om du igjen snakker helt uten å vite det helt sikkert? Det er for øvrigsvært få PC-/internettbrukere som ikke har mer enn 200 mhz CPU-kraft, som du først mente man måtte ha for å kjøre flash-sider. 5. Mange velger å rett og slett la vær å legge inn flashpluginen. Ja - dette er en "feil" som er fra bruker si side, men poenget er at den er ikkje standardisert. Noken liker det ikkje, og det må du ta med i argumentasjonen her. Du som bruker må bruke tid og krefter og av og til litt "knowhow" for å få flash til å fungere på nettopp din PC. Er du da bruker av fleire nettlesere understreker dette poenget enda meir. Hvor mange er det som egentlig ikke velger å legge inn denne pluginen? Dessuten: hvis de fleste internettsider blir flash-baserte tviler jeg sterkt at flash ikke blir standard på alle PCer. Dessuten - skriver du inn en side du vil besøke som er flash-basert og du ikke har flash ennå, kan du bare trykke på en knapp så fikser nettleseren din kjempelett. Endret 3. mars 2005 av INGaR Lenke til kommentar
N* Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Hvor mange er det som egentlig ikke velger å legge inn denne pluginen? Dessuten: hvis de fleste internettsider blir flash-baserte tviler jeg sterkt at flash ikke blir standard på alle PCer. Dessuten - skriver du inn en side du vil besøke som er flash-basert og du ikke har flash ennå, kan du bare trykke på en knapp så fikser nettleseren din kjempelett. jeg vedder tre dørhåndtak og 1.5liter appelsinjuice på at microsoft ikke vil inngå avtale med macromedia og lager sin egen flashplayer som tolker actionscript feil. neida. hvis det skjer lager de det nok orntlig! Lenke til kommentar
Domodyret Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Bla bla bla Den var ikke fin i det hele tatt i mine øyne. Headeren blir for grusete for hele temaet ditt. Og oppsettet er så standard (samme gjelder testposten din:P). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå