Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-df17e

Hmm... Leste ett brev Mr.Bill hadde lagt ut på microsoft.com!

Skumma gjennom det bare men etter hva jeg klarte og få med meg skal MS nå følge w3c standarden frammover :D

 

Om, dette skjer så kan ting bli kos !

Sto også noe om bedere CSS og XML støtte.

 

Skal bli moro og se hva som skjer

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og et tragisk øyeblikk for hundreogørten websider om de ikke samtidig retter mange av bugs'ene som mange har byggd hacks på... ;)

Godt poeng, er nesten redd for at IE skal oppdateres jeg altså. Etter min mening var det bedre om IE mistet all markedsandel enn at MS skal lansere en ny versjon som tolker ting vidt forskjellig fra eldre versjoner.

Lenke til kommentar

Vel, det var kanskje litt dumt sagt. En del er det, som f.eks institusjoner, skoler, offentlige bygninger osv. Det er vel ikke veldig mange, men i innlegget mitt tenkte jeg først og fremst på de nærmeste årene. Hvor mange år framover kommer IE6 til å ha over si 40% av markedsandelen? Kommer virkelig IE7 til å få så god støtte?

 

Skomaker: Ikke mer enn 2k? :tease:

 

Neida, gratulerer. :)

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar

arve: det spørs jo helt hvor flinke de er til å tette alle bugs det da...

Jeg kan se for meg skrekkscenarioer hvor en blanding av hacks på elementer som ikke lenger trenger hacks og elementer som trenger hacks, men hvor hacks-ene ikke funker lenger.. for oss "små utviklere" vil det kanskje ikke være så ille, men for større sider som kanskje akkurat nå nylig har våget seg over på "zeh glorious path of standardized websites" kan det være ganske fatalt...

Og kan komme til å føre til nye tilfeller av "css_ie7.css, css_therest.css", etc.. (du forstår sikkert hva jeg mener... ) dobbelt opp med stilsett og browser-sniffing.. HURRA!!! eller ikke..

Lenke til kommentar

som M$ selv sier vil de ikke lansere de STORE endringene før de lanserer "longhorn", for da mener de at de faktisk kan si at de bryte litt med bakoverkompatibiliteten. At de da kan si at, det er mulig du må endre noe for at det skal funke.

Og om M$ da fikk tvunget IE7 inn på alle maskiner vil det TVINGE designere til å følge IE7, dermed følge w3c.

Om det kommer til å gå så idyllisk er vel heller tvilsomt da...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e
det hadde vært en revulusjon!

 

 

Og et tragisk øyeblikk ......

 

Blah, altid en som skal komme med noe negatift som ødelegger en nyhet man tror er bra :p hehe

 

MEN, det skal faktisk bli moro og se hva MS gjør ut av IE 7 :yes:

Tror nok Microsoft veit hva dem egentlig driver med :p For ingen kan komme og si att dem er dumme :roll:

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar
Dealen er jo at MS har _vanvittige_ ressurser å få utretta ting med da, så for alt vi veit klarer dei fint å lage en ny browser som skaper null problemer og som kun er fin og flott..

Fett nok at MS har vannvittige ressurser, men når det kommer til f.eks. programmering og produktutvikling er det ikke alltid en fordel å være såpass store som MS er. De må tenke seg om 14 ganger før de kan endre en spec fordi de vet at blandt 100 millioner brukere er det mest sannsynlig noen som avhenger av akkurat den. Regner med at det er ca. 100 personer som jobber fulltid med akkurat WinIE og utviklingen av den, men langt ifra alle jobber med akkurat kun browseren, men gjerne den delen av WinIE som brukes av Windows til å vise interaktivt innhold.

 

Dessuten: jo flere kokker, dess mer søl. Er man 10 utviklere, kan alle ha et personlig og faglig forhold til hverandre som gjør det uhyre effektivt. Dessuten er det også sånn at folk som driver med GPL-programvare (spesielt firefox) er mer engasjert i arbeidet siden det er for en god sak. Er man 100 utviklere, derimot, blir det veldig lett at man må ha ørtenfjørten møter og greier før man kan gjøre en liten småting. Det blir ikke like intuitivt og levende ( :p ). Mozilla foundation har dermed (enn så lenge) en fordel.

 

EDIT:

 

orsus: MS klarer ikke å få ut en IMHO brukbar nettleser innen ett år hvis ikke de skiller ut den delen av IE som er i Windows fra selve nettleseren og skriver om hele nettleseren. Jeg er lei av MS sin bloatware, og jeg har dermed følgende krav til IE7 for at den skal være regnet som brukbar i mine øyne;

 

*rask

*ikke bloated

*ha støtte for transparent PNG (alphablending)

*ha lik eller bedre støtte for CSS1/2/3 enn Firefox og opera

*ha lik eller bedre støtte for (X)HTML/XML/MathML enn Firefox og opera

*være kryssplattform (ikke nødvendigvis open source, men i hvert fall tilgjengelig som en binary for *nix og macOS)

*være like trygg eller tryggere enn Firefox og opera (umulig uten å separere IE fra resten av windows)

*kaste ActiveX ut av vinduet

 

Kanskje dere mener jeg stiller store krav, men det er ihvertfall slik konkurransen er, og da"forventer" jeg at IE7 klarer å holde følge, hvis ikke den blir bedre. Hvis ikke, blir jeg egentlig ikke skuffet heller, for noe annet var vell ikke å vente?

 

EDIT2: Studentlisens på Zend Studio 3.5 er bestilt! :D

 

EDIT3: *legge seg*

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e
*være kryssplattform (ikke nødvendigvis open source, men i hvert fall tilgjengelig som en binary for *nix og macOS)

 

Akkuratt DER tror jeg ikke vi skal ha noen forhåpninger ... Jeg tviler UTROLIG sterkt på att det faktisk kommer til og skje :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...